Bromsproblem Volvo 244 -85

Wheel_Spin
23 februari 2015 · 245 Inlägg

Tjena, har en volvo 244 85a.

Det är så att jag fick in luft i bromssystemet när jag lossade bromsslangarna då jag bytte fjädrar på bilen.

Luftade alla ok, men höger bromsok bak ville det inte komma någon vätska till, fick ut extremt minimala mängder, lossade t.o.m hela luftningsnippeln, men kom inte ut något märkvärt. Bytte luftningsnippel gjorde jag också.
Satt och pumpade väldigt länge på pedalen, men kom inte ut någon vätska. Så jag pumpade bara satte en tegelsten på pedalen så den var lite nedtryckt och sen stängde nippeln, i hopp om att det skulle bli hyfsat. Kan det blivit någon blockering i själva rören/slangarna eller är det i oket felet ligger?

Nu har jag en hård bromspedal, om jag trycker hyfsat fort, men mjuk och vandrar neråt i botten om jag trycker väldigt sakta. (VÄLDIGT SAKTA)

En dålig huvudbromscylinder bör väl inte kunna ge detta resultat? Blir inte pedalen helt svampig isåfall?

Senast redigerat av Wheel_Spin (23 februari 2015)

uhlin
23 februari 2015 · 2 834 Inlägg

Nä, det behöver den inte bli! Antar att du trampade pedalen helt i botten då du luftade, och packningarna i den blev skadade.

Trampa aldrig ner i bott då du luftar (om du inte har en helt ny huvudcylinder)

Wheel_Spin
23 februari 2015 · 245 Inlägg

Ja, jag gjorde nog lite fel vid luftningen, första gången. Men är bromscylindern hyfsat smidig att byta?
Och är besiktning möjligt med detta? Med broms som tar bra när man trycker, men svampig när man trycker sakta.

uhlin
23 februari 2015 · 2 834 Inlägg

ja, cylindern är ganska enkel att byta, skruva väck bromsrören och de två muttrar som den sitter med, sen bara att ta bort den. Var lite varsam med bromsrören bara så du inte drar av dem om de sitter fast i nippeln, fast där brukar det sällan va några större problem.

Och besiktning med detta, nej, det går inte....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang