Mitsubishi lancer kombi -99 rycker och "hoppar" (Check engine lampan tänds.)

charlesgold321 Avstängd
22 februari 2015 · 1 Inlägg

Hej!

Min Mitsubishi lancer kombi -99 har börjat krångla en del på sistonde. Nu när det har varit kallt är det vanligt att den hoppar och rycker i några minuter efter man startat den då man försöker gasa. Det brukar dock gå bort så fort motorn har värmt upp sig.

För två veckor sedan vad jag ute och körde och märkte att bilen fortfarande ryckte och hoppade när jag gasade trots att jag kört en bra stund, så motorn var uppvärmd. Då tändes även "Check engine" lampan. Men bilen rullade på så jag körde hem. Senare på kvällen testade jag bilen igen och då rullade bilen på utan problem och då släcktes även "check engine" lampan.

Igår så slogs lampan på igen, samt att bilen hoppade och ryckte hela tiden. Jag körde en bra lång bit, men bilen ryckte något rejält ändå. För att lösa ryckandet är jag tvungen att köra på låg växel och varva motorn. (Behöver köra med strax över 2.5k varv för att det inte ska rycka.) Idag startade jag bilen och problemet kvarstod.

Någon som vet vad felet kan vara?

För ett tag sedan började oljelampan blinka till då och då, så jag hällde ner en liter olja. Behövs mer? Kan det vara felet?

Jag kan verkligen inget om bilar så jag vet inte vad jag ska kolla efter osv. Hjälp uppskattas!

falmo
25 februari 2015 · 473 Inlägg

Att du har dåligt med olja gör inte att motorlampan tänds utan mer troligt att felet ligger i motorstyrningen det kan vara en rad olika fel som vacumläcka , lambdasounder,luftmassemätare , oljeventilation igentäppt etc
men rekomendation är att du åker in och gör en sökning via datorn på var felet ligger innan du börjar riva i den .
det som du dock kan testa och som inte kostar så mkt är att se om du har nån vacumläcka så  du köper en burk startgas  startar bilen och sprutar startgas på vacumslangar om bilen rusar i varv så har du hittat felet .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang