Lacka ny PP front till BMWn

MT-Adam
27 februari 2015 · 272 Inlägg

Hej! Beställde hem en ny plastfront till bilen. Räcker det om man rengör den med t-röd och sedan lackar, eller bör den slipas, och behandlas med något silikonborttagande eller liknande?

MT-Adam
27 februari 2015 · 272 Inlägg

Kan tillägga att jag kan tänka mig att lämna in den i Gbgsområdet, om någon känner någon bra kontakt i trakterna! wink

Blir det för dyrt så var planen att köra Biltemas plastprimer, sedan basfärgen och sedan klarlacken, men det verkar vara delade uppfattningar om hur ny plast ska hanteras förstår jag...

zzr94092
27 februari 2015 · 4 385 Inlägg

olackad plast och gelcoat måste du ha plastprimer på

MT-Adam
28 februari 2015 · 272 Inlägg

zzr94092 skrev:
olackad plast och gelcoat måste du ha plastprimer på

Jo att man måste köra med någon grund förstår jag ju, det jag behöver veta är om man måste göra någon process innan man kör plastprimer, exempelvis torr/våtslipa, värma eller något!

Cupra_
28 februari 2015 ·

MT-Adam skrev:

zzr94092 skrev:
olackad plast och gelcoat måste du ha plastprimer på

Jo att man måste köra med någon grund förstår jag ju, det jag behöver veta är om man måste göra någon process innan man kör plastprimer, exempelvis torr/våtslipa, värma eller något!

JAG hade kanske slipat den med något fint papper, typ 800 våt/torr för att rugga upp ytan lite och få väck eventuella mindre märken eller liknande.

Men först spritat av den, därefter plastgrund/primer. Efter grunden kan man ju alltid våtslipa lite för att få en finare yta, allt beror på hur seriös man är. Sedan färg och lacka.

Tänk bara på att även om du kör med 2-k färg så kommer det inte bli lika bra eller hållbart som när en riktig lackerare gör det.
Dessutom får du en lång torktid om du inte har riktigt varmt i rummet.
Färgen torkar rätt fort, men lacken ska härda ett bra tag innan montering om du inte har möjlighet att "bränna" den i ugn hos någon lackerare.

Senast redigerat av Deception (28 februari 2015)

MT-Adam
28 februari 2015 · 272 Inlägg

Deception skrev:

MT-Adam skrev:

zzr94092 skrev:
olackad plast och gelcoat måste du ha plastprimer på

Jo att man måste köra med någon grund förstår jag ju, det jag behöver veta är om man måste göra någon process innan man kör plastprimer, exempelvis torr/våtslipa, värma eller något!

JAG hade kanske slipat den med något fint papper, typ 800 våt/torr för att rugga upp ytan lite och få väck eventuella mindre märken eller liknande.

Men först spritat av den, därefter plastgrund/primer. Efter grunden kan man ju alltid våtslipa lite för att få en finare yta, allt beror på hur seriös man är. Sedan färg och lacka.

Tänk bara på att även om du kör med 2-k färg så kommer det inte bli lika bra eller hållbart som när en riktig lackerare gör det.
Dessutom får du en lång torktid om du inte har riktigt varmt i rummet.
Färgen torkar rätt fort, men lacken ska härda ett bra tag innan montering om du inte har möjlighet att "bränna" den i ugn hos någon lackerare.

Varför hade du slipat den? för att primern ska fästa? För märken finns inte, den är ju ny! tongue Men vissa säger att färgen kan "resa sig", andra säger att det är "fett" i själva plasten som är svår att få ur...

Nej det förstår jag, men kan inte lägga hur mycket som helst på denna bilen... En lackerare tar väl säkert bortåt 5000 spänn för lack av en front eller?

Den gamla fronten kan ju sitta på nån vecka efter lack av den nya om de är bättre, spelar mindre roll smile

Cupra_
28 februari 2015 ·

Något gjutmärke brukar alltid finnas, men beror som sagt på hur petig man är. Mestadels för att primern ska fästa bättre ja.

Industry Alfa Romeo 166
28 februari 2015 · 310 Inlägg

Tvätta med silikon borttagning eller avfettning , rugga upp med en Slipdyna "scotch" (torr eller blötslip välj själv) Grå är finast som man brukar använda för ljusare färger så man inte ser sliprepor, finns även röd som är lite grövre om du har mörkare färg som ska målas.  Jag brukar använda grå oavsett färg, känns säkrast! Tvätta igen efter att du ruggat upp, Lägg slipgrund, slipa till fin yta på grunden och sen in och måla smile

Ford Focus (2015)
AX3L
1 mars 2015 · 398 Inlägg

En idé är att lämna in den till ett gymnasium där man lackar bilar. Perfekt kanske det inte blir, men förmodligen betydligt bättre än om du gör det själv och ungefär lika billigt. Jag vill minnas att det finns ett sådant (minst) i Göteborg, men jag är inte säker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang