240 -88A med katalysator som skramlar och bara bluddrar vid ax

Dextre
7 mars 2015 · 152 Inlägg

Om det låter som en pingisboll i katalysatorn är det ett ganska dåligt tecken eller hur? smile

Det har varit så ett tag och nu svarar den på acceleration genom att låta som en moped och gå ned i varv istället för upp. Om den är helt kall klarar den att rusa upp ordentligt några gånger men sedan kan man bara trycka lite på gaspedalen annars låter det som en sotig tvåtaktare. Jag misstänkte bränslepump ett tag men det här borde nog vara avgassystem.

Eftersom jag inte behöver fungerande katalysator enligt lag, men måste låta den sitta kvar, tänkte jag ta ned den och titta iallafall om man kan ta bort de skramlande bitarna.

Nu till frågorna:

1. Om man skall rensa katalysatorn, är det bara våld som gäller. Jag tänkte om det är något man skall tänka på. Röret som går bort till första ljuddämparen kommer att sitta kvar så jag måste gå in framifrån.

2. Är det ingen risk att även CO-värdet påverkas av en ofungerande katalysator? Det är det enda som ligger till grund för godkända avgasvärden på bilar före -89 som jag har förstått det.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Du har väl co 3.5 som gräns va? En frisk motor utan kat klarar det. Jag använde skaftet på en sopkvast sist jag slog ur en kat. Ja våld är rätt metod

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dextre
7 mars 2015 · 152 Inlägg

Ja, 3,5. Jag hade 0,3 på senaste besiktningen. Om den egentligen fungerade då vet jag ju inte.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Dextre skrev:
Ja, 3,5. Jag hade 0,3 på senaste besiktningen. Om den egentligen fungerade då vet jag ju inte.

Om det skrammlar i katten så är den kass. Bara att slå ur den eller sätta dit en annan

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
henke_99 Offroad Racing
8 mars 2015 · 3 122 Inlägg

Ska du rensa katalysatorn så måste du få loss den från bilen, så du kan få ur dom lösa bitarna sen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 mars 2015 · 3 730 Inlägg

henke_99 skrev:
Ska du rensa katalysatorn så måste du få loss den från bilen, så du kan få ur dom lösa bitarna sen.

Ja det trodde jag var självklart men man kan aldrig va nog tydlig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang