Sagan om skrotdosan..

Ett spontanköp som blev en legend, typ. Saxat från Aftonbladet: (om dom hade skrivit om projektet, varför dom nu skulle ha gjort det?) "Med ett stort mått humor och ett träffsäker berättande tar ägaren med oss på berättelse om skrotdosans resa mot berömmelse och ägarens förfall, alltsammans förpackat med ett knippe glädje, frustration, kredit och en "f*ck it" skjorta."
  • 228 Följare
  • 116 305 Visningar
  • Projektet avslutat 9 mars 2015
hjd Skrotdosan.se
12 maj 2014 · 198 Inlägg

Då var det hög tid att förtälja historien om hur skrotdosan fick sina nya skinande bromsskivor/belägg/bussningar/kylarbehållare/fjäderbensstag/vita fälgar m.m.m.m.m.
Anledningen till att denna uppdatering har dröjt är för att jag med stor glädje såg fram emot denna uppgradering och förväntningarna var skyhöga men någonstans mitt under svordomarna "j*vla f*ttsk*t" och kraftuttryck som ”nu sk*ter jag f*n i allt, vart är dynamiten? Här ska det sprängas!” insåg jag att detta inte var i närheten så skoj som jag hypat mig själva att tro att det skulle bli.. Jag har helt enkelt varit bitter, typ till idag.. Och varför då just idag? Jo för just idag insåg jag att skrotdosan faktiskt kan hålla jämna steg med en frisörbil som Porsche Boxter något som jag vart i nästan olagligt mallig över men killen med frisyren i frisörbilen inte var riktigt lika nöjd med tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-da8121a63f61b9e5beadf24b90c276fa.jpg
Dagen då allt skulle bytas började bra, jag hade fått alla delar, tog en tur in till jobbet för att hämta momentnyckeln och på vägen därifrån fick jag som en bonus rejsa lite med några fyrbenta monster, jag vann, livet kändes förödmjukande bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-b817d6d524e86953cbbd99fe293cb68a.jpg
Så, detta var då det som skulle på bilen och som jag nyss skrev så var motivationen på topp, detta ändrades dock redan efter att däcket lossats och bromsslangarna skulle tas bort, dessa satt så in i helv*te, var väldigt nära på att vrida av röret istället för att lossa slangen vilket inte riktigt var den generella iden.
Men efter våld, mer total våld, en smula skräck och en del skrik så gav jag helt sonika upp och bytte skiva istället.
Efter en del efterforskningar och mer totalvåld så gav slangarna tillslut upp och lossnade, ”in your face” skrek jag malligt som fan..
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-ea7c1180aace0cd742a268f8a8c5af71.jpg
Vidare tänkte jag att detta var ett ypperligt tillfälle att byta busstningarna fram något som jag redan hade en gameplan för, denna fick dock revideras kraftigt redan efter en första inspektion då bärarmarna tydligen kraftigt bytt utseende sedan dessa byttes för ett tag sedan. Jag var så in i bomben säker på att jag skulle kunna pressa ur främre bussningarna men insåg nu att detta skulle vara sjukt omöjligt med den press jag hade tillgång till. En ny plan fick utformas och för att den skulle vara ens närapå möjlig att genomföra så behövde jag en rund sak och en skruv sak som jag sedan kunde använda en mutterdragare att dra med så bussningen skulle kunna dras ur sitt lilla hål, detta sket sig dock så vi fick bygga om en avdrager och köra mutterpickan skjutande så att säga så vi istället för att dra ur bussningen tryckte ut den, denna historia tog närmare hela dagen och då jag som ni säkert redan förstått totalt tappat besinningen vid det här laget var fotografering det sista jag tänkte på, så jag bjuder på en bild innan mayhem:
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-8e0f8251c295e1dfeff18a97fb79c9d6.jpg
De bakre bussningarna hade i vart fall varit god nog att behålla sitt ordinarie utseende så den första gameplanen var fortfarande on, denna krävde dock något som jag är i det närmsta livrädd för: en tur i apburen med regiringen som chaufför.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-3d0e1c76e6a2ea02e2e190ab24959b26.jpg
Bussningarna hade inte vett att känna skräck inför denna resa så dom låg fridfullt på golvet och skvalpade runt tillsammans med någon ögla till farsgubbens riktbänk som av en händelse råkade passa perfekt till att pressa ur bussningarna mot smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-f4f4fb2e8c75dd088d2b8679e542acf4.jpg
Efter att ha överlevt vad som endast kan beskrivas som total terror i ca 15 minuter (franska bilar *ryser*) var vi så framme på jobbet och med tysk syntfrisyr skred jag så till verket, här skulle det pressas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-12f713b6d5ece04d8527915c087a8150.jpg
Varför man har satt pressen ca 2 meter upp på väggen var för mig ett mysterium tills det att jag fick förklarat för mig att det var inte pressen som satt högt utan golvet som var lågt -.- (Det kom även andra gliringar om att underskriven skulle vara nära besläktad med pygméer och liknande)
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-c3215aebf64c9454b720d441c1e09f26.jpg
Ur och i pressning gick hur som helst smärtfritt och på vägen hem hade all ilska runnit av mig och jag befann mig, resan i apburen till trots, i ett närmast zen liknande tillstånd, jag såg ljuset, upploppet var nära, eller ja inget zen liknande tillstånd kan vara komplett utan dess totala psykbryt kort därefter. Telefonen ringde och med det förlängdes skräckresan ytterligare, vart tvungen att åka tillbaka till hamarby och hämta en rem för att sedan apa oss ner till frihamnen och byta en rem på en av barn gokartarna något som normalt inte tar många minuter om man nu skulle veta hur man gör, det visste inte jag. Då vi inte hade en susning om längden på remmen som satt på så tog jag med mig två olika och efter mycket strul fick vi så tillslut dit en av dem och skruvade ihop allt, det var först när vi skulle spänna skiten då jag inser att den remmen vi valt var galet mycket för lång. En del svordomar, obsceniteten och kast med allehanda lösa attiraljer satt så rätt jävla rem på plats och resan hem kunde på nytt ta sin början..
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-30a9d8d5c9426f7b780697b2a3880e91.jpg
Väl hemma plockade vi ihop lite (no we didnt) och gav upp för kvällen, planen var att hinna ut till kungens kurva träffen i apburen men med färskt minne av skräckresan jag just klarat mig, närmast mirakulöst bör tilläggas, helskinnad ifrån kändes det dumt att utmana ödet så jag satte mig på tvären och gick och la mig.
--------
Ny dag gryr och bromsoken skulle få sig en smula manligare färg, dom främre var vi noga med (typ):
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-2378930a83a9d15080acbee7bde9a267.jpg
Dom bakre, well not so much:
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-762581dfa9cbbaf3292a2827a39a4d19.jpg
Fram hade jag varit duktig och bytt skivor på en gång men bak var det lite som vanligt med, bortglömda. Och inte för att jag förväntade mig att bakbromsarna skulle vara enkla att byta (inte mycket med skrotdosan är enkelt) men att det skulle sitta så jävligt som detta gjorde kunde jag inte inte ens föreställa mig i mina vildaste mardrömmar. Både jag och regeringen slet som idioter för att få loss glidbultarna men efter vad som kändes som en mindre evighet så var allt loss och nya skivorna satt där dom skulle.
Sen var det bara att smälla på bärarmar, bromsoken och de skinande fina stålomspunna bromslangarna, som dessvärre inte passade sad Efter en del huvudbry vart det att, för att överhuvudtaget få bilen rullande igen, stoppa dit dom bromsslangarna som egentligen skulle vara bak fram och låta original slangarna sitta kvar bak. Skickade mail till Getech och förklarade läget, var bered på att få fightas lite då jag använde 2 av 4 slangar men så ringde dom mig dagen efter och lovade leverans på nya bromsslangar (alla fyra) plus ny olja då jag behövde fylla upp med den jag fick, sjuuukt bra service.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-ba6eccdbfc3febb705e8fcfb91c709c6.jpg
Sen rullades bilen ut ur garaget, klockan var bara för sent men har man gett sig fan på att bli klar så har man. Sist att göra var att sätta dit kylarbehållaren och staget och dessvärre (för mitt författande) så gick detta alldeles för lätt, jag har verkligen inget klyftigt att skriva om det alls hmm Elle ja, förutom att jag typ råkade dra av torx-bitsen i torxen medan jag skruvade fast staget, men skruven och halva bitsen gör sig ganska bra tillsammans (får inte loss någon av dem) så dom får vara där smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-27fa9234144bffcbc73e2246f5110385.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-e5b8b4d0e137bdbce7f196df7139a7de.jpg

Dagen efter bar det iväg till Elte-bil i Tumba för att lägga om däcken (nya Dunlop Sport Maxx R/T) och göra framvagnsinställning, men jag har dock ett par saker kvar att göra. Motorfästena ska styvas upp med powerflex ilägg som jag redan har men som jag inte han med, bromsslangarna ska bytas runt om till dom nya som Getech skickade och vidare måste jag dit med ett nytt chassi kit, dämparna fram är helt slut.
Men med uppgraderingarna som hans med vart det en jävla skillnad på bilen, känns mycket stabilare och lite mer uppfostrad nu under gaspådrag.

Så på inköpslistan just nu (i rätt ordning):
• Nya bromsok bak
• Bilstein B8 Sprint (stötdämpare)
• TD04HLXT
• Steg 4
• Bussningar till bakvagnen (Powerflex)

Bjuder på en sista ny rekondad bild, har då bilden togs precis fått tillbaka skrotdosan från Sebastian Frodin kompetenta händer och jag var när jag hämtade bilen på riktigt mållös, att en polering och en gnutta magi kan göra en sån jävla skillnad, inuti bilen var känslan som att sätta sig i en ny bil, money well spent säger jag bara.. Frodin kommer om han orkar med mig få ta bilen efter sommaren också smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-f4b267759272b09d0193e706a501a106.jpg

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
JSundberg
12 maj 2014 · 53 Inlägg

Efter denna uppdatering både längtar jag och fruktar den dagen mina bussningar... Sen känns det där med rosa bromsok något som bör spridas lite mer i landet!! smile

Volvo V70R (2005)
psyco Vestfold chiptuning Stockholm
12 maj 2014 · 2 405 Inlägg

Snyggve big_smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm
BMW 540i "Vestfold Chiptuning Stockholm" (2007)
Porsche Cayenne Turbo "Vestfold chiptuning Stockholm" (2008)
Daniel-N Vinkelslipsgalen
12 maj 2014 · 687 Inlägg

Underbar update! Sen kan jag rekomendera att om man inte har tillgång till press så är går det väldigt bra att elda ur dom gamla bussningarna big_smile

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
hjd Skrotdosan.se
17 maj 2014 · 198 Inlägg

Nu har jag beställt en present till skrotdosan.. Det vart nya dämpare och fjädrar (Bilstein B8 Sprint & Maptun 35mm fjädrar) men detta får ni givetvis hålla tyst om till skrotdosan, jag vill se hennes reaktion när grejerna kommer wink

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
GL77
17 maj 2014 ·

Det kommer att bli stor skillnad i höjden på din bil, varför 35mm?

FatManCustoms grön aktivist
17 maj 2014 · 846 Inlägg

Körde Bilstein B8 Sprint + H&R 40mm på SAAB:en jag hade innan, var en riktigt bra avvägning mellan komfort och sport!
Helt sikker akkurat på att du kommer bli nöjd!

Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
hjd Skrotdosan.se
23 maj 2014 · 198 Inlägg

Då har jag fått dämparna och fjädrarna men jag tror nog att det kanske blir h&r's progresiva 40mm iaf, får se. Vidare funderar jag på att ta bussningarna bak på en gång.
just nu söker jag med ljus och lykta efter en hirsch vinge och spacers, den som har lite koll på något av dessa och vill hjälpa mig att göra skrotdosan än mer awesome får gärna höra av sig smile

https://www1.garaget.org/archive/32/31703/322287/322287-3392379.jpg

Senast redigerat av hjd (23 maj 2014)

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
S-junior
24 maj 2014 · 64 Inlägg

Spacers kan du väl hitta på scstyling? Men hirsch-vingen är svårare.. får kolla blocket och fb på [saab] köp & sälj för hirsch ska vara en svår nöt att knäcka har jag hört! Men lycka till smile

jemtegrannen
26 maj 2014 · 215 Inlägg

hjd skrev:
Då har jag fått dämparna och fjädrarna men jag tror nog att det kanske blir h&r's progresiva 40mm iaf, får se. Vidare funderar jag på att ta bussningarna bak på en gång.
just nu söker jag med ljus och lykta efter en hirsch vinge och spacers, den som har lite koll på något av dessa och vill hjälpa mig att göra skrotdosan än mer awesome får gärna höra av sig smile

http://www1.garaget.org/archive/32/31703/322287/322287-3392379.jpg

Finns att få tag på här för en saftig lapp.. http://begdelar.anabil.se/takspoiler-9-3-sc-06-12/343-0
Eller blocket http://www.blocket.se/dalarna/Hirsch_vi … 12&w=3 big_smile

Senast redigerat av jemtegrannen (26 maj 2014)

GL77
26 maj 2014 ·

Henke, du kommer att bli nöjd med H&R 40mm smile

https://www1.garaget.org/archive/37/36462/318126/318126-3387386.jpg

hjd Skrotdosan.se
4 juli 2014 · 198 Inlägg

Ja jag är sämst, och segast, och allt annat plus att jag till och med hädat och lämnat in bilen på verkstad *skäms*
Men nu sitter ett helt nytt chassi kit med bilstein b8 sprint och H&R 45 mm progressiva fjädrar på bilen. Det som kommer hända nu så fort jag får semester är att framvagnen ska rivas, igen. Detta för att jag i sann slacker stil slarvade hejdlöst när jag smällde dit bussningarna och nu knarrar det satan så fort bilen ens ser en antydan till ojämnheter på vägen. Så det ska bli kul -.-
Undrar just om man vågar hoppas på att någon som har tillgång till en två-pelar lyft och press skriker på mig? Vore ju lyckan liksom smile
Annars är det tunt med planer i dagsläget, blir mer och mer sugen på att byta upp mig till en 2008 > med automatlåda då jag sitter i kö stor del av min vakna tid och det finns saker som är mer spännande än att med alla medel tillgängliga försöka undvika att köra genom bilen framför, mitt vänsterben börjar bli sjukt biff, tyvärr hänger inte resten av kroppen med så propportionerna blir något skeva hmm
Ingen som råkar sitta på en 9-3 aero/turbo x 08 och framåt med skin och nav som vill byta till sig skrotdosan? Gärna en vit wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-165ccbf46e2bde408c1534ee805793b8.jpg

Kul sidenote: Regeringen var och svängde sina lurviga hos sin syster i Karlstad igår och hör och häpna när hon träffar en dude som också gilla Saab, fast än mer ballt att denna dude kände till Skrotdosan smile Man kan säga att jag är husse till en b-kändis big_smile

Tills vidare, hare bäst och drive safe smile

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
ryman89a
24 oktober 2014 · 35 Inlägg

Hur går det med bilen för dig? har sträckläst hela tråden från början till slut och jag måste nog säga att jag har aldrig läst nå roligare. prem lagd och väntar på nya uppdateringar big_smile

hjd Skrotdosan.se
15 november 2014 · 198 Inlägg

Nä men se på fan, här hade man ju en projekttråd ja.. Mjaha, så vad händer undrar ni? Ja det undrar jag också, ekonomin tog slut i samband med en spontan inköpt Mac, drönare och ett helt otippat diskmaskins köp, oansvarigt ekonomiskt förhållningssätt FTW!

Hur som helst, sedan sist har vi hunnit med en banträff med GoT där regeringen piskade skrotdosan runt bana något som var högt uppskattat av alla utom skrotdosan som envisades med att ömsom elda bromsar och ömsom poppa tändspolar, så nu börjar det dra ihop sig för byte av dessa attiraljer. Jag är fortfarande osäker på skrotdosans framtid med familjen, jag tror att hon skulle må bra med en ägare som har tid och pengar att ge henne det hon förtjänar, som jag ömt viskade till henne härom dagen: det är inte dig, det är mig det är fel på..

Men vi får se vad som händer, jag är ju inte direkt känd för att göra planerade och smarta investeringar så med en gnutta oflyt kanske det kommer en uppdatering om hur skrotdosan blev begåvad med steg 4 smile

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
ryman89a
16 november 2014 · 35 Inlägg

Bra det du får ju lov att fortsätta uppdatera jag har aldrig skrattat så mycket som när jag läste igenom denna tråd å när det helt plötsligt tog slut så blev man lite ledsen sad du får ju säga till regeringen att hon får skaffa sig en egen bil att leka på bana med ju så inte skrotdosan blir ledsen wink keep up the good work och fortsätt sprid din humor

Vikr
18 november 2014 · 210 Inlägg

Just suttit och läst igenom hela tråden på jobbet och helt jävla underbar tråd! big_smile

Soderlind1997
20 februari 2015 · 81 Inlägg

Prem lagd!big_smile

hjd Skrotdosan.se
8 mars 2015 · 198 Inlägg

Jag är ledsen mina vänner, men Skrotdosan har valt att lämna mig, vintern tog hårt på henne och hon kunde inte stå ut med tanken på att jag vänstrade med firma pucken.. Jag försökte förklara men det slutade bara med bråk.
Det kommer som ett dråpslag, jag är medveten om det. Skulle jag kunna ändra något, gjort något bättre? Förmodligen men nu är det som det är, och imorgon kommer Direktörn...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302992

Senast redigerat av hjd (8 mars 2015)

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
Vikr
8 mars 2015 · 210 Inlägg

Hon kommer vara saknad!Har nog läst igenom denna tråden 2-3 gånger på jobbet och har varit lika kul varje gång big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang