Tickande motor Saab 93 1999..

Chiefeen
9 mars 2015 · 17 Inlägg

Hejsan!
Min kära Saab har varit med om en del mindre problem som man har kunnat lösa på egen hand men denna gången är det lite för krångligt för min del!

Från 2 månader tills nu så har man hört skrammel vid högs varvtal, trodde detta var någon lös värmekåpa under bilen men så var det inte tydligen!
Ljudet har blivit värre och värre och nu i fredags la bilen av på motorvägen i ca 3 sekunder, den röda oljelampan lös samtidigt. På uppfarten i svängen la den av ca 3 gånger, 0.5 sekunder var gång.
Oljan ser ok ut oljenivån är ok. Tog av topplocket och hitta inget synligt fel..

Ljudet lokaliseras på övre delen av motorn. Ventiljustering?

Någon som får några idéer av denna video vad det kan bero på?

https://vid.me/k2GS

Tack på förhand!

Senast redigerat av Chiefeen (9 mars 2015)

cyberk2
9 mars 2015 · 214 Inlägg

Grattis. Du har lyckats knäcka den hållbaraste motorn saab har, en T5:a smile

Ventiljustering hjälper inte, för det går inte att justera ventilspel då det är hydraliska tryckare.
Byta motor är nog enklast, har du kört med dåligt oljetryck brukar det mesta vara dåligt i den. Annars kan du ju riva isär den i småbitar och mäta upp alla lagerspel innan du bestämmer dig för att köpa hem alla lager och kedjor

Chiefeen
9 mars 2015 · 17 Inlägg

Hehe om de nu e motorbyte får jag säga förväl till min trogna vän smile

cyberk2
9 mars 2015 · 214 Inlägg

hur långt har den gått? och har det slarvats med oljebytena?

Chiefeen
9 mars 2015 · 17 Inlägg

Nja de kan jag inte tycka att den har!
Den har strax gått 19 000

jaka54
10 mars 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är bara att byta de hydrauliska lyftarna! Någon motor behöver inte bytas!
Se till att byta olja olja och filter samtidigt! Det ska var 5Wx40 eller 5wx50 helsyntet!

hangman
10 mars 2015 · 2 174 Inlägg

Hej, Som erfaren saab mekaniker och byggt ny motor själv, är jag 100% säker på ditt fel, det är ett vevlager/ramlager som gett upp. Lyftarna låter inte ens i närheten sådär och strular väldig sällan, om dom strular så lyser inte oljelampan då den har rätt oljetryck upp till toppen, bara att det är stopp i lyftaren. Motorn är skrot och det är bara byta. Polaren har en jättefin 2.0T motor för ca 2000 kr i Motala gått 18 000 mil felfri.

hangman
10 mars 2015 · 2 174 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är bara att byta de hydrauliska lyftarna! Någon motor behöver inte bytas!
Se till att byta olja olja och filter samtidigt! Det ska var 5Wx40 eller 5wx50 helsyntet!

Du har verkligen så jävla fel.

MickeKr
10 mars 2015 · 391 Inlägg

Kan bara hålla med.
Lägg inga pengar på den motorn, varken på lyftare eller olja.
Det är utkastade pengar.
Motorn är skrot.
Köp en ny

http://www.garaget.org/?car=341184

MVH Micke

MVH Micke
Pb 6,52/182km
http://www.garaget.org/?car=341184
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Opel Corsa "RWD Nordic 2.3T 6.52s 182km" (1998)
uhlin
10 mars 2015 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är bara att byta de hydrauliska lyftarna! Någon motor behöver inte bytas!
Se till att byta olja olja och filter samtidigt! Det ska var 5Wx40 eller 5wx50 helsyntet!

Detta var då inga ventillyftare som låter. vevlager/ramlager så det sjunger om det.
Skulle mera tro på vevlager än ramlager dock.

Har den gått utan oljetryck lär det dock va mera som tagit stryk.

jaka54
10 mars 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Visst kan jag ha fel. Men för att vara säker så ta bilen till en verkstad så får du se vad de säger. De kanske konstaterar att det är ramlagren som gått...eller något annat. Det verkar ju vara oljepumpen som lagt av också eftersom lampan på instrumentet börjat lysa.
Min Audi 100 2,0E -89 (gått 32000mil) har låtit något liknade vid ett flertal tillfällen (6-7 år sedan sist) och då har det varit hydraullyftarna...men som sagt det kan vara svårt att avgöra på ljud via nätet exakt vad det är för fel.

Senast redigerat av jaka54 (10 mars 2015)

hangman
10 mars 2015 · 2 174 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Visst kan jag ha fel. Men för att vara säker så ta bilen till en verkstad så får du se vad de säger. De kanske konstaterar att det är ramlagren som gått...eller något annat. Det verkar ju vara oljepumpen som lagt av också eftersom lampan på instrumentet börjat lysa.
Min Audi 100 2,0E -89 (gått 32000mil) har låtit något liknade vid ett flertal tillfällen (6-7 år sedan sist) och då har det varit hydraullyftarna...men som sagt det kan vara svårt att avgöra på ljud via nätet exakt vad det är för fel.

Alltså nej, det är ett väldigt känt fenomen på dessa motorer, och oljelampan blinkar pga oljan inte får upp trycket det slipper imellan vevlagret, extremt känt fel på dessa motorer. Oljepumpen är 2 stora metallkugghjul och är i stort sätt oförstörbara, ingen skrot audi här.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang