4204
Sök

Hur rensa "kondenssagg" i oljepåfyllningen? (VAG 1.6)

1 436 Inlägg
8 mars 2015
Trådstartare
Ska in till besiktningen och kollade över vätskorna, som man ju gör innan det är dags för den årliga domen. Öppnar oljelocket och möts av denna vidriga gegga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21400/21400-03c770d9c163101571a8413599dbcc86.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21400/21400-d4c06cd46ba6ea6f6111f05912c3254d.jpg

Tänker fort SATANS JÄVLA HELVETE nu har packningen gått! Men en snabbkoll med internet visar att det är vanligt förekommande om man kör korta sträckor att det bildas kondens (speciellt på denna motor) och eftersom det är sambons åka-till-stallet-4km-bort-bil så går den aldrig särskilt långt.

Men nu till följdfrågan som jag inte lyckades googla fram något vettigt svar på:

Hur rensar jag detta kondenssagg på bästa sätt? Ser inte ut som något man vill ha ner i oljan.
Oljan i sig är fin och kylarvattennivån är oförändrad.

/Caffe

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

377 Inlägg
8 mars 2015
Haha. Det är som på min jetta.
ser ut som fan trots att jag alltid åker långa sträckor..

Är väl bara att gno av?
Kommer komma tillbaka snabbt igen skulle jag tro.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 mars 2015
Man kollar så att vevhusventilationen är fungerande. Sen kör man en lång tur och sedan byter man till ny olja och filter. För att slippa återkommande fel så tar man för vana att köra en lång sväng varje vecka så är det inga problem sen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 mars 2015
-jimmy skrev:
Haha. Det är som på min jetta.
ser ut som fan trots att jag alltid åker långa sträckor..

Är väl bara att gno av?
Kommer komma tillbaka snabbt igen skulle jag tro.

Så va tjejens golf. Vevhusvent i ventilkåpan va helt tät. Gör rent det på din bil så slipper även du smegma i locket

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 436 Inlägg
15 mars 2015
Trådstartare
Tack för era svar! Har bytt olja och rengjort efter förmåga.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Sök