4204
Sök

Tickande ljust ljud i XC90 04:a 17000 mil

3 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
Hej!
Jag har en xc90 04:a t6:a automat som gått 17000 mil. Bilen är fullservad inga konstigheter och nybesiktigad.
Jag upptäckte för ett tag sen ett tickande ljud vid körning då bilen stått och blivit kall. Ljudet är ljust och tickande och framkommer främst vid lätta accelerationer, ifall jag gasar gas i bött hörs inte ljudet på samma sätt(knappt alls). Ifall bilen endast rullar utan acceleration hörs inget tickande. Så fort bilen blivit varm, efter ca 5 minuters körning försvinner ljudet helt och kommer inte tillbaka något mer.. Ljudet kommer från framvagnen.
Jag lämnade in den på en märkesverkstad och de enda de kunde svara mig var att det lät dyrt, och de förmodligen kunde vara växellådan.. Jag vill mig tro att de inte kunde nått om bilar och därför bara påstådde att det var växellådan..
Jag har noterat att vänster fälg fram alltid är smutsigare än de andra fälgarna. Någon typ av olja lägger sig på fälgen.. Kan det vara en drivknut/drivaxel som fått sig lite smuts o skit som gör att de kärvar lite innan det blir varm och gott pga av en trasig damask.

Mvh
Dessa bilar...

6 653 Inlägg
11 mars 2015
Hej!
Om du hör ett tickande från motorn...så är det nästan alltid de hydrauliska ventillyftarna som behöver bytas.
Men...eftersom du själv sett att olja finns vid fälgen så kolla om drivknutsdamasken är hel/trasig.
Det kan ju faktiskt vara drivknuten som är slut! Men det är inte troligt att ljudet kommer därifrån utan att det är lyftarna.
När bytte du olja och filter sist? Sånt ska bytas varje år eller vart 1000/1500mil om man vill sin bil väl.

736 Inlägg
14 mars 2015
Är det verkligen hydrauliska tryckare på dessa?

383 Inlägg
14 mars 2015
Läckage i grenrör.

3 Inlägg
15 mars 2015
Trådstartare
Ska byta damask i veckan. Verkar inte vara nått fel på drivknuten.
Det är dags att byta lite olja och filter!!
Har ingen aning ifall det är hydrauliska ventillyftare på denna modellen?! Ifall det skulle vara lyftarna som är problemet är det vanligt att de låter i början av körning och slutar efter ett tag? Är det dyrt att byta dessa? eller kan man göra det själv?

3 Inlägg
15 mars 2015
Trådstartare
Maffia skrev:
Läckage i grenrör.

Kan det vara orsaken till det tickande ljudet?

736 Inlägg
15 mars 2015
Driver88 skrev:
Maffia skrev:
Läckage i grenrör.

Kan det vara orsaken till det tickande ljudet?

Jag tycker Maffias förslag låter rimligt, när grenröret blir varmt expanderar metallen och tätar läckan. Youtuba så får du ett förslag på hur det låter.

Gällande lyftarna satt det hydrauliska på de första versionerna av vitblocken i 850 och 960. De försvann sedan i samband med att man började med VVT (variabel kam) vad jag förstått i alla fall på 5:orna. Jag har mekaniska på min V70 (-05). På min gamla 960 (som hade urfadern till din motor) var det en eller två lyftare som inte ville vara med och de började ticka 5 min efter kallstart och slutade när motorn (oljan) blev varm. Vid varmstart ville ibland inte alla vara med, men det löste man genom att gasa till lite.

383 Inlägg
15 mars 2015
Du skrev att där e olja på fälgen. Kolla om oljan kommer ifrån bulten i mitten på fälgen alltså den som håller fast drivaxeln. Läcker det där ska man byta drivaxel.

http://workshop-manuals.com/volvo/xc90_ … 257001.png

Ang tickandet läs http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php … ;view=next

Står så här i vadis:
When performing garage shifts (Drive to Reverse / Reverse to Drive), the hub axle interface may make a ping type noise. This noise may also be heard while cruising and changing from acceleration to deceleration.

Då ska du köpa artnr: 30714142 x 2

Sök