11 mars 2015
Trådstartare
Hej!
Jag har en xc90 04:a t6:a automat som gått 17000 mil. Bilen är fullservad inga konstigheter och nybesiktigad.
Jag upptäckte för ett tag sen ett tickande ljud vid körning då bilen stått och blivit kall. Ljudet är ljust och tickande och framkommer främst vid lätta accelerationer, ifall jag gasar gas i bött hörs inte ljudet på samma sätt(knappt alls). Ifall bilen endast rullar utan acceleration hörs inget tickande. Så fort bilen blivit varm, efter ca 5 minuters körning försvinner ljudet helt och kommer inte tillbaka något mer.. Ljudet kommer från framvagnen.
Jag lämnade in den på en märkesverkstad och de enda de kunde svara mig var att det lät dyrt, och de förmodligen kunde vara växellådan.. Jag vill mig tro att de inte kunde nått om bilar och därför bara påstådde att det var växellådan..
Jag har noterat att vänster fälg fram alltid är smutsigare än de andra fälgarna. Någon typ av olja lägger sig på fälgen.. Kan det vara en drivknut/drivaxel som fått sig lite smuts o skit som gör att de kärvar lite innan det blir varm och gott pga av en trasig damask.
Mvh
Dessa bilar...