4245
Sök

855 GLT -97 2,5 170hk 20v - CO halt för hög

Melchert
182 Inlägg
16 mars 2015
Trådstartare
Tja!
Förra året gick bilen igenom hur bra som helst på besiktningen, men i höstas så bytte jag katalysator för den hade packat ihop, flexröret mellan grenrör och katalysatorn samt för en vecka sedan bränslepumpen i tanken.

Nu har jag besiktat den men fick underslag på CO halten, 1,5 (0,5) Stod det på pappret. Även lambda var för låg på första kollen så han kollade den igen utanför efter provrundan men hamnade precis innanför det godkända.
Nu när jag flyttade bilen så kände jag att avgaserna luktade.. tja lite mer eller vad man nu ska säga. Det är iaf inte samma lukt som det var innan jag bytte bränslepumpen.

Så Jag undrar lite över hur beter sig en bränslepump när den börjar bli dålig, det är alltså så att den går som vanligt tills den dör men man kan väcka den igen genom att banka på tanken osv osv.
Men inte så att den går lite sämre och sämre med tiden tills den dör. Anledning till att jag undrar är att jag funderar på att om min far (som var tidigare ägare) har ställt upp bränsle tillförseln så nu när jag bytt det så blir det för mycket bensin som orsakar CO halten.

Sen undrar jag hur man kan sänka CO halten permanent, alltså inte använda k-sprit eller etanol eller va fan det nu är?

Tack på förhand!

Just ja, bilen drog innan soppapumps bytet ca 11L/100km blandat och ca 86L/100km långkörning.

"You can pick the game, but you can't change the rules."

Sök