Ladda nytt nytt mc batteri?

jockev8
22 mars 2015 · 127 Inlägg

hej. någon här som vet om man ska ladda ett nytt mc batteri och i sådant fall hur länge?

batteriet är helt nytt, ska fyllas på med batteri syra, men behöver det laddas efteråt?

Muttley
22 mars 2015 ·

Sätt de på undehållningsladdning så länge du inte använder det.  De måste iallafall vara fulladdat när de står orört för annars sjunker funktionen.

mr_green
22 mars 2015 · 847 Inlägg

Vi laddade alltid nya batterier när jag jobbade på moppeverkstad. Och sen bör det aldrig vara tomt som redan var påpekat. Dessa små batterier i onödigt känsliga och pajjar lätt.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 mars 2015 · 14 060 Inlägg

jockev8 skrev:
hej. någon här som vet om man ska ladda ett nytt mc batteri och i sådant fall hur länge?

batteriet är helt nytt, ska fyllas på med batteri syra, men behöver det laddas efteråt?

Ska man fylla på syra i nya batterier? Är inte det gjort på fabrik? Du menar väl batterivatten (destillerat vatten)?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
-matte En Medlem
22 mars 2015 · 405 Inlägg

Vissa batterier kommer helt torrladdade, ex:
http://www.voltpower.se/shop/34182/art82/h7224/16667224-origpic-0bfae8.jpg

Man "fyller" det vid första användning, sen är klart att använda efter en laddning.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 mars 2015 · 14 060 Inlägg

-matte skrev:
Vissa batterier kommer helt torrladdade, ex:
http://www.voltpower.se/shop/34182/art8 … 0bfae8.jpg

Man "fyller" det vid första användning, sen är klart att använda efter en laddning.

Du menar alltså att man fyller svavelsyran själv??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mr_green
22 mars 2015 · 847 Inlägg

Vettemannen skrev:

-matte skrev:
Vissa batterier kommer helt torrladdade, ex:
http://www.voltpower.se/shop/34182/art8 … 0bfae8.jpg

Man "fyller" det vid första användning, sen är klart att använda efter en laddning.

Du menar alltså att man fyller svavelsyran själv??

/Benny

Japp det gör man.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 mars 2015 · 14 060 Inlägg

mr_green skrev:

Vettemannen skrev:

-matte skrev:
Vissa batterier kommer helt torrladdade, ex:
http://www.voltpower.se/shop/34182/art8 … 0bfae8.jpg

Man "fyller" det vid första användning, sen är klart att använda efter en laddning.

Du menar alltså att man fyller svavelsyran själv??

/Benny

Japp det gör man.

Jamen inte i konsumentledet och det var det jag trodde att det gällde.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Peter_5565
22 mars 2015 · 326 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jamen inte i konsumentledet och det var det jag trodde att det gällde.

/Benny

Jodå, det fick jag göra sist jag köpte ett batteri till hojen. Fick batteriet och en flaska med svavelsyra i butiken.
Bara att åka hem och fylla på och sen ladda på det lite.

Senast redigerat av Peter_5565 (22 mars 2015)

mr_green
22 mars 2015 · 847 Inlägg

Vettemannen skrev:

mr_green skrev:

Vettemannen skrev:

Du menar alltså att man fyller svavelsyran själv??

/Benny

Japp det gör man.

Jamen inte i konsumentledet och det var det jag trodde att det gällde.

/Benny

Nu hänger jag knappt med på hur du menar. Men om man som slutkund köper ett batteri så får man fylla det själv. Vilken är ganska farligt om man inte vet vad man gör. Fräter rätt duktigt.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 mars 2015 · 14 060 Inlägg

mr_green skrev:

Vettemannen skrev:

mr_green skrev:

Japp det gör man.

Jamen inte i konsumentledet och det var det jag trodde att det gällde.

/Benny

Nu hänger jag knappt med på hur du menar. Men om man som slutkund köper ett batteri så får man fylla det själv. Vilken är ganska farligt om man inte vet vad man gör. Fräter rätt duktigt.

Jomen det var ju det jag ifrågasatte. Jag stod frågande till att man som konsument fyller saltsyra men läste just att Peter_5565 fick göra så och det verkar märkligt i mina ögon.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Peter_5565
22 mars 2015 · 326 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag stod frågande till att man som konsument fyller saltsyra men läste just att Peter_5565 fick göra så och det verkar märkligt i mina ögon.

/Benny

Inte ett dugg märkligt, varför tycker du det? Det är ju en säkerhetsfråga, hellre ett torrt batteri med syran på sidan om, än ett nyss påfyllt batteri i ryggan på väg hem.
Det är alltså mc-batterier vi pratar om, bilbatterier har åtminstone alla jag nånsin köpte varit fyllda när man köper dom.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 mars 2015 · 14 060 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Vettemannen skrev:
Jag stod frågande till att man som konsument fyller saltsyra men läste just att Peter_5565 fick göra så och det verkar märkligt i mina ögon.

/Benny

Inte ett dugg märkligt, varför tycker du det? Det är ju en säkerhetsfråga, hellre ett torrt batteri med syran på sidan om, än ett nyss påfyllt batteri i ryggan på väg hem.
Det är alltså mc-batterier vi pratar om, bilbatterier har åtminstone alla jag nånsin köpte varit fyllda när man köper dom.

Precis så tänkte jag. Saltsyra är ju frätande och det kan bli lite farligt om man inte vet hur man ska handskas med syra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
-matte En Medlem
22 mars 2015 · 405 Inlägg

Syrakoncentrationen i batteriets elektrolyt uppgår nog inte ens till 50% av totala koncentrationen. Det är också extremt svårt att misslyckas med påfyllningen. Använd ögonskydd så är du skyddad till 99.5%.

Det finns betydligt farliga kemikalier du kan få tag på, mycket enklare dessutom.

Bensin tex.

Senast redigerat av -matte (22 mars 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang