Coilover kvalitet

antonoloofsson
22 mars 2015 · 62 Inlägg

Tjenare, vet inte om jag lagt tråden helt åt *** fel nu men:
Sitter just nu och kollar på coilovers till en BMW e46.
Hittade ett par HD Value Line på Schmeidmann, men priset gör mig oerhört fundersam. Priset ligger på 2399:- och enligt mig låter det riktigt billigt!
Hur är kvalitén på dessa, någon med erfarenhet? Vad är det som faktiskt blir sämre om man köper coilers för en lägre summa pengar?

Annars får ni gärna tipsa om bra och inte alltför dyra coilers till en BMW 323ci e46, eller om ni tycker att med en studentbudget och pengar undanlagda, att sänkfjädrar är ett bättre alternativ för att få bilen låg och go.
Och vad ska jag ha för mm fram/bak?

Många frågor nu jag vet, men men tacksam för svar! wink

ElTacoNacho
22 mars 2015 · 486 Inlägg

Kan du länka?

Har själv testat billiga coils en gång i tiden och det gör jag aldrig om.
Hade TA technix, mest trolig liknande dom du kollar på och kosta ~ 3k.

Endast justerbara i höjd, utan möjlighet att ändra preload. Så ju mer du sänkte, ju mjukare blev bilen. Och Tvärt om.

Inte justerbara i hårdhet på dämparna.

Heller inga justerbara topplagringar.

Och livslängden är kort.

Har Cusco Coilovers på min mr2a och Driftworks cs2 på min 200sx s13. Kan bara rekommendera dig att kosta på dig iaf det dubbla, ev mer och du kan få schyssta coils som du kan åka lågt med, samtidigt som du har bra komfort och fjädringsväg.

Om du inte vill kosta på dig 5k+ på det så är ju alltid fjädrar och dämpare från en M-sport modell ett schysst alternativ smile

3milius
22 mars 2015 · 296 Inlägg

Raceland, TA technix, V-maxx och alla dessa billiga coilovers har kort livslängd som skribenten ovan nämner.
Med infettning och rätt hantering (trycka in kolven och ut ett par gånger innan montering) så höll mina ett halvår.
De är fortfarande användbara, men rebound finns inte längre. Trycker man in kolven så stannar den inne.
Och det på en väldigt lätt bil, 1000kg. Är nog värre på en tyngre bil. Dessutom har de rostat efter 1 månads vinterkörning, resten skedde under sommarhalvåret.

Att satsa på dubbelt så dyra coilovers om man planerar att använda dem några år framöver är självklart.

JDMCRAZE
22 mars 2015 · 2 077 Inlägg

Har själv inga coilovers men säger som dem andra.
Spara ett tag och köp vettiga coils.

Ska själv köpa Tein senare, dem kostar men jag får kvalitet' där efter med.

Senast redigerat av JDMCRAZE (22 mars 2015)

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
Fairlady_Z
22 mars 2015 · 39 Inlägg

D2 coils och bromskit är bra saker. kolla streetperformance.se och klicka dig fram till din bmw modell i listan till vänster på startsidan.

antonoloofsson
22 mars 2015 · 62 Inlägg

Efter vad ni skriver så satsar jag på dyrare coils, men till att börja med för att slippa höghus åkning.
Vad för sänkfjädrar är att rekommendera? smile

JDMCRAZE
22 mars 2015 · 2 077 Inlägg

eibach kanske hade varit ngt då?

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
antonoloofsson
22 mars 2015 · 62 Inlägg

JDMCRAZE skrev:
eibach kanske hade varit ngt då?

Det ska jag kolla upp!
Ska man ha 30/30 mm eller 45/40 mm?

Almen11 Kasta inte bäver i trähus
22 mars 2015 · 265 Inlägg

Ska du bara köra sommar funkar billiga bra. Hade TA-Technix på min gamla Skoda. Åtminstone två somrar har jag för mig smile Märkte inte av något större slitage.

JDMCRAZE - Tein är bra skit. Kör Superstreet på Supran och är helnöjd. Ställbar höjd samt hårdhet!

Vad vore en bil utan turbo?
Nissan Skyline R33 GTST "Midnight Purple" (1993)
JDMCRAZE
22 mars 2015 · 2 077 Inlägg

Almen11 skrev:
Ska du bara köra sommar funkar billiga bra. Hade TA-Technix på min gamla Skoda. Åtminstone två somrar har jag för mig smile Märkte inte av något större slitage.

JDMCRAZE - Tein är bra skit. Kör Superstreet på Supran och är helnöjd. Ställbar höjd samt hårdhet!

I know, massa polare som haft det samt haft äran köra en bil med Tein SS med så big_smile
Själv blir det street flex av tein, som är en nyare variant av dem du har.

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang