Volvo 240 -93 b230f

SunYours
1 april 2015 · 26 Inlägg

Märke: Volvo
Modell: 240
Motor: B230F
Årsmodell: 1993

Jag bytte laddningsregulator i min volvo 240 -93 med motorn b230f. För att kolen var slut, efter jag hade bytt det så gick den som den skulle men efter en tids färd så började alla lampor att lysa på instrumentpanelen.

Sedan stannade den, det verkade som att den inte laddade igen men då vi mätte sedan efter att ha laddat upp batteriet så hade bilen 12.5V avstängd och 13.7V då den var på. Nu har det flesta lampor slocknat på något mystiskt vis, jag anar nåt elfel. Men iaf så slocknade alla lampor förutom oljetrycks lampan. Jag har bytt olja och oljefilter igår och den går inte upp i temp samt är oljenivån perfekt.

Mina frågor är då följande:

1. Vart sitter alla jordkablar förutom den till toppen på motorn?
2. Vart sitter oljetrycks givaren på en b230f?
3. Har någon haft liknande problem?
4. Vilka tips har ni?
5. Kan det vara något relä som spökar?

Med Vänlig Hälsning! Adam

BMW 523i e60 "E60" (2007)
GuggeKarlberg
1 april 2015 · 508 Inlägg

1. Går väl en jordkabel från minuspolen till batteriet direkt till motorblocket?
2. Har för mig att den sitter vid oljefiltret? Sitter på blocket iallafall. Rätta mig om jag har fel
3. Ja, då var det jorden som nämnt i punkt 1. big_smile
4. Kolla jorden till att börja med.
5. .. Det kan det säkert vara .. big_smile

Hehe, men börja som sagt med att kolla jorden till blocket, vet inte riktigt om den sitter på samma ställe som på 740, men borde ju gå en minuskabel från minusanslutningen till batteriet till blocket. smile

Senast redigerat av GuggeKarlberg (1 april 2015)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang