Audi A6 C5 Typ 4B 1.8L V5 Turbo [ Tickar o Visslar ]

2JZGTE
7 april 2015 · 38 Inlägg

Hej allihopa! Idag fick jag problem med motorn, jag gasade lite hårt, runt 6 tusen RPM på 2an växel o körde 3ans växel halva upp, sen rullade jag på 5ans växel när jag var uppe vid 100, då började det pipa " Olja " symbolen, även då den är max och lite över så ändå piper den och kräver för mer olja.  sad

Här är en video.

https://www.youtube.com/watch?v=QSxDAmGmlzE

Senast redigerat av Gevorg (7 april 2015)

it_mutt Avstängd
7 april 2015 · 10 388 Inlägg

Gevorg skrev:
Hej allihopa! Idag fick jag problem med motorn, jag gasade lite hårt, runt 6 tusen RPM på 2an växel o körde 3ans växel halva upp, sen rullade jag på 5ans växel när jag var uppe vid 100, då började det pipa " Olja " symbolen, även då den är max och lite över så ändå piper den och kräver för mer olja.  sad

Här är en video.

https://www.youtube.com/watch?v=QSxDAmGmlzE

Du har verklige inte öppnat instruktionsboken va? Det där är oljetryckssymbolen....

Så...grattis.

Senast redigerat av it_mutt (7 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
2JZGTE
7 april 2015 · 38 Inlägg

Hej! it_mutt tack för att du svarade . Jag kan inte mycket om bilar. Hur illa är det? Vad kan ha gått sönder ? Kommer det att kosta mycket? Tack på förhand.

marcus80 Sir
8 april 2015 · 935 Inlägg

Det låter som du har drabbats av det klassiska. Igensatt oljepickup.
Jag skulle inte starta motorn något mer innan pickupen är bytt och tåget rengjort.

Har du kört mycket med bilen efter detta kan tyvärr motorn vara körd.

Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2015 · 17 520 Inlägg

marcus80 skrev:
Det låter som du har drabbats av det klassiska. Igensatt oljepickup.
Jag skulle inte starta motorn något mer innan pickupen är bytt och tåget rengjort.

Har du kört mycket med bilen efter detta kan tyvärr motorn vara körd.

Mvh Marcus

Inte helt ovanligt, nej. Som marcus80 säger: Bilen bör inte köras innan silen är åtgärdad. Jag tror den tickar pga dåligt tryck i lyftarna och det är inte bra. Motorn kan ha klarat sig, det får vi väl verkligen hoppas på. De kan tåla lite misshandel.

Har det börjat vina och rassla från maskin är den dock skrot. Bara för att skrämma dig lite :-) Kör inte!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
8 april 2015 · 10 388 Inlägg

Gevorg skrev:
Hej! it_mutt tack för att du svarade . Jag kan inte mycket om bilar. Hur illa är det? Vad kan ha gått sönder ? Kommer det att kosta mycket? Tack på förhand.

Ok, må så vara. Men du ska få ett väldigt enkelt tips;

Gul symbol = något är knasigt, du bör kolla upp det i det närmaste, men du kan fortsätta köra

Röd symbol = Stanna bilen asap och kör inte meter mer än absolut livsnödvändigt.

More or less.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
2JZGTE
8 april 2015 · 38 Inlägg

Hej!

Har tömt oljan men hittade inget i den, sen när jag bytte filtret och fyllde med ny olja och skulle kolla på nivån med den där stickan som man drar ut vid sidan om motorn så var det en jätteliten metallspån på den. Nu är det kört  va? Motorn måste renoveras? Blir billigare att byta ut motorn om man inte kan renovera den själv? Mvh!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang