Motorras: Spekulera fritt

klasa
9 april 2015 · 5 Inlägg

Peugeot Partner 1,4 -03, över 23000 mil


"Pang" sa det på motorvägen i morse. ca 110-120km/h och firmabilen
började skaka och det rök så mycket att jag inte såg något alls.

Stannade direkt och stängde av. Fortsatte ryka i ett par minuter och
jag kunde inte göra annat än att stå och titta på.. När jag väl gick fram
och öppnade huven så brann det lite om oljan men det slocknade
ganska snabbt därefter.

Spår av olja i kanske hundra meter efter bilen och resten av all olja
under bilen tillsammans med den bit gods som syns på bilden.

Jag hämtade ut bilen igår från verkstaden där den var inne för byte
av tändlägesgivare då bilen sporadiskt inte startat. Gången innan
(bara några v. sedan) bytte samma verkstad kuggrem och till-
hörande material..

Nu är jag i händerna på er; kära bilnördar som kan så mycket...

Spekulera gärna i vad som kan ha hänt, om det inte är helt
uppenbart för Er direkt..

Bärgarkillen satt bara och skakade på huvudet och suckade
"vilket jävla motorras"..

Kan det vara så att kamremmen gått? Kan detta hända då? Jag
gick tillbaka en bra bit längs motorvägen och letade efter något
som kanske kunde ha slagit i under bilen men icke. Nada.

Fy fan vilken Måndag på en Torsdag.

http://www.anony.ws/i/2015/04/09/motorras.png

_Thor_
9 april 2015 · 512 Inlägg

Låter som om den som bytt kamremmen inte fått till spännhjulet rätt. För löst och kamremmen riskerar hoppa några kuggar, för hårt och den riskerar att helt gå av.

Följden blir totalt motorhaveri bortom lagning.

klasa
9 april 2015 · 5 Inlägg

_Thor_ skrev:
Låter som om den som bytt kamremmen inte fått till spännhjulet rätt. För löst och kamremmen riskerar hoppa några kuggar, för hårt och den riskerar att helt gå av.

Följden blir totalt motorhaveri bortom lagning.

Okej. Då är min följdfråga; går detta i så fall att "bevisa" - att ta reda på att just detta har hänt (om det nu är så) samt kunna länka det till att det är Dom som gjort fel och skall stå för detta?

Tack för svar.

_Thor_
9 april 2015 · 512 Inlägg

Se till att du får bilen undersökt av en oberoende verkstad. En kunnig mek kan se vad som hänt och avgöra om det är kopplat till kamremsbytet.

jaka54
9 april 2015 · 5 752 Inlägg

Hej!
Du säger olja efter bilen, och t.o.m att det brann lite.
Du har möjligen inte ett stort hål i blocket där vevstaken/arna tittat ut?

klasa
9 april 2015 · 5 Inlägg

"Dessvärre" har den redan lämnats till samma verkstad som gjorde både
kamremsbyte tidigare + bytte tändlägesgivare igår. Tändlägesgivaren kan
inte ha något med detta att göra alls? Eller hur?

Efter mycket kort research har jag fått för mig att den bara är en liten
magnet som skall känna av något och inte ens sitter i motorn?

_Thor_
9 april 2015 · 512 Inlägg

Du har ju garanti på utfört jobb och delar. Det hade varit bättre att fått bilen undersökt av en oberoende part före ev. reklamation. Men är firman seriös kanske det inte spelar någon roll.

Tändlägesgivaren är väl en sensor som läser av positionen av vevaxeln. Om den inte funkar bör tändsystemet strejka så bilen inte går att starta bara.

klasa
9 april 2015 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du säger olja efter bilen, och t.o.m att det brann lite.
Du har möjligen inte ett stort hål i blocket där vevstaken/arna tittat ut?

Jag tittade efter var tusan den där biten gods kan ha suttit men såg inte ett enda
hål nånstans. Jag låg dock inte på marken i oljan och tittade under bilen men efter att
ha pratat lite med en vän som är bilmekaniker finns misstanke om att det kan vara
en "vevstake som slagit hål och .." längre historia kort.." motorn är antagligen
helt förstörd och ingen idé att lägga ned mer pengar på bilen".

Senast redigerat av klasa (9 april 2015)

klasa
9 april 2015 · 5 Inlägg

_Thor_ skrev:
Du har ju garanti på utfört jobb och delar. Det hade varit bättre att fått bilen undersökt av en oberoende part före ev. reklamation. Men är firman seriös kanske det inte spelar någon roll.

Tändlägesgivaren är väl en sensor som läser av positionen av vevaxeln. Om den inte funkar bör tändsystemet strejka så bilen inte går att starta bara.

Exakt. Och det var därför vi bytte givaren. Biljäveln startade direkt och gick som en klocka i morse så händer DETTA en mil från bostaden..

Förresten! Nån som vill köpa en begagnad Peugeot Partner 1,4 2003 års modell? ...........

caromania Forummoderator
9 april 2015 · 9 296 Inlägg

En liten anektdot som inte är helt on topic. En man i Australien körde sin Austin Seven längs med den slingrande ökenvägen då vevaxeln gick av. Resultatet blev att vevstake och kolv slogs rakt ut ur vevhuset. Den finurlige mannen öppnade då sin verktygsväska och tog fram en begagnad vevaxel som han bytte vid vägkanten (har man en Austin Seven så har man med en extra vevaxel) och lagade hålet i sidan av motorn med en uppklippt ölburk. No worries.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
LocKtar Herr
9 april 2015 · 1 722 Inlägg

Det där är garanterat en bit från blocket/ventilkåpan/tråget

Senast redigerat av LocKtar (9 april 2015)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Darkus
9 april 2015 ·

Hadd du olja i motorn så då är det ju kamremmen som är orsaken. Och biten är ju från blocket. Vevstaken har ju slagit hål någonstans i blocket.

jaka54
9 april 2015 · 5 752 Inlägg

Hej!
Som jag antydde tidigare så är det en vevstake som slagit hål i blocket, så den motorn är bara och kasta.
Sen kan man ju fråga sig vad som var orsaken till att vevstaken slagit hål i blocket.
Antingen har vevaxeln gått av eller att vevstakarna fått dålig smörjning eller att kamremmen gått av/spännaren lossat så att kolvarna slagit i ventilerna men hade det varit den orsaken så borde inte vevstaken gått igenom blocket utan motorn hade stannat pga av att det hade blivit spagetti av ventilerna. Men vem vet. Det blir ju lite motstånd för kolvarna om ventilerna  slår i...

Screampipe
9 april 2015 · 159 Inlägg

Går ju fortfarande kolla om kamremmen är hel osv även fast man har hål i blocket smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang