Audi A3 1,8T -02 vattenpump/termostat

joH900
7 maj 2015 · 414 Inlägg

Hej!

Har en Audi A3 1,8T -02 som pendlar ordentligt i temp, kan ibland gå upp till 100-110c utan belastning för att sedan gå ner i normaltemp efter 5 sek. Kan ibland vara längre än så, och ibland kan man köra 10mil utan problem alls.

Termostaten (Gates) är bytt två gånger och tempgivaren är även den bytt (Facet). Bilen blir varm på riktigt då kylfläkt m.m startar, även kollat temperatur med VCDS samt menyerna i AC-panelen och de stämmer.

Jag misstänker att det är impellern på vattenpumpen som har spruckit (plasthjul av dålig sort på tidiga motorer) och ibland inte orkar driva runt ordentligt vilket gör att cirukatlionen blir lika med noll en kort stund. Har rullat 17 000mil, kamrem bytt vid 12 000mil och risken är att inte pumpen är bytt då jag inte hittar några papper på detta mer än att "kamrem bytt" är skrivet i serviceboken av verkstad.

Frågan är om man kommer åt att känna impellern med fingret/en mejsel etc om man plockar bort termostaten? Skulle vara skönt att vara helt säker innan jag river isär allt då det ändå är rätt mycket arbete.

Tacksam för snabba svar från folk som vet hur det ser ut inne i blocket, om jag har en chans att komma åt impellern genom hålet som blir om jag plockar bort termostaten!

http://lh4.ggpht.com/_O9RZSvIy6NU/SuQS9ijV_BI/AAAAAAAAABw/yxXlsw5QWnI/s800/WaterImpellerOnAUG.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v215/T_J_G/Photo0245.jpg

joH900
9 maj 2015 · 414 Inlägg

Om någon annan bryr sig så kan jag meddela att det går att känna på impellern till pumpen om man plockar bort termostaten.

Tyvärr så satt den stumt på axeln så om det inte är temperaturberoende (plast/metall som expanderar/krymper) så verkar det inte vara något fel på pumpen.

Ingen som varit med om något liknande?

Senast redigerat av joH900 (9 maj 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang