Startproblem audi a6

Herrkanin
8 maj 2015 · 3 Inlägg

Hej.

Jag undrar om ni kan hjälpa mig och hitta felen då jag börjar bli tokig att försöka lusta ut felen själv.

Men börjar med första problemet som startade iallafall, det är att när jag har kört 1-2 mil och sen stänger av bilen och försöker starta direkt efter stopp så är chansen väldigt stor att den inte startar.
När den väl startar så går den orent och stannar, samt att det verkar vara en försening på gasen och när allt börjat att lägga sig så måste man ha höga varv när man åker iväg annars dör den.

Det andra som har kommit nyligen är att den inte startar alls och oljelampan blinkar, står inte sensor/min under så tydligen oljetrycket samt "kolla oljan" och har bra mängd med olja i så vet inte varför den har börjat nu, körde ner till affären förut och kom ut och bilen startar inte och då va blinkade oljelampan men gick bort och testade ca 1 timme senare och då starta den.

Har felsökt men inga felkoder ploppar fram.

Förlåt för ett långt inlägg men hoppas att ni kan ha lite svar på mina problem så man vågar ta bilen utan att fastna någonstans.

Tacksam för svar

Mvh// Micke

jumbin
8 maj 2015 · 5 Inlägg

Ja det där med olje lampan är att den inte har något olje tryck för motorn ej är igång, Har du kollat luftmassemätaren?

Subaru Forester S/tb "Subban" (1999)
it_mutt Avstängd
8 maj 2015 · 10 388 Inlägg

Herrkanin skrev:
Hej.

Jag undrar om ni kan hjälpa mig och hitta felen då jag börjar bli tokig att försöka lusta ut felen själv.

Men börjar med första problemet som startade iallafall, det är att när jag har kört 1-2 mil och sen stänger av bilen och försöker starta direkt efter stopp så är chansen väldigt stor att den inte startar.
När den väl startar så går den orent och stannar, samt att det verkar vara en försening på gasen och när allt börjat att lägga sig så måste man ha höga varv när man åker iväg annars dör den.

Det andra som har kommit nyligen är att den inte startar alls och oljelampan blinkar, står inte sensor/min under så tydligen oljetrycket samt "kolla oljan" och har bra mängd med olja i så vet inte varför den har börjat nu, körde ner till affären förut och kom ut och bilen startar inte och då va blinkade oljelampan men gick bort och testade ca 1 timme senare och då starta den.

Har felsökt men inga felkoder ploppar fram.

Förlåt för ett långt inlägg men hoppas att ni kan ha lite svar på mina problem så man vågar ta bilen utan att fastna någonstans.

Tacksam för svar

Mvh// Micke

Årsmodell och motor?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Herrkanin
9 maj 2015 · 3 Inlägg

jumbin skrev:
Ja det där med olje lampan är att den inte har något olje tryck för motorn ej är igång, Har du kollat luftmassemätaren?

Nej det har jag inte gjort, men ska jag dra ur kontakten på luftmassemätaren om den inte startar och se om den startar i så fall? smile


it_mutt skrev:

Herrkanin skrev:
Hej.


Mvh// Micke

Årsmodell och motor?

Det är en års: 2000 och motor v6 2,4l

jumbin
9 maj 2015 · 5 Inlägg

Ja den borde starta då på något defult läge. Om det nu är det som spökar

Subaru Forester S/tb "Subban" (1999)
jaka54
9 maj 2015 · 5 825 Inlägg

Hej!
Kolla felkoder! Besiktningsstationer gör det om du inte föredrar en bilverkstad.
Annars är det det gamla vanliga: Kolla att du inte har läckage (spraya på startspray runt slangar och insug).
Byt rotor och fördelarlock! Bör bytas åtminstone vartannat år
Byt tändstift!
Byt luftfilter! (Bör bytas vart eller vartannat år)
Byt motorolja (bör bytas varje år eller vart 1000-1500mil). Moderna bilar ska ha SAE 0Wx30, 5Wx40 eller 5Wx50 helsyntet.I ditt fall kolla att oljan klarar VW-normen för din motor. 
Ladda batteriet så att det har minst 12,6V en kvart efter att du laddat det i 12-16timmar.

Senast redigerat av jaka54 (9 maj 2015)

Herrkanin
11 maj 2015 · 3 Inlägg

jumbin skrev:
Ja den borde starta då på något defult läge. Om det nu är det som spökar

Okej ska testa nästa gång den inte startar smile

jaka54 skrev:
Hej!
Kolla felkoder! Besiktningsstationer gör det om du inte föredrar en bilverkstad.
Annars är det det gamla vanliga: Kolla att du inte har läckage (spraya på startspray runt slangar och insug).
Byt rotor och fördelarlock! Bör bytas åtminstone vartannat år
Byt tändstift!
Byt luftfilter! (Bör bytas vart eller vartannat år)
Byt motorolja (bör bytas varje år eller vart 1000-1500mil). Moderna bilar ska ha SAE 0Wx30, 5Wx40 eller 5Wx50 helsyntet.I ditt fall kolla att oljan klarar VW-normen för din motor. 
Ladda batteriet så att det har minst 12,6V en kvart efter att du laddat det i 12-16timmar.

Jo jag hade tänkt söka felkoder på verkstad eller dylikt och se om dom får fram något.
Kan testa det men måste skaffa startspray först om inte någon jag känner har.
kollade efter fördelarlock men kan inte hitta den yikes tändkablarna går in i ett metallblock fram på motorn och inte en spaning hur man kommer in i den om det ens går tongue
Det med tändstiften märkte jag att ena tändkabeln va inte helt nedtryckt men kanske inte är något med mina fel att göra?
Jag kollade på luftfiltret när jag ändå plockade bort alla plastskydd vid motorpartiet och såg nästan nytt ut men ska ändå byta luftfiltret till kupén så kan lika gärna byta andra också smile
Oljan bytte jag i vintras och kört ca 300mil sen dess och kör 5Wx30 det va iaf det jag fick höra att jag skulle ha iaf

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang