6885
Sök

Varvtal Honda CR-V Diesel 2008 4wd

1 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
Min Honda CR-V går upp i varv (exempelvis från 1200-1700 varv) några sekunder för att sedan falla tillbaka till normal varvtalsökning i samband med konstant acceleration i de fall jag har medeltung husvagn bakpå (totalvikt 1280kg). Om jag däremot gör en klassisk "lamelltest" och släpper upp kopplingen samtidigt som jag har medelgas/varvtal så hugger kopplingen direkt (hjulsläpp).
Behöver jag byta lamellerna eller kan det vara något trassel med insprutningen. Hur felsöker jag på ett smart sätt?

1 Inlägg
30 december 2012
Jag har samma bil med samma problem och jag har haft den på verkstan och de har då inte märkt att den slirar. För par helger sedan slirade den mycket mer än vanligt (när den slirar då bara om jag gasade för att accelerera men inte alltid). Så jag ringde verktstan och skulle komma och vissa upp den, men då slirade det inte mer. Så jag ska dit senare och när väglaget är bättre.
Aldrig annars har jag märkt att kopplingen tar dåligt eller slirar när jag startar. Bara när jag accelerera.
Det känns mer som om kopplingen inte alltids går tillbaks. Men det finns inte kopplingsvajer som kan kärva den är hydralisk. Vad finns det ner som kan kärva i lamellerna?

1 Inlägg
23 mars 2013
Hej.
Här är ännu en med samma problem. Har en CR-V diesel 2007 som jag ägt ett år. Upptäckte nu vid långfärd att kopplingen slirade vid gaspådrag. Testade flera gånger och varvtalet ökade med 5-800 varv/min för genast återgå vid gas släpp. Körde försiktig fram till destination. Nu några timmar senare när jag tänkte kolla upp detta närmare så har problemet försvunnit. Och kopplingen hugger normalt när man släpper den. Detta känns inte alls bra med tanke på att vi ska dra husvagn i sommar. Måste kontakta verkstad efter helgen och höra om dom känner till problemet.
Senast redigerat av umh (23 mars 2013)

1 Inlägg
14 maj 2015
Hej!
Är ju en gammal tråd men jag testar.

Jag har en CR-V diesel 2006 med samma problem. Tänkte kolla om ni hittade någon lösning på problemet?

6 716 Inlägg
14 maj 2015
Byt kopplingen, ökar den i varv för att sedan sjunka vid acceleration så slirar den.

De/Dem

6 653 Inlägg
14 maj 2015
Hej!
Håller med! Går varvtalet upp så slirar kopplingen och det är bara att byta...om det nu inte finns justering?
Men det var väl hydraulisk koppling ni hade och då kan man inte justera.

Sök