Bytt(idag) glykol i bilen. Nu varna bilen för låg kylvätskenivå stoppa motorn. V70n -01

ilaali
18 maj 2015 · 167 Inlägg

Det är så att jag tömt bilen på glykol idag. Så fyllde jag på nytt. 50/50
Nu lånade en polare min bil. Så ringer han mig att han vart tvungen att stanna bilen pga en varning i bilen:
"LÅG KYLV. NIVÅ STOPPA MOTORN"

Det ligger glykol upp till max. 1-2mm under max. Hur kan bilen varna för låg nivå??

Är det något man måste göra när man bytt glykol?

Jag har bara skruvat tillbaka ventilen och sen hällt i glykol igen. Något jag har missat, måste man lufta? Om man måste lufta, hur gör man det? Hjälper det att lyfta på locket?

_740tic
18 maj 2015 · 224 Inlägg

Varmkör bilen med full värme till termostaten öppnar, låt bilen kallna kolla vätskenivån . Klart

Tobzter
18 maj 2015 · 3 145 Inlägg

Kan vara knas på givaren också. Finns de vatten och tempen ligger bra så är de nog den

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Säker på att nivån är ok? Fullt normalt att luftfickan släpper efter några kilometers körning och då får man fylla på 50cl ungefär. Om nivån är bra så har givaren fått fnatt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 maj 2015 · 17 485 Inlägg

DiwraZ skrev:
Säker på att nivån är ok? Fullt normalt att luftfickan släpper efter några kilometers körning och då får man fylla på 50cl ungefär. Om nivån är bra så har givaren fått fnatt

Japp. Luft försvinner uppåt och efterfyllning är fullt normalt. låt bilen stå på tomgång med full värme, öppna locket och kläm på alla slangar du hittar. Det bubblar säkert en del.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
engolf
19 maj 2015 · 3 235 Inlägg

Givaren sitter i expansionskärlet, i botten. Kontrollera att kontakten är inkopplad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang