BMW E46 328 -98 Kopplingen fungerar ej och pedalen vibrerar

Swe2FX
19 maj 2015 · 7 Inlägg

Tjena allihopa tänkte fråga om det är någon som skulle kunna hjälpa mig med bilproblem!

Jag var ute och körde en kväll när jag efter att ha släppt av en kompis tappade trycket i kopplingspedalen så det gick inte att växla. Kopplingspedalen var lika lätt som papper och vibrerade efter motorvarvet så nu håller jag på att försöka lista ut vad problemet är så jag kan ta mig ner till BOS träffen och vänder mig till er, det jag har kollat än så länge är kopplingshuvudcylinder och slavcylinder (Ingen av de var kletiga eller oljiga) och jag hörde inte heller något högre knarr eller gnisslande från ovannämnda (har hört att man ska lyssna efter det). Idag plockade jag även ut slavcylindern och den såg enligt mig bra ut, den var inte oljig och själva pinnen var utsträckt till max.

Så om det är någon som har haft något liknande problem eller vet vad felet eventuellt kan bero på så skriv gärna, tips på hur jag ska felsöka uppskattas också!

Det verkar inte heller fungera att lufta kopplingen, trycket byggs upp någorlunda men den är fortfarande svampig och oanvändbar.

uhlin
19 maj 2015 · 2 835 Inlägg

Skulle tippa på antingen lamell/tryckplatta eller urtrampningslager.

Det är nog tyvärr bara att riva ner lådan och kika.

Swe2FX
19 maj 2015 · 7 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle tippa på antingen lamell/tryckplatta eller urtrampningslager.

Det är nog tyvärr bara att riva ner lådan och kika.

Hade inte dåliga lameller/Tryckplatta gjort att kopplingen började slira när man kör innan den gör att det inte går att växla? För jag kan ju fortfarande köra bilen framåt och bakåt utan att den slirar bara det att kopplingen inte vill reagera.

Och om urtrampningslagret hade varit paj hade jag inte iallafall haft bättre tryck/känts normalt i kopplingspedalen?

Maffia
20 maj 2015 · 383 Inlägg

Kolla om slavcylindern på växellådan läcker sitter på vänster sida på lådan sitter även en huvudcylinder ovanför pedalerna som kan läcka dessa kan även läcka invändigt och då ser man inget läckage.

Lohi
20 maj 2015 · 46 Inlägg

Det kan inte bara vara så att du har en rasad koppling? Jag hade väl samma symptom när det hände; tappade trycket i pedalen, så den låg i golvet, gick att lyfta upp men vibrerade kraftigt. Gick endast att växla på varvtalen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang