Hjälp med borttagning av sprayfärg på lacken

steel900
12 maj 2015 · 1 Inlägg

Hej

Jag har problem med sprayfärg som finns på billacken (se bifogad bild). Hur får jag bort detta, själv har jag ingen aning. Jag har varit inne hos en firma som håller på med polering men de lyckades inte ta bort från dörrarna eftersom det ligger för djupt och han vågade inte eftersom det kan skada lacken.

http://i.imgur.com/sBqZHgt.jpg

Vet någon hur jag ska fixa detta eller till vem jag ska vända mig för att få detta fixat? Vill slippa omlackering.



Tack på förhand
steel900

Senast redigerat av steel900 (12 maj 2015)

Industry Alfa Romeo 166
12 maj 2015 · 310 Inlägg

skulle tippa på att det blir omlackering av det område som berörs. Blir svårt att "fejda, tona ner" ett så stort område.

Ford Focus (2015)
Tobzter
12 maj 2015 · 3 145 Inlägg

thinner eller annan lösningmedel kanske? Men kan inte svara på hur den vanliga lacken reagerar.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
shogun
12 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Har sprayfärgen kommit utanpå den ordinarie lacken kan en normalt duktig polerare ta bort det. Lyssna med en annan firma.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Bike
17 maj 2015 ·

Tycker inte det borde vara något problem och ta bort
men gärna mer info om färgen kom dit

vad är det för färg
har den suttit där länge

JBeam
17 maj 2015 · 201 Inlägg

WolframU skrev:
Om det är vanlig 1komp sprayfärg som sprayats på original 2komp lack så finns det medel som löser upp 1komp lacken men inte 2kompen, bara spraya på och låta verkan en stund, sen torkar man bort "skiten" som blir kvar.
Kanske går att köpa som privatperson, men det vet jag ej säker, men en bra rekondare har medlen hemma.

En tanke som slått mig när jag svarat i några trådar här på Garaget.org som handlar om bilvård,  det är att många verkar som alla har någon form av problem med sina rekondfirmor.
Underligt
.

Det är för att 90% av bilvårdsvärlden inte vet vad dom sysslar med smile

JBeam
18 maj 2015 · 201 Inlägg

WolframU skrev:

JBeam skrev:

WolframU skrev:
Om det är vanlig 1komp sprayfärg som sprayats på original 2komp lack så finns det medel som löser upp 1komp lacken men inte 2kompen, bara spraya på och låta verkan en stund, sen torkar man bort "skiten" som blir kvar.
Kanske går att köpa som privatperson, men det vet jag ej säker, men en bra rekondare har medlen hemma.

En tanke som slått mig när jag svarat i några trådar här på Garaget.org som handlar om bilvård,  det är att många verkar som alla har någon form av problem med sina rekondfirmor.
Underligt
.

Det är för att 90% av bilvårdsvärlden inte vet vad dom sysslar med smile

Så verkar vara fallet, hur dessa firmor överlever är för mig en gåta.
Vad dom gör är ju att dom lurar folk på pengar.

Silikon, skitsnack och halvblinda kunder är vad dom överlever på. I grund och botten är det inte rekondarna som bär skulden utan företagen som kränger skitprodukter till dom. Det finns inga som är så inskränkta och envisa som rekondare, alla vet bäst och använder bäst grejer. Dom enda som rekondare ser upp till och lyssnar på är av någon anledning just säljarna av bilvårdsprodukter.

Det finns så mycket fusk och skitsnack inom bilvård att jag pratar inte ens med säljare längre. Dom flesta vet inte vad dom säljer ens en gång, och dom som vet ljuger så det står härliga till. Skulle tro att 80% av alla bilvårdsprodukter innehåller någon form av silikon/filler.
Det tragiska är att det är inga okända småmärken jag pratar om utan dom mest kända och största på svensk marknad, man får verkligen testa sig fram och solla ut på egen hand. Efter ca 10 års aktiv testning kan jag säga att det är relativt svårt även som företag att få tag i bra och ärliga silikonfria produkter.

Eftersom det är silikon i det mesta så behöver dessa fuskrekondare aldrig behöva lära sig att polera, silikonet gör allt lättjobbat, döljer alla tvättrepor och felsteg dom gör. Däck och lister dränks i sprutsilikon och allting blänker blankare än när bilen lämnade fabrik! Klart som fan att kund blir nöjd..  Sen när denna glansen sakta men säkert tvättas bort på några veckor tänker inte kund längre på det.

En sån här rekond går att göra på 2h utan vidare. Och det är inte många kunder som ser skillnad på en sån rekond och en 100% silikonfri ärlig rekond med 2komp skydd.

Säljarna lever på okunskapen hos rekondare och rekondarna lever på okunskapen hos kunderna.

Nu blev jag nog väldigt impopulär här känner jag, haha. Men det finns ju vissa av oss som faktiskt jobbar ärligt med bra produkter och långvarigt resultat. Dock har vi väldigt svårt att ta betalt pga detta jäkla fuskandet. Men hellre 10 kunder som uppskattar resultatet än 100 som inte märker någon skillnad.

Ett väldigt enkelt sätt att genomskåda en fuskrekondare är att fråga vilken färg som är svårast att polera. 9 av 10 rekondare kommer svara svart. En svart färg är svårast att fuskpolera för allting syns! När du polerar på riktigt är en svart bil den enklaste färgen att polera, för allting syns! smile

Blev långt OT inlägg nu, är väl den sena timman..
För att svara TS, testa själv brukar sluta illa så tänker inte ge några rekommendationer, men leta upp någon mer erfaren rekondare...

Demmpa
18 maj 2015 · 329 Inlägg

en riktig Rekondare ska väl ändå mäta lacken innan han ytrar sig?
personligen ser det ut som att det skulle gå att få bort, (själv är jag bara en hobby polerare) men mitt tips är att testa ett finare polermedel, *Tex: 3M, en stor favorit för mig själv, och det borde nog kunna slita med sig det värsta iallafall!

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Fear38
20 maj 2015 · 658 Inlägg

Jag har också vart med om detta men lite mindre skala men jag tog våtslippapper korn 2000 som jag också tar bort repor med o slipar för hand föriktigt. Och sen när man har slipat o mattat då kör jag polering och vaxning efteråt. Men slipa försiktigt så du inte gnuggar för djupt i klarlacken. Det brukar alltid funka för mig även repor i lacken som inte går bort med bara polering och rubbing.

aakesson
20 maj 2015 · 812 Inlägg

om det inte funkar med något medel kan du prova våtslipa och sen polera upp ytan igen. men man får ju var väldigt försiktig när man slipar så man inte går i genom bägge lagrerna

Senast redigerat av aakesson (20 maj 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang