4784
Sök

Nybörjare i motorrummet behöver tips och råd ang. prestandan

603 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
Tjenare!
Jag är som sagt nybörjare i motrorrummet.
Ligger mest inne i bilen och monterar ljud och multimedia, river ut och modifierar inredning och lackar plast, lister och den biten.
Men nu har man kommit på att det kunde vara roligt att ha nånting häftigt undr huven som ger nånting ut i hjulen när man stampar på.

Jag har en luten peugeot 206. Med i stort sett minsta motoralternativet (ca 90 hk)
Vad finns som man kan göra för att få lite mer drag i en sånt åk!?
Jag har bara hört talas om allt som snackas om luftfilter, japs-dämpare, chip mm.
Det jag är mest inne på är nog isåfall nytt luftfilter och kanske nåt vettigt chip (om det ens går!?) då annan slutdämpare väl ger ett väldigt vrålande brutalt ljud (Rätta mig om jag har fel!)
Det är i alla fall inte det ljudet jag vill ha. Något lite häftigare ljud vore inte fel men inte sådär så det hörs lång väg att man gasar på.

Ni experter förstår säkert vad jag menar. Hoppas någon kan ta sig tid och reda ut det hela för mig och vad mans ka satsa på.

Sebbe

In hoc signo vinces

5 710 Inlägg
30 maj 2007
Generellt för sugmotorer (dvs motorer utan turbo/kompressor) som du har i din bil är att de är väldigt dyra att trimma.
Det går men det är väldigt få +hästkrafter i förhållande till offrad krona.
Vet inte riktigt vad du har för motorvolym men misstänker 1.6 liter, med bra grejjer når man cirkus 240 hästar.
För att nå dessa krävs en massa icke serietillverkade specialprylar och pengapungen töms på iaf 200-400.000 kr.
Bilen blir dessutom jäkligt opraktisk då den i princip blir okörbar i vardaglig miljö.

Det man kan göra utan att behöva bli ruinerad är att jobba på det psykologiska planet och med ljud.
Ett öppnare luftfilter och ett öppnare avgassystem gör att bilen låter "sportigare" och p.g.a av det kan det upplevas som att den går bättre.
Liten effektökning kan det oxo bli....men den är mest mätbar......det är inte säkert att det igentligen märks.

Skall man göra bilen snabbare billigt och så att det märks finns det ett bra sätt.....lätta.
Ur med baslådor, steg, polare och kärringar.....det märks wink
Meeeeen jag antar att det inte är speciellt aktuellt wink

MVH Jonas
..............

905 Inlägg
30 maj 2007
bord inte lustgas kunna var ett alternativ?

603 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
Generellt för sugmotorer (dvs motorer utan turbo/kompressor) som du har i din bil är att de är väldigt dyra att trimma.
Det går men det är väldigt få +hästkrafter i förhållande till offrad krona.
Vet inte riktigt vad du har för motorvolym men misstänker 1.6 liter, med bra grejjer når man cirkus 240 hästar.
För att nå dessa krävs en massa icke serietillverkade specialprylar och pengapungen töms på iaf 200-400.000 kr.
Bilen blir dessutom jäkligt opraktisk då den i princip blir okörbar i vardaglig miljö.

Det man kan göra utan att behöva bli ruinerad är att jobba på det psykologiska planet och med ljud.
Ett öppnare luftfilter och ett öppnare avgassystem gör att bilen låter "sportigare" och p.g.a av det kan det upplevas som att den går bättre.
Liten effektökning kan det oxo bli....men den är mest mätbar......det är inte säkert att det igentligen märks.

Skall man göra bilen snabbare billigt och så att det märks finns det ett bra sätt.....lätta.
Ur med baslådor, steg, polare och kärringar.....det märks wink
Meeeeen jag antar att det inte är speciellt aktuellt wink

Jag kan plocka ur det mesta i listan. Men ljudanläggningen står kvar! tongue

In hoc signo vinces

603 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
loffe007 skrev:
bord inte lustgas kunna var ett alternativ?

Berätta gärna lite mer! Min kunskap om lustgas sträcker sig inte längre än att man har hört att det är något som finns. Ocha tt det står något sådant på stora tuber i sportbilar i filmer och liknande. tongue

In hoc signo vinces

Gorgilus addictus
4 782 Inlägg
30 maj 2007
*saxat från annan sida*

För din motor så är lustgas endast ett smidigare sätt att få i sig normal luft. Men då vi endast är intresserade av den syre som luften innehåller, så tillhandahåller lustgasen ett enkelt verktyg för att kunna manipulera hur mycket syre som finns tillgängligt då du tillför mera bränsle för att uppnå en högre effekt. Effekten kommer alltid från bränslet. Lustgas är inget bränsle. Lustgasen är endast ett smidigare sätt att tillföra den ökade mängden av syre som behövs för att kunna förbränna den ökade mängden av bränsle. Om du endast skulle tillföra lustgas utan att tillföra extra bränsle, så skulle du endast öka hastigheten på den förbränningen av det bränsle som din motor vanligtvis använder. Detta, mera ofta än sällan, leder till en destruktiv antändning. Kraften kommer från bränslet, inte lustgasen. Lustgasen låter dig helt enkelt att förbränna en större kvantitet av bränsle under samma tidsperiod. Den slutgiltiga verkan av detta är en otrolig ökning av den totala mängden av energi, effekt, lösgjord från bränslet och tillgänglig för att accelerera ditt fordon.
Det är inget "hokus pokus" involverat när det gäller lustgas. Tvärtom, att använda lustgas är ingen skillnad mot att använda en större förgasare, ett bättre insug, en kompressor eller en turbo. Kom ihåg att den luft som du och din motor andas är sammansatt av ( vid havsnivån ) 78 % Nitrogen ( Kväve ), 21% Oxygen och bara 1 % av andra gaser. Nitrous Oxide (N2O) är tillverkad genom att ta 2 av de vanligast komponenterna i jordens atmosfär ( i detta fall 2 molekyler av Nitrogen och 1 molekyl Oxygen ) och fästa dom vid varandra med hjälp av ett kemiskt förband. När lustgasen hamnar i motorn, så kommer värmen från förbränningen att bryta ner det kemsiska förbandet och förser då din motor med mera oxygen som kan förbränna mera bränsle. Som du har läst så fungerar alla race motorer under samma princip; mera luft ( bättre andning, kompressor, turbo överladdning eller lustgas ) plus mera bränsle som är tätare förångat är lika med mera effekt. Nitrogenet verkar som en buffert för att få en kontrollerad förbränning.

Vill du läsa mer så står det lite här:

http://www.forarforeningen.com/div/Lustgas.htm
Senast redigerat av THEBADGUY (30 maj 2007)

Allt för den där jävla hatten!

Sök