Audi A6 1.8t Quattro 02 drar olja och ryker efter ett tag på tomgång.

suneson
18 september 2013 · 13 Inlägg

Hejsan
Jag har en Audi A6 1.8t quattro, köpte bilen nyligen sen efter ett tag märkte jag att när jag stått ett tag på tomgång så börjar det ryka vitt av bilen och lukta illa, kollade då nivån på kylarvattnet och oljan, och det var bra med kylarvatten och på mitten mellan max och min på oljestickan så fyllde den så den var strax under max.

Ca 7 dagar senare när jag åkte väldigt långt tändes den gula oljelampan som varnar för låg oljenivå, stannade och kollade och då var oljenivån på min på stickan så det var bara att fylla på igen.

Började kolla efter vad som kunde vara fel någon dag efter, kollade då turbon om den skulle vara glapp och det verkar då inte vara något fel på den, har kollat vevhus ventilationen från insugs slangen mellan luftfiltret och turbon till y korset vid ventilkåpan, och har varit av med ventilkåpan och gjort rent där samt kollat slangen ner till ''oljefällan/oljefilterhuset'', har inte varit bort med oljefilterhuset, men ingen av dom slangarna som jag var bort med var igen koksade, visst var det lite grann på väggarna i slangarna men inge farligt.

Har kollat kvitton som låg i bilen och silen i oljetråget är bytt för ca 1 år sedan på bilmetro och då gjordes även service och olja o filter byttes och service intervallen ställdes om så det inte ska vara longlife service.

Har lite funderingar på om det skulle kunna vara olje returen från turbon som är tät och den då trycker oljan genom lagren så att det kommer ut vid avgas sidan eller insugssidan? några förslag eller tips eller någon som varit med om samma sak?

Audi A6 "1.8T Quattro" (2002)
it_mutt Avstängd
19 september 2013 · 10 388 Inlägg

suneson skrev:
Hejsan
Jag har en Audi A6 1.8t quattro, köpte bilen nyligen sen efter ett tag märkte jag att när jag stått ett tag på tomgång så börjar det ryka vitt av bilen och lukta illa, kollade då nivån på kylarvattnet och oljan, och det var bra med kylarvatten och på mitten mellan max och min på oljestickan så fyllde den så den var strax under max.

Ca 7 dagar senare när jag åkte väldigt långt tändes den gula oljelampan som varnar för låg oljenivå, stannade och kollade och då var oljenivån på min på stickan så det var bara att fylla på igen.

Började kolla efter vad som kunde vara fel någon dag efter, kollade då turbon om den skulle vara glapp och det verkar då inte vara något fel på den, har kollat vevhus ventilationen från insugs slangen mellan luftfiltret och turbon till y korset vid ventilkåpan, och har varit av med ventilkåpan och gjort rent där samt kollat slangen ner till ''oljefällan/oljefilterhuset'', har inte varit bort med oljefilterhuset, men ingen av dom slangarna som jag var bort med var igen koksade, visst var det lite grann på väggarna i slangarna men inge farligt.

Har kollat kvitton som låg i bilen och silen i oljetråget är bytt för ca 1 år sedan på bilmetro och då gjordes även service och olja o filter byttes och service intervallen ställdes om så det inte ska vara longlife service.

Har lite funderingar på om det skulle kunna vara olje returen från turbon som är tät och den då trycker oljan genom lagren så att det kommer ut vid avgas sidan eller insugssidan? några förslag eller tips eller någon som varit med om samma sak?

Fast, och nu är jag iofs väldigt trött just nu...vit rök är väl inte vad du får om den läcker olja utan snarare vatten?

Kör långt...ptja, vad är "långkörning" enligt dig? 20mil? 100mil?

Att du sen har mindre olja i tråget när du åkt "väldigt långt" än när du stått på tomgång en stund ser jag inte som vidare konstigt heller. Samtidigt har Audi alltid deklarerat en ganska generös oljeförbrukning. På min A4 stod det i instruktionsboken att "1l/100mil -inte- var alarmerande" (nu har jag iofs personligen aldrig varit med om en Audi som dragit i sig de mängderna olja, men iaf)

Det jag vill komma fram till; en längre stunds körning trycker ju ut mer olja i själva motorns skrymslen och vrår än en liten stund på tomgång, där kan du ha en del av förklaringen. Vidare, beroende på körsträckan på "långrundan", kan det mycket väl vara som så att du har en hög oljeförbrukning.

Jag har f.ö. för mig att det går i ca 1l mellan MIN och MAX på stickan

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MVPerformance
19 september 2013 · 755 Inlägg

är det sådan rök? https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187775/187775-115a5c5665e518e90cd4b2c23f279e69.jpg

Detta uppstår när olja samt vatten förångas (inte tänds eld på) min hade turbon rasa på, packningen till avgasssidan och insug, det behöver inte vara glapp i en turbo för att den ska vara slut, om du vill vara helt säker på att det inte är turbon, skruva lös DP och kolla efter olja

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
suneson
19 september 2013 · 13 Inlägg

Har inte minskat en millimeter vatten på 2 månader och den drar olja så har inget med vattnet att göra, den gick från Max på Stickan till min på va 20 mil! Jag vet att motorerna drar lite olja men så mycket ska dom inte dra,

Ja sådan rök är det, ja det är klart men tänkte på att silen har blivit tät förut därför den är bytt tänkte då om plje returen på turbon skulle kunna sätta igen sig så döende trycker ut oljan genom lagren på avgassidan istället, men tack för tipset ska ta av dp och kolla få se

Audi A6 "1.8T Quattro" (2002)
MVPerformance
19 september 2013 · 755 Inlägg

suneson skrev:
Har inte minskat en millimeter vatten på 2 månader och den drar olja så har inget med vattnet att göra, den gick från Max på Stickan till min på va 20 mil! Jag vet att motorerna drar lite olja men så mycket ska dom inte dra,

Ja sådan rök är det, ja det är klart men tänkte på att silen har blivit tät förut därför den är bytt tänkte då om plje returen på turbon skulle kunna sätta igen sig så döende trycker ut oljan genom lagren på avgassidan istället, men tack för tipset ska ta av dp och kolla få se

blå rök = olja som förbränns
grå rök = olja som förångas
svart rök = för mycket bränsle/ soppa som förångas i hög temperatur

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
suneson
19 september 2013 · 13 Inlägg

Då skulle jag gissa på grå rök då smile

Audi A6 "1.8T Quattro" (2002)
it_mutt Avstängd
19 september 2013 · 10 388 Inlägg

suneson skrev:
Har inte minskat en millimeter vatten på 2 månader och den drar olja så har inget med vattnet att göra, den gick från Max på Stickan till min på va 20 mil! Jag vet att motorerna drar lite olja men så mycket ska dom inte dra,

Ja sådan rök är det, ja det är klart men tänkte på att silen har blivit tät förut därför den är bytt tänkte då om plje returen på turbon skulle kunna sätta igen sig så döende trycker ut oljan genom lagren på avgassidan istället, men tack för tipset ska ta av dp och kolla få se

Galet trevligt med pissig attityd måste jag tycka. Speciellt när det handlar om att få bättre grepp om det du skriver och reda ut vad det handlar om. "Väldigt långt" är, som jag skrev redan i första inlägget, ofantligt luddigt exempelvis. 20mil är inte ens "halvlångt" i min värld.

Men, för all del, ha så skoj och lycka till, du fick ju lite tips åtminstone.

Senast redigerat av it_mutt (19 september 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
bomba
27 maj 2015 · 3 Inlägg

det är läckage eller så läcker backventilen kolla att alla slangar är hela, vet att det är något av det för fixat sånt sj, det brukar sätta igen sig med då blir det så. ta bort allt gör rent.sug i backventilen kolla så den är tät sätt dit sen är problemet löst:) mvh

Lexus ls 400 ucf20 "precident" (1998)
bomba
27 maj 2015 · 3 Inlägg

lättast är att ta bort insugsröret då kommer man åt jätte bra smile du får övertryck i motorn om du inte fixar det och då kommer packningar gå sönder till slut, sen är det kört, ventilerna mår dåligt av det med dock'

Lexus ls 400 ucf20 "precident" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang