4764
Sök

Hur få loss ratten?

9 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
Hej,

Jag behöver få loss ratten på min Saab 9000 1988. Har skruvat loss centrummuttern och förväntade mig att det skulle gå att dra av den någorlunda lätt men den sitter som berg. Brukar det rosta fast eller sitter de hårt åt i vanliga fall?

Några tips på hur man bär sig åt?

Mvh
Kalle

372 Inlägg
6 juni 2015
Skruva dit muttern ett par gängor, sen rycker och sliter du lite smile Man brukar få banka runtom på ratten lite med handen ibland.

Muttern sätter man dit igen för att inte få ratten i ansiktet när den väl släpper.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
6 juni 2015
Jepp ingen dum idé med muttern, har provat utan och gör ont wink

- Time Attack -

Trucker
1 434 Inlägg
6 juni 2015
även jag har gjort den tabben på min impala när jag skulle ställa den rakt efter styrsnäckebyte, lossade muttern och drog och drog, tillslut släppte den och slog mig nästan stenhårt i fejset...

Så gör som dom säger, någon gänga på med muttern, sen ryck,vicka/knacka bakifrån, tills den släppt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

9 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
Tack för tipsen! Jag hade redan provat dem när jag konstaterade att den satt som berg. Vickat, bankat, till och med muttersäkerheten och dragit dock utan någon som helst framgång:-(.. Har knackat på muttern på rattstången i hopp om att det skulle vibrera lite så ev spänningar/tjuvnyp skulle släppa.

Det är alltså knackelibang och vickande som ska lösa problemet - det finns inte nån avdragare som t.ex en verkstad använder? Eller gör verkstaden på samma sätt med dunkande mm?

691 Inlägg
6 juni 2015
Finns avdragare jo om inte annat funkar. Finns kanske t.om på närmaste Biltema

9 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
Tack för tipsen! Har nu fått lösningen till problemet i ett Saab-forum. En träkloss och banka ordentligt på rattstången och slå ur rattstången ur ratten.  Nu är den lös:-).

Mvh
KAlle

Sök