3298
Sök

BMW 118d (e81) -09 - Känslig i styrning, svarar snabbt och hugger i minsta lilla skillnad i vägen (hål, spår...)

17 Inlägg
6 juni 2015
Trådstartare
• Bilmodell
BMW 118d E81 med m-sport paket

• Årsmodell
2009-08

• Miltal
17200

• Modifikationer på bilen
Nej

Däck dimensioner
17'' 205/45 BMW original fälgar, 1 år gamla Hankook däck

Kort fakta om bilen
Jag har haft bilen sen den hade gått 8000 mil. Jag har alltid upplevt bilen som väldigt stabil på vägen och trygg i styrningen i hastigheter upp till 160 km/h. Den har gått över spåriga vägbanor eller is/slasksträngar stabilt de 3 år jag har haft bilen. Nu 17200 mil.

Hur bilen beter sig:
Jag har börjat uppleva att bilen är mycket vind och spårkänslig samt även känslig i minsta lilla skarv den går över i vägen. Den känns inte stabil i väghållningen och hugger lätt i spår. Ratten svarar väldigt tydligt på minsta lilla rörelse och "lever" nästa lite om man inte passar den. Den drar inte vare sig höger eller vänster och har inga vibrationer i ratten.
Jag har upplevt problemen med väghållningen sen början av året. Även med vinter däcken.

Bilen känns ostabil och klarar inte av kurvor lika "tryggt" som jag kunde ta den innan.

Fråga
Vad kan tänkas vara slitet och behöver bytas. Kopplat mot;

1. styrningen som känns ostabil, för snabb i svaret?

2. väghållningen.

Har bytt skivor/klossar runt om för 100 mil sedan, har inte påverkat något då problemet fanns innan och fortfarande.

Seriösa svar, tack på förhand!

P.S Har någon upplevt samma problem på sin BMW motsvarande BMW 1 serie 3 serie runt samma miltal, berätta gärna och om eventuella åtgärder/kostnader.

MVH
Marcus

866 Inlägg
6 juni 2015
Bakre bärarms bussningar fram få den att bli känslig. Dock så brukar dom gå i genom på besiktningen. Brova igenom att ställ dig nära en trottoarkant och rulla sakta imot den. då så ser du att hjulet flytta sig bakot i hjulhuset något.  1 cm mer en så då är dom slut. Hjulinställning på det så blir det bra. Kam vara ett styrstag med.
Senast redigerat av tekniknissen1 (6 juni 2015)

1 948 Inlägg
8 juni 2015
En hjulinställning lönar sig att göra allafall vartannat år så börja med det, och när bilen ändå är på lyften så syna/kläm och känn på bussningarna (är du novice så är jag säker på att han som gör hjulinställningen gärna hjälper till med det också).

512 Inlägg
8 juni 2015
Hissa upp bilen och inspektera alla bussningar i fram och bakvagnen.
Använd en kofot eller liknande och se hur mycket dem rör sig.
Byt ut allt som är slitet och gör sedan en hjulinställning.

Sök