Generatorproblem volkswagen jetta mk1! elschema? -81

JonathanLindeberg
13 juni 2015 · 8 Inlägg

hej! jag har en jetta mk1 1.6 -81 som har slutat ladda.. kan någon säga hur jag ska felsöka? och om någon har ett elschema skulle det vara guld värt!

Tack på förhand! / jonathan

SimonT Egen
14 juni 2015 · 277 Inlägg

Har den slutat ladda eller e de bara lampan som lyser?
Sitter det utbytbara kol? Är dom i så fall friska?
Har du mätt på generatorn eller på batteriet?

kiiient
14 juni 2015 · 106 Inlägg

kolla kolen på generatorn och by ut de om dom ser väldans slitna ut, annas checka jordkablarna till maskin o generator, och mät upp generator och batteri, ska väll helst ladda över 13,5 v.
Kolla även alla kablar till generatorn, jag va med om det för ca en vecka sen att en kabel bara hade gått av vid en kabelsko till generatorn, så då va de bara o sätta ny sko på den smile

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
JonathanLindeberg
16 juni 2015 · 8 Inlägg

Generatorn laddar inte ´( mätt på bateriet) och laddlampan lyser, kolen i generatorn är friska.
vilka kablar är det? jag har tagit lös jord och rengjort, sedan även bytt kabeln till jorden.

jag har 4 kablar till generatorn ( 2st B+, D+ och +) och en skruv jorden fästes i men hur ska dom gå? B+ till bateri - till motorblocket. vad ska dom andra gå till?

kiiient
18 juni 2015 · 106 Inlägg

Okej, ingen aning kanske någon annan kan svara på det här. Eller om det kanske går och googla fram. Men du har ingen annan generator och prova annars?

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang