Jetta MK1 1.6 CL Motorproblem/tändningsinställning

ultraomer
17 juni 2015 · 126 Inlägg

Bilen beter sig konstigt, tomgången pendlar lite men inte mycket och inget som syns jättemycket om man tittar på varvtalsmätaren. Däremot känns det för varje gång motorn rycker till lite på tomgång, om man sätter handen mot den så kan man känna varenda gång varvtalet pendlar minsta lilla som en liten ryckning. 

Den rycker på låga varv när man är ute och kör dessutom, och när man ska köra iväg så dör nästan bilen och vibrerar som fan när man når dragläget med kopplingen. Man måste ge rätt mycket gas för att komma iväg!

Jag tror att det har att göra med tändningsinställningen.

Det som är gjort är:

Tittat efter vakuumläckor med startgas (inget läckage)
Tändkablar bytta
Fördelare + rotor
Kondensator (tog en från skroten som såg väldigt ny ut)
Brytarspetsar
Tändstift (Visade sig vara kolsvarta, kan bilen bete sig såhär med för fet blandning?)

Var tvungen att dra ut hela fördelaren för att byta kondensatorn och brytarspetsarna. Ställde in tändningen med tändinställningslampa. Nollställde motorn och kollade så att alla markeringar stämde överens vilket dom gjorde och justerade in fördelaren så att gnistan kommer när kolven är som högst upp.

Den startade inte riktigt då men när den gjorde det så var tomgången väldigt låg, så jag vred fördelaren tills jag kom till ett märke på svänghjulet som ligger till vänster om ÖDP vilket jag förmodar är markeringen för när gnistan kommer 6 grader före ÖDP. Då gick han bättre, men beter sig fortfarande lite som beskrivet.

Vrider jag den ännu mer åt samma håll så verkar bilen gå bättre tomgången höjs och så vidare. Fattar ingenting utav det, känns som jag missar något!


Frågorna är: Missar jag något?

Hur exakt ska tändningen vara inställd, är det 6 grader före?

Dom nya brytarspetsarna såg lite annorlunda ut men dom passade ändå rakt på, kan det ha något med saken att göra? Finns säkert mer, kommer inte på allt nu då det känns lite grötigt!

Tacksam för svar

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
Micoway
18 juni 2015 · 296 Inlägg

Har bilen dubbla Weber förgasare så är det nog bara
en VW ingenjör som kan få bilen att gå bra.

https://www.youtube.com/results?search_ … etta+weber

ultraomer
18 juni 2015 · 126 Inlägg

Kan mycket väl vara så, hade inte gett mig på sånt än iallafall haha

Bilen har en Weber 32/36 med manuell choke

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
Micoway
18 juni 2015 · 296 Inlägg

Det kan vara dags att rengöra EGR-ventilen.
Men då får du nog läsa på några dagar först
så du inte försämrar funktionen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang