Tickande/lätt knackande motor V70R -98, M5234T6

BlueScreeen
8 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Hejsan!
Renoverade motorn efter att en vevstake var krökt, motorn knackade från cyl4 då. Så satte i h-profil stakar nu istället när jag ändå bytte.

Det som är nytt i motorn
*Vevstakar
*Vevlager
*Ventillyftare
*Ventiltätningar

Toppen lämnade jag in för byte av ventiltätningar och dom planade den samtidigt.

Den startade fint efter jag fått ihop den MEN något tickar/knackar lätt. Den är inkörd först 30-40min på tomgång och sedan 29mil körning. Trodde missljudet skulle försvinna men icke. Trodde det först var nån lyftare så rev av ventilkåpan men det var inget fel där under vad jag kunde se. Det enda jag såg var att det var kvar olja i en av kanalerna till en lyftare så den lyftaren har jag avluftat genom ett oljebad i ultraljudstvätt.

Här har ni två videos som tar upp själva missljudet bra men det är lite lägre i verkligheten.
(EDIT: Andra videon ligger i en kommentar)





Jag har lyssnat med skruvmejsel mot toppen men inget märkvärdigt. Testade att lyssna under med mejseln och mot trågets bultar mot fronten så låter det inget. Men trågets bultar mot torpedväggen hördes ljudet!



Efter jag startat motorn så efter ca 10sek börjat ljudet komma mer successivt och efter ca 30sek är det som högst som i videorna. Spelar ingen roll om motorn är varm eller kall.

Jag har slut på ideèr i och med hur ljudet beter sig så är det någon som vart med om något liknande så får ni gärna dela med er! smile

Senast redigerat av BlueScreeen (8 juni 2015)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
8 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Video nr 2, båda vill inte vara med i första inlägget....

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
18 juni 2015 · 2 030 Inlägg

En ny teori jag har är att jag kanske glömt att dra åt en av bultarna till vevstakarna, jag är dock ganska säker på att så inte är fallet, men skulle det vara rimligt med tanke på oljudet?
En annan teori jag har är att jag tagit ur för lite ur fodrena, men då tkr jag ljudet ska börja direkt jag startar.

Men har ni nån teori så får ni väldigt gärna dela med er och förklara vrf ni tror så! Blir lättare att söka efter felet när jag river isär sen ifall man vet vad man letar efter! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 juni 2015 · 14 077 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Video nr 2, båda vill inte vara med i första inlägget....

Jag ser ingen skillnad på dessa två videos.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
BlueScreeen
19 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Det hade du så rätt i!

Här är videon som saknades

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
JonasHalt
19 juni 2015 · 699 Inlägg

Förmodligen stakarna som tar i blocket..

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
BlueScreeen
19 juni 2015 · 2 030 Inlägg

tycker att ljudet borde börja direkt vid start då. Men det är en teori jag också har

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
21 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Har idag iaf plockat av tråget för en undersökning. Första jag såg var en del skit i oljesilens nät. Sedan kontrollerade jag att alla vevstaksbultar var åtdragna och de var de! Kollade även om stakarna tagit i fodrena och det var nått utstickande märka på cyl4, men det var inget på staken så det är nog nyansskillnad från utfräsningen bara.
Så näst på tur ska jag plocka av överfallen och kolla lagren.
Har en teori att det sitter skit i "hålet" på vevaxeln där vevlagren ska sitta. Och allteftersom oljetrycket byggs upp så trycks lilla smutsen ut mot lagret och det börjar grovt ticka. Och skiten bara ligger kvar i hålet. Det är min nuvarande teori iaf smile

Men för att citera ett svar på min teori:
"Hade lagerna gått torrt hade de nypt direkt, snurrat runt, lagt sig om lott och skjutsat upp kolven så den slog i toppen. Sett det alldeles för många ggr. Exakt likadant varje gång!"

Men jag ska i vilket fall plocka loss överfallen och kolla hur det ser ut.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang