8377
Sök

Högt "dunkande" ljud från framvagn/underrede på Ford Focus-00. Några kvalificerade gissningar på vad det kan vara?

1 Inlägg
22 juni 2015
Trådstartare
Har en gammal och mycket rostig Ford Focus 2000 års. Den har faktiskt gått bra i ca 14 år tills för ca 1 år sen. (jag själv har bara kört den 3 år). Då byttes tändstift och tändspole, ca 5 månader senare bytte den bromsbackar, hjulcylindrar bak, yttre bromsrör och handbromswire mittre o bakre. de fäste också avgasröret mitt under bilen då hänget var avrostat. sen gick den igenom besiktningen.

Nu har det uppstått ett högt dunkande ljud som låter i takt med när hjulen snurrar och blir antingen mer hög/lågfrekvent i takt med bilens hastighet. Jag tycker det låter som att det kommer ifrån mitt under bilen eller framifrån motorn. Tycker också att kopplingen är trögare än vanligt och att dragläget har "flyttat sig" högre upp än tidigare...

vill helst inte lägga ut mer pengar på den genom att lämna den till verkstan för felsök, så jag hoppas att någon här har ett hum om vad det kan vara...

6 716 Inlägg
22 juni 2015
Att kopplingen har högre upp är troligen pga normalslitage av kopplingen.
Dunkandet kan bero på antingen ett hjullager eller löst hjul.

De/Dem

Sök