3322
Sök

Nyss sålt bil, fråga om skatt...

2 Inlägg
27 juni 2015
Trådstartare
Jag sålde min bil idag och skatten går ut den sista denna månad, bilen blev avställd tidigare idag innan ägarbytet skedde och person som köpte det visste om det

Men på pappret står det att om ägarbytet sker samma månad som man ska betala skatten så går räkningen inte över till nya ägaren.

Gäller det även om bilen är avställd, för det låter ju jävligt konstigt.

9 146 Inlägg
27 juni 2015
waddaba skrev:
Jag sålde min bil idag och skatten går ut den sista denna månad, bilen blev avställd tidigare idag innan ägarbytet skedde och person som köpte det visste om det

Men på pappret står det att om ägarbytet sker samma månad som man ska betala skatten så går räkningen inte över till nya ägaren.

Nej, nya ägaren får ett inbetalningskort när denna ställer på bilen.

2 Inlägg
27 juni 2015
Trådstartare
Putteliten skrev:
waddaba skrev:

Är du helt 100? Bilen är avställd just nu, och sista dagen för skatten är den 29:e. Men står på transportstyrelsen att jag måste betala det eftersom det är samma månad som jag säljer den som jag ska betala skatten. Men står ju absolut ingenting om en avställd bil (även om den blev avställd idag)? Vill bara vara helt säker..

186 Inlägg
27 juni 2015
Vill du va helt säker, ring transportstyrelsen på måndag. 0771141516

1 122 Inlägg
27 juni 2015
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … -av-skatt/

"Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten"

Och vill du veta mer läs vidare på länken
Senast redigerat av ValP2k (27 juni 2015)

gasa nu foer faen!

9 146 Inlägg
27 juni 2015
waddaba skrev:
Putteliten skrev:
waddaba skrev:

Är du helt 100? Bilen är avställd just nu, och sista dagen för skatten är den 29:e. Men står på transportstyrelsen att jag måste betala det eftersom det är samma månad som jag säljer den som jag ska betala skatten. Men står ju absolut ingenting om en avställd bil (även om den blev avställd idag)? Vill bara vara helt säker..

Japp helt säker! Köpte bil 1 november och skatten skulle betalas i november. Ägaren ställde av bilen innan jag hämtade den, så jag fick inbetalningskortet skickat hem till mig från Transportstyrelsen.

9 146 Inlägg
27 juni 2015
ValP2k skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Betalning-av-skatt/

"Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten"

Och vill du veta mer läs vidare på länken

Inte om bilen säljs avställd. Då är det den nya ägaren som får betala skatten eftersom att den ställer på bilen.

1 122 Inlägg
27 juni 2015
Putteliten skrev:
waddaba skrev:
Putteliten skrev:

Japp helt säker! Köpte bil 1 november och skatten skulle betalas i november. Ägaren ställde av bilen innan jag hämtade den, så jag fick inbetalningskortet skickat hem till mig från Transportstyrelsen.

Stämmer nog bra det. Dom skickar ju it ut nån räkning på skatten om du låter den stå avställd? wink

gasa nu foer faen!

9 146 Inlägg
27 juni 2015
ValP2k skrev:
Putteliten skrev:
waddaba skrev:

Stämmer nog bra det. Dom skickar ju it ut nån räkning på skatten om du låter den stå avställd? wink

Precis!

2 853 Inlägg
27 juni 2015
Du kan va helt lugn!

Har du sålt bilen avställd så är det nya ägaren som får betala skatten, oavsett vilken månad skatten ska betalas in.

Däremot om du sålt bilen påställd, då har du varit skyldig att betala in skatten.

Är helt 1000% säker på detta, så sov gott inatt! big_smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 juni 2015
Bekräftar bara tidigare info

En avställd bil är ingen skyldig att betala skatt för.

Köparen har förvärvat ett avställt fordon och får således lätta på lädret vid påställning.

Blir ofta missförstånd och osämja kring fordonsskatt vid ägarbyte. Om köparen skulle ta sig ton har vederbörande inget att hämta.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Sök