Batteri eller Generatorfel? Audi A6 TDI Quattro Avant 2004

OskarBr
8 juli 2015 · 12 Inlägg

Var ute och körde när plötsligt spänningen minskade till 9-10 V. Resultatet blev en massa varningslampor som att ABS, o airbag inte funkade. På trippmätaren stod det FUSE. Tog mig hem med väldigt ojämn gång på motorn.
Satt den att ladda under natten och var ute och körde i dag en sväng på kanske fyra mil innan samma fenomen upprepade sig.
Väl hemma så fick bilen stå en stund med laddning. Kopplade ur laddningen och mätte spänningen mellan polerna på ca 12 V. Bilen startade och mätte en gång till med motorn på tomgång, nu hade spänningen sjunkit till under 12 V. Provade omvänt med samma resultat, spänningen steg när motorn var av.

Lät den stå på laddning några timmar och gjorde om samma procedur fast nu med ett betydligt bättre laddat batteri, nu steg laddspänningen till 14,1-14,2 V. Lät den stå på tomgång i en halvtimme samma resultat hela tiden jämn och fin laddning.

Kan det vara så att batteriet är så dåligt att generatorn inte klarar att hålla det laddat? Vore fantastiskt om det bara var batteriet som behöver bytas. Batteriet är urkopplat nu så jag ska mäta spänningen på det i morgon och se om det sjunkit.

Kan ta ett batter från en annan bil och prova med om någon här tycker det kan vara någon ide?

Köpte bilen på en bilfirma andra juni men tror det räknas som ett slitagefel och därmed ingen garanti. Får besked om det i morgon...

engolf
8 juli 2015 · 3 235 Inlägg

Dålig generator (slitna kol), då brukar det vara som du beskriver.

ValP2k
8 juli 2015 · 1 122 Inlägg

Tror på laddregulatorn. Annars skulle inte allt dött ut. Då borde den levt på generatorn

gasa nu foer faen!
OskarBr
9 juli 2015 · 12 Inlägg

Tack för svar. Bara att hoppas att bilfirman ställer upp, generatorn sitter väl inbyggd.

OskarBr
9 juli 2015 · 12 Inlägg

Bilfirman vill inte betala då det anser att felet är ett slitage som man kan räkna med på en äldre bil Anledningen att jag alltid köper bil på en firma är för att de lyder under konsumentlagen. Bevisbördan på felet ligger på bilfirman de första sex månaderna. Har begärt att vidare kontakt ska ske via e-post där han även ska ange orsaken till varför dom inte ärr villig att betala. Enn generator är för visso en slitagedel men vad är inte det på en bil? Mitt handhavande av bilen kan inte påverka generatorn.

Blir nog att själv börja demontera fronten i eftermiddag. Provat kört bilen ca 5 mil i dag med ett annat batteri med samma resultat. När man startat bilen ladar generatorn inte förens man varvat upp motorn.

jaka54
9 juli 2015 · 5 790 Inlägg

Hej!
Kolla först att generatorn verkligen laddar. -Du har väl en multimeter!? Spänningen mellan plus och minus på batteriet när motorn år igång ska ligga på ca 13.4-14V.
Ligger spänningen där så är det åtminstone inte fel på laddningsrelät i generatorn.

Sen testar du batteriet! Ladda över natt! När batteriet stått några timmar med laddaren borttagen ska spänningen ligga på ca 12,5-12,7v...ligger spänningen däromkring är batteriet antagligen helt OK.

OskarBr
9 juli 2015 · 12 Inlägg

Då jag inte har tid att vänta på att ett garantiärende som ska utredas tog jag saken i egna händer neutral. Många skruvar o sladdar blev det men nu är generatorn lös, tyvärr är kolen helt ok och även kollektorn men borde väll kunna vara laddrelät som är trasigt? Men nu är ju allt lösttaget smile så en utbytes generator borde fixa problemet? Många skruvar var det men med några pilsner gick det galant har ju semester trotts allt smile Bilder finns här då jag tydligen är inkompetent nog för att inte kunna ladda upp på detta forum tongue.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

Senast redigerat av OskarBr (9 juli 2015)

jaka54
9 juli 2015 · 5 790 Inlägg

Hej!
Kollade du batteriet som jag sa?

OskarBr
10 juli 2015 · 12 Inlägg

Japp körde fem mil med ett annat batteri. Samma resultat.

OskarBr
10 juli 2015 · 12 Inlägg

Han som äger bilelektronikverkstan sa direkt att jass du har en Audi, då är det inget fel på generatorn. Felet är en spole som sitter i instrumentbrädan, du måste byta hela instrumentbrädan och det kostar ungefär 7000 kr. Generatorn i sig fungerade felfritt och han sa även att den är i princip ny.

Ringde Trafikverket för att få veta vem som ägde bilen före bilfirman. Kontaktade honom och han berättade att alderles före han sålde den till bilfirman hade han samma exakt fel så han lämnade in bilen till en verkstad där dom bytte generator.

Har bett honom att skicka ett e-post så att jag har hans historia i text. Ska även kolla hur lång tillbaks man kan se felkoder. Går det att visa att samma fel fanns före mitt köp kan bilfirman inte komma undan garantin. Har även gått med i Motormännen för juridisk hjälp.

jaka54
11 juli 2015 · 5 790 Inlägg

Hej!
Ta loss instrumentbrädan och se om du inte kan byta "spole"! Det finns ju en del Audi på skroten som du kan ta i från.

OskarBr
11 juli 2015 · 12 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ta loss instrumentbrädan och se om du inte kan byta "spole"! Det finns ju en del Audi på skroten som du kan ta i från.

Har skruvat ng. Nu får Bilfirman ta sitt ansvar. Pratade med ägaren före bilfirman och han bytte generatorn ca två mil före det att han sålde bilen till bilfirman som jag köpte bilen av. Sen att jag kört ca tvåhundra mil sedan köp utan problem borde inte vara ett hinder då många elfel kommer och går. Ska kontakta Motormännen på måndag får juridisk hjälp.

OskarBr
13 juli 2015 · 12 Inlägg

Så här är det i dag:

Hej! Har haft generator på kontroll och den är hel och ny. Haft mailkontakt med Bengt-Åke Molin som sålde bilen till er. Det här är vå mailkonversation:

"Hej igen.
Det stämmer som du skrivit. Men kommer nog bara ihåg att laddningslampan lyste ett tag innan den dog. Alltså till sist startade den inte innan jag fick tid på verkstad. Bytte bil samma dag som jag fick ut den från verkstan. Körde kanske två mil med den efter generatorbyte.
MVH
//Bå.

Den 10 juli 2015 15:31 skrev oskar.sundsvall <oskar.sundsvall@mellstad.se>:
Hej Bengt Åke! Jag var i kontakt med dig i dag 2015-07-10 angående bilen ULA
625 då du var den som ägde bilen före AE Bil AB.
Du hade laddningsproblem och batteriet tog slut under färd och ABS,
Airbaglampan mm varnade. Kort efter detta byttes generator och bilen såldes
till AE Bil AB.

Om det stämmer med vad som hände enligt vad jag skrivit vänligen bekräfta det
eller skriv själv hur det gick till.

Sen undrar jag om du vet hur lång tid du hade bilen efter generatorbytet?

Mvh Oskar Brännlund "


CMV Bil & El AB som kontrollerade generator sa att det är ett vanligt fel på Audi. Ett fel som kommer och går, oftast börjar bilen ladda som vanligt när motorn en gång passerat 2500 varv. Felet är med största sannolikhet en spole som sitter i instrumentpanelen.

Även varit i kontakt med juristen Martin Elfver på Motormännen och han tycker det är bevisat att felet är ursprungligt.

Hur går vi vidare med detta?
Mvh Oskar Brännund

valle22 Smidd i rostigt stål
14 juli 2015 · 933 Inlägg

Har du kollat med en aukt. Audi återförsäljare om det är något du skulle kunna få på goodwill om det är känt problem?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
it_mutt Avstängd
14 juli 2015 · 10 388 Inlägg

OskarBr skrev:
Han som äger bilelektronikverkstan sa direkt att jass du har en Audi, då är det inget fel på generatorn. Felet är en spole som sitter i instrumentbrädan, du måste byta hela instrumentbrädan och det kostar ungefär 7000 kr. Generatorn i sig fungerade felfritt och han sa även att den är i princip ny.

Ringde Trafikverket för att få veta vem som ägde bilen före bilfirman. Kontaktade honom och han berättade att alderles före han sålde den till bilfirman hade han samma exakt fel så han lämnade in bilen till en verkstad där dom bytte generator.

Har bett honom att skicka ett e-post så att jag har hans historia i text. Ska även kolla hur lång tillbaks man kan se felkoder. Går det att visa att samma fel fanns före mitt köp kan bilfirman inte komma undan garantin. Har även gått med i Motormännen för juridisk hjälp.

Det i sig stämmer inte då ett helt nytt kombiinstrument kostar ~5500:- (o då ska inkodningen ingå).

Ett begagnat instrument kostar ~1000:- + inkodning.

Då under förutsättning att det är en c5:a, priserna för c6:an har jag inte i huvudet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang