Köpråd, helvitte si svårt...

xXSammy
8 mars 2015 · 6 576 Inlägg

Har du funderat på en Ford Kuga?

De/Dem
AX3L
8 mars 2015 · 398 Inlägg

Evildan skrev:

AX3L skrev:

Evildan skrev:

Du menar alltså att kvalitén är sämre i de två nämnda Japsarna än i Tysken?
Utveckla gärna vad du anser är kvalité.


Det är en faceliftad CR-V som TS kan köpa för sin budget, är väl betydligt smidigare för TS att provköra en sådan från 2010 då det bla gjordes förbättringar gällande just ljudnivån i bilen.
Angående RAV4 så är även det en bil som ständigt förbättras även under pågående generation, åk och provkör, jag tror knappast TS kommer bli besviken på helheten om dessa tu ställs mot en Tiguan.

Jag håller Toyota och Subaru långt före tyskarna när det gäller kvalité, de är betydligt bättre med andra ord. Kvalité är hållbarhet för mig, inte att förväxla med premiumkänsla för där är förhållandet det omvända i min värld. Dvs tyskarna långt före japanerna.

Vi delar samma åsikt gällande vad som är vad, kvalitétskänslan, premiumkänslan är högre i dessa jämförda slädar hos tysken då den innehåller lite mjukare plast. Däremot i de dyrare segmenten ligger Japanerna nuförtiden enligt mig på lika hög nivå om det jämförs S-Klasse, LS samt 7-serien.

Precis, tyvärr tenderar folk att jämföra äpplen och päron när man ser till tyska bilar kontra övriga. Samma sak med elektronik, för att dra en parallell. De som går över från PC till Macbook pratar så varmt om hårdvaran, hur mycket snabbare datorn känns osv. Man jämför Macbooken för 12k med sin gamla laptop för motsvarande 5, men lägger du 12k på en PC får du en jävel till dator också, men det gör inte folk eftersom den för 4k ser likadan ut som den för 12k. Samma sak med bilar, jämför man två bilar för exakt samma pris är skillnaderna betydligt mindre.

Vad som också gör det svårt att jämföra tyskarna är att deras listpriser inkluderar fyra hjul och en ratt. När familjen köpte sin Outback för 2-3 år sedan fanns två 2 tillval, skinnklädsel och navigator. Allt annat som behövdes ingick, och då är det inte direkt en tomhylsa ändå.

När japanerna väl försöker bygga komfort är de ganska duktiga på det också:

"Enligt Mikael Schultz kan man sammanfatta det intensiva ljudtestandet i en mening:

-Lexus LS 600h mot resten!

-Den stora lyxbilen från Japan visste vi är mycket tyst. Den är tystast i alla hastigheter vi mätte bilarna; 50, 70, 90 och 110 km/timme. Den är så tyst att den fick indextal 1."

http://www.vibilagare.se/reportage/tyst … 00-kr-3900

Jokabsson
8 mars 2015 · 1 177 Inlägg

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:

Du menar att den upplevda kvalitén och känslan är "sämre" i CR-V än i Tiguanen om jag nu förstår dig rätt.

För annars är som du skrev Japsen mer hållbar = vilket då är just mätbar kvalité.
Dina upplevelser är ju som jag skrivit så många gånger innan subjektiva och uppfattas olika av olika personer, även om jag givetvis förstår vad du menar med att du får ett plastigt och ihåligt intryck.
Mängden plast är förmodligen helt likvärdig, VW döljer det med sina murriga paneler på ett annat vis.

Kalla det vad du vill men ja, det var det jag menade smile

Jo visst är det subjektivt vad man upplever som kvalité men jag skulle våga påstå att minst 9/10 som sätter sig i en Tiguan och en jämförbar CR-V tycker att Tiguan har en högre kvalitéts-känsla.
2.0 TDI är en känt hållbar motor vilket å andra sidan är fakta, men tyvärr har VW ingen kvalité när det kommer till eldelen. Enligt erfarenhet och har även sett många andra som haft problem med allt från Polo till Passat.

Jag kallar det för vad det är så det inte uppstår några missuppfattningar då ditt ordval enligt mig var lite olyckligt då det beskriver något annat än vad som egentligen menas.
Jag har inga sådana mätningar att tillgå, har du? Eller är det ännu en subjektiv känsla?
Dieseln är inte dålig, däremot finns det minst likvärdiga alternativ från de två Asiaterna, enligt mätningar utan subjektivitet.

Japp siffran var subjektiv men erfarenheten har jag fortfarande av att åka både CR-V och Tiguan. Bra att du finns här för att rätta folk. Vore ju kaotiskt annars!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Fjellner
8 mars 2015 · 245 Inlägg

Volvo XC60 D5 AWD?

Evildan
8 mars 2015 ·

AX3L skrev:

Evildan skrev:

AX3L skrev:

Jag håller Toyota och Subaru långt före tyskarna när det gäller kvalité, de är betydligt bättre med andra ord. Kvalité är hållbarhet för mig, inte att förväxla med premiumkänsla för där är förhållandet det omvända i min värld. Dvs tyskarna långt före japanerna.

Vi delar samma åsikt gällande vad som är vad, kvalitétskänslan, premiumkänslan är högre i dessa jämförda slädar hos tysken då den innehåller lite mjukare plast. Däremot i de dyrare segmenten ligger Japanerna nuförtiden enligt mig på lika hög nivå om det jämförs S-Klasse, LS samt 7-serien.

Precis, tyvärr tenderar folk att jämföra äpplen och päron när man ser till tyska bilar kontra övriga. Samma sak med elektronik, för att dra en parallell. De som går över från PC till Macbook pratar så varmt om hårdvaran, hur mycket snabbare datorn känns osv. Man jämför Macbooken för 12k med sin gamla laptop för motsvarande 5, men lägger du 12k på en PC får du en jävel till dator också, men det gör inte folk eftersom den för 4k ser likadan ut som den för 12k. Samma sak med bilar, jämför man två bilar för exakt samma pris är skillnaderna betydligt mindre.

Vad som också gör det svårt att jämföra tyskarna är att deras listpriser inkluderar fyra hjul och en ratt. När familjen köpte sin Outback för 2-3 år sedan fanns två 2 tillval, skinnklädsel och navigator. Allt annat som behövdes ingick, och då är det inte direkt en tomhylsa ändå.

När japanerna väl försöker bygga komfort är de ganska duktiga på det också:

"Enligt Mikael Schultz kan man sammanfatta det intensiva ljudtestandet i en mening:

-Lexus LS 600h mot resten!

-Den stora lyxbilen från Japan visste vi är mycket tyst. Den är tystast i alla hastigheter vi mätte bilarna; 50, 70, 90 och 110 km/timme. Den är så tyst att den fick indextal 1."

http://www.vibilagare.se/reportage/tyst … 00-kr-3900

Samt när det jämförs är det alltid med BMW,AUDI eller M-B, oftast glöms Opel och VW, Skoda, SEAT från samma koncern bort, förmodligen just för att dom spelar i samma liga och då som du skrev enbart inkluderar fyra hjul och en ratt i jämförelsen.
Jämför då istället, 3-serien, A4 och C-Klasse med en Lexus IS då listpriserna är snarlika.
LS 600h är förbaskat välbyggd och jag instämmer även där baserat på mätbara fakta som backas upp av mina subjektiva åsikter. wink

Evildan
8 mars 2015 ·

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:

Kalla det vad du vill men ja, det var det jag menade smile

Jo visst är det subjektivt vad man upplever som kvalité men jag skulle våga påstå att minst 9/10 som sätter sig i en Tiguan och en jämförbar CR-V tycker att Tiguan har en högre kvalitéts-känsla.
2.0 TDI är en känt hållbar motor vilket å andra sidan är fakta, men tyvärr har VW ingen kvalité när det kommer till eldelen. Enligt erfarenhet och har även sett många andra som haft problem med allt från Polo till Passat.

Jag kallar det för vad det är så det inte uppstår några missuppfattningar då ditt ordval enligt mig var lite olyckligt då det beskriver något annat än vad som egentligen menas.
Jag har inga sådana mätningar att tillgå, har du? Eller är det ännu en subjektiv känsla?
Dieseln är inte dålig, däremot finns det minst likvärdiga alternativ från de två Asiaterna, enligt mätningar utan subjektivitet.

Japp siffran var subjektiv men erfarenheten har jag fortfarande av att åka både CR-V och Tiguan. Bra att du finns här för att rätta folk. Vore ju kaotiskt annars!

Likaså här finns erfarenheten av de tre vagnarna och våra åsikter går isär, på det subjektiva planet och definitivt på det mätbara.
Med tanke på hur du återkommande författar dina inlägg, baserat på godtyckliga eller fullständigt felaktiga uppgifter då det är ett textbaserat kommunikationsmedel vi använder, förefaller ett behov av korrekturläsning utav dina inlägg existera så inte någon läsare blir fullständigt missledd.

Åter till ämnet:
Glöm inte heller Suzuki Vitara, en pålitlig slitvarg om utseendet faller er i smaken.

Jaemte
9 mars 2015 · 5 Inlägg

En tackar för alla svar!
Det blir alltid jeffla svårt mellan 2-3 alternativ när man ska göra en större affär. Jag har ju en förmåga att irritera mig på skrammel, gnissel eller en så fånig sak som att plasten i bilnyckeln känns för "billig". Bla därför är jag fortfarande inne på en Tiguan. Men jag ska ta frun till bilhandlaren och försöka bryta och bända lite i de asiatiska alternativen, om något finns inne. Mest bara för att ha gjort det men ändå med öppenhet för att saker kan förändras...

"Jag köpte ett pulvervatten, men vet inte vad jag skall blanda ut det med."
-Stephen Wright
Mattias_Vejdeland
9 mars 2015 · 329 Inlägg

Inte funderat något på mercedes GLK?

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
AX3L
9 mars 2015 · 398 Inlägg

Jaemte skrev:
En tackar för alla svar!
Det blir alltid jeffla svårt mellan 2-3 alternativ när man ska göra en större affär. Jag har ju en förmåga att irritera mig på skrammel, gnissel eller en så fånig sak som att plasten i bilnyckeln känns för "billig". Bla därför är jag fortfarande inne på en Tiguan. Men jag ska ta frun till bilhandlaren och försöka bryta och bända lite i de asiatiska alternativen, om något finns inne. Mest bara för att ha gjort det men ändå med öppenhet för att saker kan förändras...

Man, i alla fall petrolheads, köper ju bil minst lika mycket med hjärtat som hjärnan. Personligen tycker jag precis som dig vad gäller japanska bilar, och framförallt saknar de flesta av dem själ tyvärr. Men ska plånbok och förnuft styra bör man fundera både en och två gånger innan man räknar bort dem, speciellt om man har den mer som familjebil. Det finns trots allt roligare saker att lägga tid och pengar på än krånglande bilar.

74-0st
9 mars 2015 · 13 Inlägg

Köp min touareg!😃 ligger på blocket för 90 000 i östra Göteborg!

74-0st
9 mars 2015 · 13 Inlägg

Köp min touareg!😃 ligger på blocket för 90 000 i östra Göteborg!

Jaemte
17 juli 2015 · 5 Inlägg

Då kan jag redovisa att jag sedan i våras bränner runt i en Tiguan dieselautomat, 2012, och känner mig tillfreds med mitt val. Rymligare än de ger intryck av att vara. Bra kvalitetskänsla och 4WD som duger gott för mina behov, lite bättre än väntat faktiskt. Det enda jag saknar än så länge är väl att kunna  pimpa mjukvaran hos VW.

"Jag köpte ett pulvervatten, men vet inte vad jag skall blanda ut det med."
-Stephen Wright
Squidspeed #GoodToBeBad
17 juli 2015 · 856 Inlägg

BSR löser optimeringen för strax under 5k. Då ingår maskingarantin så din fru kan vara lugn.. smile

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1605

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang