2687
Sök

Vinande ljud vid kallstart av VW Sharan 2005 1.8T

1 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
Jag har ett problem och hoppas att någon på detta forum har erfarenhet av det kan vara och hur allvarligt det är.

Bilen är en VW sharan 2005 1.8T

Problemet är ett vinande ljud som uppstår vid kallstart av bilen och är kvar i ca 3min vid tomgångs körning för att sedan försvinna helt tills nästa kallstart förstås wink. Bilen fungerar bra i övrigt jag har inte märkt något skillnad när jag kör den.

Ljudet följer inte med motors varvtal utan är konstant tills det efter ca 3minuter då det "varvar" ner och försvinner notera att det inte är motorn som varvar ner utan motorn kan fortsätta gå på en konstant tomgång medans det vinande ljudet varvar ner och försvinner.

Ljudet är högre under bilen än i motor utrymmet.

Jag har lagt upp ett filmklipp av ljudet på https://youtu.be/XuMiIsPzh5Q vid 2.45 så "varar" ljudet ner.

Trodde först att problemet var igensatt oljesil så jag har provat med en enginflush 907 i samband med ett olje och oljefilters byte, i samband med oljebytet tog jag även ner oljetråget och rengjorde oljesilen. Det fanns lite skräp i oljesilen men den var inte igensatt.

Vad kan problemet vara?
Varför försvinner ljudet när "oljan" eller något annat blivit varmt?
Vad i motorn kan varva ner utan att motorn ändrar varv?

Tack på förhand
Senast redigerat av Almon (18 juli 2015)

Forummoderator
18 270 Inlägg
18 juli 2015
Almon skrev:
Jag har ett problem och hoppas att någon på detta forum har erfarenhet av det kan vara och hur allvarligt det är.

Bilen är en VW sharan 2005 1.8T

Problemet är ett vinande ljud som uppstår vid kallstart av bilen och är kvar i ca 3min vid tomgångs körning för att sedan försvinna helt tills nästa kallstart förstås wink. Bilen fungerar bra i övrigt jag har inte märkt något skillnad när jag kör den.

Ljudet följer inte med motors varvtal utan är konstant tills det efter ca 3minuter då det "varvar" ner och försvinner notera att det inte är motorn som varvar ner utan motorn kan fortsätta gå på en konstant tomgång medans det vinande ljudet varvar ner och försvinner.

Ljudet är högre under bilen än i motor utrymmet.

Jag har lagt upp ett filmklipp av ljudet på https://youtu.be/XuMiIsPzh5Q vid 2.45 så "varar" ljudet ner.

Trodde först att problemet var igensatt oljesil så jag har provat med en enginflush 907 i samband med ett olje och oljefilters byte, i samband med oljebytet tog jag även ner oljetråget och rengjorde oljesilen. Det fanns lite skräp i oljesilen men den var inte igensatt.

Vad kan problemet vara?
Varför försvinner ljudet när "oljan" eller något annat blivit varmt?
Vad i motorn kan varva ner utan att motorn ändrar varv?

Tack på förhand

Lät lustigt när ljudet varvade ner ja. Ta en titt på servopumpen, är den elektrisk?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

825 Inlägg
18 juli 2015
Hade samma på en Volvo 850 på förra jobbet, när man startade den så tjöt det och lät, sen så typ varvade ljudet ner och försvann, hände bara när den stått länge, tänkte alltid att det var kupèfläkten, men vet inte säkert.

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

Sök