För gammal bensin?

Auto-man
2 augusti 2015 · 551 Inlägg

En förgasar-bil Golf 82 som har stått i 4 år vill inte gå på bensin från tanken, plus 4-5 liter ny påfylld. Kan det vara för gammal bensin?

Senast redigerat av Rorys (2 augusti 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
_Thor_
2 augusti 2015 · 512 Inlägg

Nja... har den stått länge så är det troligast tändsystemet som behöver en översyn.

Se också till att luftboxen inte är full med möss.

Auto-man
2 augusti 2015 · 551 Inlägg

_Thor_ skrev:
Nja... har den stått länge så är det troligast tändsystemet som behöver en översyn.

Se också till att luftboxen inte är full med möss.

Startar med slang fån dunk till filtret.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
2 augusti 2015 ·

Rorys skrev:

_Thor_ skrev:
Nja... har den stått länge så är det troligast tändsystemet som behöver en översyn.

Se också till att luftboxen inte är full med möss.

Startar med slang fån dunk till filtret.

Då borde det bero på för gammal bensin om den går bra på dunksåsen.

Jag antar att du har säkerställt att bränslepumpen skickar fram bränsle till filtret och vidare till förgasaren när du provar med tanksoppan.

Bike
2 augusti 2015 ·

Detta är lite utanför ramen
men hade en äldre moped den vägra gå på bensin som var 1år gammal
så var bara nytt som gällde

Auto-man
2 augusti 2015 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

Rorys skrev:

_Thor_ skrev:
Nja... har den stått länge så är det troligast tändsystemet som behöver en översyn.

Se också till att luftboxen inte är full med möss.

Startar med slang fån dunk till filtret.

Då borde det bero på för gammal bensin om den går bra på dunksåsen.

Jag antar att du har säkerställt att bränslepumpen skickar fram bränsle till filtret och vidare till förgasaren när du provar med tanksoppan.

Golf har bara en pump vid motorn som jag vet men jag ska ber någon kolla om det kommer något till filtret. Eller ska det vara fullt när man stänger av?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
3 augusti 2015 ·

Rorys skrev:

Evildan skrev:

Rorys skrev:

Startar med slang fån dunk till filtret.

Då borde det bero på för gammal bensin om den går bra på dunksåsen.

Jag antar att du har säkerställt att bränslepumpen skickar fram bränsle till filtret och vidare till förgasaren när du provar med tanksoppan.

Golf har bara en pump vid motorn som jag vet men jag ska ber någon kolla om det kommer något till filtret. Eller ska det vara fullt när man stänger av?

Det brukar finnas bränsle kvar i filtret efter man stängt av.

Om du skruvar bort anslutningen vid förgasaren och sticker ned den i en 50cl PET-flaska och sedan kör startmotorn ska det komma bränsle i flaskan.
Gör det inte det får du felsöka bakåt, pump, filter, ledning, tank...

Auto-man
3 augusti 2015 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

Rorys skrev:

Evildan skrev:

Då borde det bero på för gammal bensin om den går bra på dunksåsen.

Jag antar att du har säkerställt att bränslepumpen skickar fram bränsle till filtret och vidare till förgasaren när du provar med tanksoppan.

Golf har bara en pump vid motorn som jag vet men jag ska ber någon kolla om det kommer något till filtret. Eller ska det vara fullt när man stänger av?

Det brukar finnas bränsle kvar i filtret efter man stängt av.

Om du skruvar bort anslutningen vid förgasaren och sticker ned den i en 50cl PET-flaska och sedan kör startmotorn ska det komma bränsle i flaskan.
Gör det inte det får du felsöka bakåt, pump, filter, ledning, tank...

Kan göra det också men pump och filter är nog ok då den pumpar upp ur en dunk före filtret och startar. Verkar vara fel på givaren i tanken då även mätaren står still trots 7-8 liter påfyllnad. Den sitter ev. under baksätet.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
mrcarflow
3 augusti 2015 · 139 Inlägg

Tändsystemet du bör se över..

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
Auto-man
3 augusti 2015 · 551 Inlägg

mrcarflow skrev:
Tändsystemet du bör se över..

Men den går perfekt från slang i dunk som jag skrev

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
_Thor_
3 augusti 2015 · 512 Inlägg

Jag tog isär en gränsklippare med gammal bensin i idag. Bränsleledningen var igensatt samt förgasaren med något som såg ut som ett färglöst fett.

Kolla bränsleslangarna och ledningarna så det kommer bensin genom dem!

W123-76
3 augusti 2015 · 72 Inlägg

Bensin blir gammalt direkt nu. köpte en moppe som stått 5 månader den visa inget livstecken först men gick direkt med ny bensin

Das beste oder nichts!
Auto-man
4 augusti 2015 · 551 Inlägg

_Thor_ skrev:
Jag tog isär en gränsklippare med gammal bensin i idag. Bränsleledningen var igensatt samt förgasaren med något som såg ut som ett färglöst fett.

Kolla bränsleslangarna och ledningarna så det kommer bensin genom dem!

Det var nog oljeblandat

W123-76 skrev:
Bensin blir gammalt direkt nu. köpte en moppe som stått 5 månader den visa inget livstecken först men gick direkt med ny bensin

Har spillt i 7-8 liter ny

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
it_mutt Avstängd
4 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

Rorys skrev:

_Thor_ skrev:
Jag tog isär en gränsklippare med gammal bensin i idag. Bränsleledningen var igensatt samt förgasaren med något som såg ut som ett färglöst fett.

Kolla bränsleslangarna och ledningarna så det kommer bensin genom dem!

Det var nog oljeblandat

W123-76 skrev:
Bensin blir gammalt direkt nu. köpte en moppe som stått 5 månader den visa inget livstecken först men gick direkt med ny bensin

Har spillt i 7-8 liter ny

I hur mycket gammal?

"Gammal bensin"är galet luddigt som uttryck, det kan ge fenomenet att en motor inte går alls, till att den går dåligt och luktar apa.

Mitt råd här är att häva ur det som finns i tanken, och fylla på med enbart ny bensin.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_Thor_
4 augusti 2015 · 512 Inlägg

Rorys skrev:

_Thor_ skrev:
Jag tog isär en gränsklippare med gammal bensin i idag. Bränsleledningen var igensatt samt förgasaren med något som såg ut som ett färglöst fett.

Kolla bränsleslangarna och ledningarna så det kommer bensin genom dem!

Det var nog oljeblandat

Jag hitta bensindunken, det var taktvätt och lacknafta i den.. =p

Så det var inte gammal besin.

mrcarflow
5 augusti 2015 · 139 Inlägg

aha det var bra att veta =p

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
caromania Forummoderator
5 augusti 2015 · 9 296 Inlägg

Äldre förgasarbilar har en benägenhet att vara mer tjuriga med soppa som är mer än 5-6 månader. Däremot brukar de gå på den, men vara svårstartade.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang