2618
Sök

Saab 9-3OG: Acc kyler inte lika bra som tidigare

13 Inlägg
6 augusti 2015
Trådstartare
Hej! Detta handlar om en Saab 9-3 (1999). ACCen har fungerat hur bra som helst tills förrgår. Då blev det sämre. det kyler inte lika bra. Jag tänkte kan det bero på att gasen är slut? Eller vad kan det bero på tror ni? Hur kan jag felsöka problemet?

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
7 augusti 2015
Det kan du inte göra själv.. Behövs dyr utrustning för att felsöka ac.. (om du inte kan se något synligt fel på kompressorn eller kondensorn). Troligast är nog att gasen är slut!

13 Inlägg
7 augusti 2015
Trådstartare
Jag tror kompressorn fungerar, för det kommer fortfarande kall luft men inte lika kall som tidigare. Kan det hända att gasen tar slut ändå om det inte finns läcka?

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2015
gunitzo skrev:
Jag tror kompressorn fungerar, för det kommer fortfarande kall luft men inte lika kall som tidigare. Kan det hända att gasen tar slut ändå om det inte finns läcka?

Dagens system håller inte 100% tätt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

8 894 Inlägg
7 augusti 2015
Fick förklarat för mig att 3-4% läcker ut per år så det tar ett bra tag innan systemet töms.
Att behöva "fylla på ac" som man kan läsa om i annonser m.m är ett tecken på ett läckage.
Låt en auktoriserad provtrycka och felsöka är mitt råd.

Fotograf på tierpidag.se

Avstängd
10 388 Inlägg
7 augusti 2015
Hamilton skrev:
Fick förklarat för mig att 3-4% läcker ut per år så det tar ett bra tag innan systemet töms.
Att behöva "fylla på ac" som man kan läsa om i annonser m.m är ett tecken på ett läckage.
Låt en auktoriserad provtrycka och felsöka är mitt råd.

Ja, klart. Du säger ju själv att 3-4% läcker ut per år, så då innebär givetvis att behöva "fylla på ac" från annonserna att det finns ett läckage (as stated).

Inget märkligt med att där är "för lite" gas i ett system som är +15år

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
7 augusti 2015
gunitzo skrev:

Oja. Säljer massor av gasflaskor till verkstäder, så gasen tar slut och ska fyllas på, läcka eller inte.

1 966 Inlägg
7 augusti 2015
Betänk att då läckaget är 4 % per år kommer systemet vara halvtomt (eller halvfullt för er optimister) efter ganska exakt 17 år. Således stämmer era teorier om att gasen bör fyllas.

Passa på att få systemet provtryckt med uv-spårämne (eller motsvarande) för att säkerställa tätheten.

Sök