5 augusti 2015
Trådstartare
Hej mina vänner!
Bilen ifråga är en Galant -99 med 4G63 motorn.
I måndags när man var lagom morgontrött efter semestern, klockan var ca 05:10.. skulle köra till jobbet.
Bilen har fungerat klockrent under hela semestern och aldrig strulat.
Men jag hann inte mer än ca 1 km upp på motorvägen innan de kändes som den blev orkelös och typ "skakade" i gaspedalen... släpper efter och frikopplar, boom motorn tvärdör..
På med varningsblinkers och stannar till på sidan. testar att starta och den går igång direkt, dock låter den illa, typ "knackar" inte mekaniskt utan mer som ett elektriskt överslag någonstans..
Och gasade till, ca 2500 RPM och bilen dör, och sen startar den inte igen..
Ringde om hjälp och bogserade iväg bilen, stod sedan och skruvade på en rastplats i ca 2 timmar.. fick ta komp hela dagen.. skulle tagit halvdag..
Alla tändstiften är vita, alltså ingen soppa till dem.. bränslepumpen surrade till när jag slog på tändningen.
Ok tänker jag, misstänkte då kamaxelgivaren då jag vet jag läste om någon som behövde byta den. .tänkte ju helt enkelt såhär. "Okej motorn vet ej vart kamaxelen är alltså inte vilken cylinder som ska tändas, så den skickar ingen gnista.."
Bytte till en beg kamaxelgivare. ingen skillnad.
Sedan drog vi hem bilen på kvällen. rev sen på tisdagen bort lite mer, kollade om den tände på startgas, och den hostar till på startgas men inte utan det. ok tändning har jag ju då med andra ord. skönt att veta.
Kollade sen bränslereläet, tog loss båda reläerna, det ena typ.. skramlade som att något låg löst i den.. ok hämtade ett begagnat från min andra bil som jag vet fungerar. ingen skillnad och pumpen surrar inte till när tändningen är på..
Inga säkringar trasiga,
Testar då att koppla loss kontaktstycket till bränslepumpen, kör i + och - och kopplar direkt på ett batteri, ok perfekt pumpen startar. och surrar som den ska.
Mäter spänningen från bilens kontaktstycke som går till pumpen, kommer ingen spänning när bilen är på tändningen bara, men när man kör på starten får jag ca 10,5 volt.. lite lågt kanske. vet ej vad dem kräver?
Plockar loss pumpen för att se så att inte silen i pumpen är igensatt.. visst det var ju en del smuts i den, men inget allvarligt.. slog upp lite bensin i en hink och körde ner pumpen och på med 12 volt från ett extern batteri, jo den flödar, dock inte jätte högt tryck så att bensinen flyger upp i luften.. men bensinen åker kanske 10-15 cm uppåt.
Kanske är för lågt tryck?
Funderar att testa lossa högtrycksslangen framme vid motorn och köra ner i en hink och sen direkt mata pumpen och se om det kommer fram någon bensin...
Bränslefiltret byttes vintern 2013/2014 på Mitsubishi verkstad till original del då det andra läckte bensin, så det har gått kanske 2000-2500 mil.
Någon som har fler tips?
Jag börjar få slut på ideér.. iallafall konstaterat att problemet är bränsle relaterat. eftersom bilen tänder som sagt till på startgas.
Alla tips är välkomna.
Plötsliga stoppet är det som dödar..