Hej!
behöver lite råd kring köp av "riktiga" första bil.
Gäller en Saab 900S, 1994 årsmodell som rullat knappt 16 000 mil. Bilen köptes 1994/95 av en herre och denna herrens frus moster. Mostern gick bort för cirka 8 år sedan och Herren/Familjen ärvde bilen. Bilen kördes då och då med reguljär aktivitet fram till 2011, då familjen kände att de hade för många bilar och ställde av den. Bilen har sedan 2012 stått och stått utomhus.
Maskinellt säger ägaren att bilen fungerar utmärkt - han provkört den också. Vid köp skulle han byta vätskor, filter samt fixa nybesiktning för mig. Bilen är annars servad enligt bok på verkstad fram tills 2011. Saaben var även inne i Trollhättan för den "uppgradering"/reparation som 900'orna gick igenom enligt vissa källor som exempelvis:
http://egmont-media.s3-website-eu-west- … 90920.htmlInteriör är läder, sommar + vinterdäck, stereo, ACC etc.
Bilen är automatväxlad.
Kommer att göra sedvanlig begagnatkontroll och fästa särskild uppmärksamhet vid de svagställen som noteras i ovanstående länk, men jag tänkte höra om ni här på forumet kanske vet lite mer om vad man ska titta på/efter vad gäller Saabar av denna modell? Hört att växellådan ska vara bräckliga och rasa rätt fort - stämmer det? Gäller det även automaterna?
något annat man som 900-köpare bör vara uppmärksam på? Give me the skinny!

Gällande prisbilden pratar vi en bil i 10 000-kronorsklassen, så jag förväntar mig inga underverk, snarare något som kör från A till B.
Tack på förhand!