15 augusti 2015
Trådstartare
Hej!
Ska köpa en riktig Törnrosa. Det handlar om en Saab 900, år 1994. Under fredagen har jag varit och tittat igenom, provkört (i 40 minuter) och checkat vad jag kunnat. Enligt min amatörmässiga inspektion och provtur är allt okej. Kan börja med fördelarna:'
* 1 ägare, köpt till en moster av en f.d. Civilingenjör som jobbade på saab (som nu också säljer den).
* Har varit inne för komplett uppgradering i Trollhättan (de reparationer som gjordes på den tiden för att fixa felen som modellerna hade)
* All elektronik fungerar, även A/C.
* Allt orginal. F.d. ägare köpte den fullt utrustad med svart läder och hade sedan överdrag/kuddar till lädret. Interiören är som ny.
* All dokumentation finns, inklusive lustiga saker som orginalgaranti och köpekontraktet från bilhandlaren 1994. Full ifylld service inom av Saab givna intervall.
* Ingen rost på kaross, dörrar, nederkant eller annat. Rostskyddsbehandlad.
* Motor verkar fungera fint, inga missljud. Växellåda växlar utan några som helst problem. Bromsar funkar fint.
* Under 7000 kr pris inkl. nybesiktning.
* 16 000 mil
* Vinterdäck på LM.
Det negativa:
* Bilen har stått i princip still (körts 20-30 km per år) de senaste 3 åren. 1,5 år har den stått ute i det fria, vilket medfört att den är mossig.
* Avgassystemet har en läcka någonstans, och det hörs. Ägaren ska ta hand om/fixa detta. Eventuellt måste HELA systemet bytas ut - jag såg rost på avgasröret.
* Åldern?
* Modellen? Saab 900 NG är väl inte den bästa saaben som någonsin byggts.
Nu till min fråga - vid ett köp, vad behöver göras?
Här är min lista på saker som jag vill göra vid köp. Tillägg mottages gärna!
* Byta Olja/Vätskor + Kupéfilter, Luftfilter, Bränslefilter & oljefilter.
* Kontrollera bromsbelägg - skivorna verkar vara okej, utan stor "kant".
* Byta hjulbultar - något rostiga.
* Hur tvättar jag fordonet på bästa sätt? Vi pratar ingrodd mossa och smuts. Högtryck? Mekonomen biltvätt? Handtvätt med medel för att ta bort skiten?
Tack på förhand!