2877
Sök

B230fk block istället för b230et

35 Inlägg
6 september 2015
Trådstartare
Tjena!
nu har jag tänkt att dra igång min 740 efter det motorhaveri jag åkte på för ett år sedan. Jag har letat som en tok men har inte hittat en b230et som jag vill utgå ifrån. jag fick idag idén om att bygga på ett fk block som ändå är mer hållbart och lättare att få tag i. Min fråga är om det går att köra på orginal sprutet om jag byter ut alla mina givare på fkblocket från det gamla et blocket. vad tror ni om det? kommer den gå som den ska då? eller är det "enkalre" att byta hela sprutet också? skulle helst slippa ändra så mycket från orginal som möjligt, har tänkt köra på runt 270-300 hk dvs en rätt säker motor som räcker gott och väl.

tack på förhand smile

polish a turd, it's still a turd

576 Inlägg
6 september 2015
Du kan köra med originalsprutet. Men du behöver svänghjulet och svänghjulsgivarna från et-motorn på fk:n. Är topplocket helt på b230et motorn så skulle jag flytta över det till fk blocket också då det är en 531 topp(om det är original toppen på) och givarna i toppen behövs till motronicsprutet också. Ja sen all kringutrustning från et motorn kvar också som insug och luftmängdmätare m.m.

Vad hände med b230et motorn?
Senast redigerat av 744tic (6 september 2015)

35 Inlägg
6 september 2015
Trådstartare
Tyvärr är 531 topen sprucken, det var så det började, och efter antal varmkörningar wink så gav hela skiten upp, bilen har ändå gått 40k och det enda som inte är utbytt till saker som gått 20k eller mindre är motor och vissa bussningar  typ. självklart åker en 531 på när jag bygger den här motorn dock. alla givare och sånt hamnar på den nya och sen har jag mao en säker motor med det bästa godiset från b230 tongue

polish a turd, it's still a turd

576 Inlägg
6 september 2015
Ja, motronic är dock ett gammalt sprut och är väldigt tråkigt att felsöka när det väl börjar strula. Man bör ha koll på vad kontakterna sitter på toppen för man kan förväxla två kontakter till givarna på topplocket och sätter man dom fel sen kommer motorn gå som skit. Viktigt är att man även monterar svänghjulet rätt annars kommer inte motorn starta.

Sök