V70 2001. Justera glapp styrväxel. Vad måste lossas och vilken insex? Rak eller kula? 11mm?

Axa
7 september 2015 · 5 Inlägg

Har en långmilare som börjar få glapp kuggstången på vänster sida.
Krängningshämmarstaget sitter något ivägen för pluggen/locket som skall skruvas in som justerar trycket som bussningen på insidan locket pressar kuggstången mot kugghjulet.

Jag kommer åt med en insexnyckel med kula i änden, men är osäker på storleken. Har bara 10mm och den glappar så mycket att jag misstänker det skall vara 11mm? Stämmer det?
Pluggen skall vara låst med ett körnarslag och därav är jag osäker på om den kan lossas med insexnyckel med kula? eller om jag behöver en rak för att ej dra sönder pluggen?

Isåfall, hur kommer jag åt att lossa bussningen på krängningshämmaren för att kunna lyfta den så jag kommer åt med rak insex?
Går det med genom att använda flera förlängare och en universalknut för att komma åt i vinkel ovanifrån? Eller går det dra med spärrskaft från sidan genom hjulhuset även fast det ser extremt trångt ut?

Har smörjt upp och justerat bort glapp på en Citroen C5 som var betydligt värre - Vänster däck totalt utslitet jämnt över.
Efter justering blev det helt fritt från glapp och bilen betydlig stabilare på spårig väg.
På den bilen är det lätt att komma år pluggen utan att loss något annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang