Det känns som ett ytterst tokigt slöseri med pengar, även om det säkerligen kan vara rent av kul för den nyfikne. Men fokus kan knappast vara förbrukningen. Då vore det mer lämpligt att byta bil. Det finns snåla bakhjulsdrivna bilar. Precis som i fallet med S40, så finns det många andra mer moderna bilar som har rimligt förbrukning på landsväg. En bmw med rak sexa drar inte så värst mycket mer i konstant fart på landsväg. Jag körde min väns 528 e39 närmare 40 mil på cruisingfart på motorväg och jag blev förvånad över hur snål den var.
Den tid man i genomsnitt äger en bil, så kan kalkylen att byta motor enbart för förbrukningen aldrig gå ihop sig. Framför allt inte om du är ungdomlig. Du *kommer* byta bil innan ekonomin har gått ihop sig.
Med det sagt, är det nog heller inte så enkelt att räkna på förbrukningen. Det kommer flera problem för dig. Hur gör du med styrsystemet ? Hur gillar Volvos styrsystem att flyttas till annan bil? Moderna bilar har komplicerade system som mig veterligen integrerar väldigt mycket och inte gärna "flyttas" till en annan bil. Jag har som exempel faktiskt aldrig sett en modern volvo-motor flyttad till en annan bil där man inte också bytt till 3e parts styrsystem. Och vipps så får du ett problem. Volvo har lagt åtskilliga timmar på att få bra bränslemappar, choke etc. Även om det inte är en turbomotor så är det inget som görs på en eftermiddag, och du kommer lägga åtskilliga liter bränsle på att mappa det bara för att få rimliga värden. Om du ens kan mappa? Annars får du ju låta ngn bekantskap göra det mot pengar.
Sedan har jag en fundering kring den bakomliggande idén att annan motor drar mindre bränsle. Det är ju samma vikt som ska förflyttas.. och så överdrivet mer effektivare tror jag inte volvon är. Visst, du kan matcha med en växellåda som har mer optimalt varvtal vid landsvägskörning.. men för den saken, så hade det räckt att ändra utväxlingen på befintlig bil? Om det är en rwd så går det väl ändra i diffen bak?