2754
Sök

Volvo 960 års 96 hackar när jag backar

skogstokig
341 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
Hej hej.

Kan va lite svårt att förklara men ja ska göra mitt bästa!

Det är så att när jag ska till o backa med min 960 (manuell låda) så hackar det, måste ha lite varv på bilen och vara fin på kopplingen för att de inte ska hacka.. händer även om jag lägger i ettan och smyger försiktigt iväg.
.
Jag misstänker stötdlagret eller hardyskiva har jag rätt eller fel?

om det är lagret är det lätt att byta själv eller må ja lämna in den på verkstad?

och ibland när jag ska till o bromsa så hör jag ett ""klonk"" underifrån bilen, ha det något med kardan att göra?

Tacksam för svar

skogstokig
341 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
Har pratat med en bekant. och han tror att det är kopplingen som håller på o ge upp. antingen tryckplattan eller så är de olja på lamellen. vad tror ni???

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
17 maj 2014
Är väl dubbelmassesvänghjul på dessa vagnar? Det kan ju ha börjat dela på sig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 362 Inlägg
17 maj 2014
hände lika för mig, men jag hade för breda hjul fram så de tag i fjäderbenen när man svängde lite och backade..

skogstokig
341 Inlägg
25 maj 2014
Trådstartare
Ha bytt stödlagret nu. När allt va klart så hoppa ja in o börja backa. De gick bra en stund o sen börja den hacka och hoppa igen. Så stödlagret va d icke. Kudden t växellåda kan den orsaka nå sådant om den e dålig?

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
25 maj 2014
Hade ett liknande fel på en 740. Spände varenda skruv och bult i bakvagnen och sen vart det stumt igen.

skogstokig
341 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
hej igen!

Gjorde en ny "upptäckt". problemet uppstår då bilen är varm!

176 Inlägg
8 september 2015
fick du ngn rätsida på detta? jag har exakt likadant. trodde först att båda hjulen diffade då man svängde men tkr det luktar lite koppling nuförtiden..

Sök