S60/V70 R-bromsar på en Volvo 240

J0akim
10 september 2015 · 27 Inlägg

Hej!

Detta har säkert varit ute förut men efter mycket letande efter olika metoder för installation så väljer jag istället att göra en tråd.

Jag är medveten om att jag behöver använda adapters för att montera oken.

Jag ska nämligen snart registreringsbesiktiga min Volvo 242a och jag har tankar på att registrera den med större bromsar, därför hade jag tänkt att montera R-bromsar runt om på min 240 samt att jag även kommer ha betydligt mycket mer effekt efter registreringen. Jag har läst på Dave Burtons sida att han till exempel tar bort en krets till frambromsarna och pluggar dessa hål i 240 original bromsfördelaren. Frågan är om denna lösning egentligen är okej att göra för en registreringsbesiktning och jag kan tycka att den är "öring"... Vad är då egentligen rätt att göra?

Metoder jag har sett är att man istället för att ta bort en av vardera sidornas krets i fram så gör man istället en t-koppling, där båda rören går samman och blir sedan ett, varpå dom skickar ut bromsvätskan till oket, kan detta vara en schysst lösning?

Det har även diskuterats att rata 240's bromsfördelare och istället köra rören från huvudbromscylindern och använda det främre uttaget för frambromsarna, dvs ett rör ner till en t-koppling som sedan utvecklas till två rör för vardera sida. Då är frambromsarna sluten i en krets. Samma sak gör man bak fast med det bakre uttaget på bromscylinder. Är detta schysst?

Hur ligger det till med huvudbromscylindern, ska man använda sig av en original Volvo 240 eller ska man byta den till något annat?

Beträffande bakbromsarna, hur är lösningarna på handbromsen? Har läst att det finns vissa som har valt att använda sig av Volvo 140 handbromsbackar, stämmer denna teori?

Ni som har gjort denna bromsinstallation får gladeligen dela med er av era erfarenheter och vad ni tycker är bäst!

Mvh Joakim

Maxen Teknisk
10 september 2015 · 328 Inlägg

Att koppla ihop båda kretsarna fram så att de blir en enda är ju att be om problem. Genom att göra så sätter man hela principen med tvåkretssystem ur funktion.

Går en slang sönder tappar du tryck på båda kretsarna då de är ihopkopplade = ingen bromsverkan alls.


Ett vanligt tvåkretssystem fungerar på så vis att vänster framhjul och höger bakhjul är sammankopplade i en krets och således höger framhjul och vänster bakhjul i den andra kretsen.

Volvo valde att vara lite finurliga och använde sig av dubbelkolvsok fram och kopplade då en kolv per ok fram till en och samma krets.

Detta medför alltså att om en bromsledning går sönder och en krets faller bort finns det bromsverkan kvar (om än något reducerad) på båda framhjulen och ett bakhjul.


R-bromsarna kommer från bilar som har ABS som standard och där är det lite annorlunda princip, men det är därför de bara har en ledning.

Detta hade du säkert redan koll på, men jag skriver det ändå för de som inte vet.
__________________________________________


Så för att göra en enligt mig "okej" lösning på dilemmat är att göra en "standard" tvåkretslösning. Detta genom att helt ta bort en av ledningarna per framok hela vägen till huvudbromscylindern och plugga där. Se bara till att du tar bort olika kretsar beroende på sida och inte samma krets på båda.

Jag är dock lite tveksam om det är okej (lagligt/reggningsbart) att göra detta, men för mig känns det som den säkraste lösningen.

Har själv gått i dessa tankar då jag har en 940 utan ABS och med dubbla slangar till framoken.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang