Sugturbo

Jag har bestämt mig att bygga sugturbo i min 240 för att det är liiiiite slött nu. :P
  • 60 Följare
  • 60 857 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 september 2015
Hackev8
20 september 2015 · 2 121 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Hackev8 skrev:
roligt att läsa detta men kolla lite på google så många som byggt sugturbo med förgasare ända är att dom satt dit starkare nån sen haft förgasaren på rätt plats med ic å allt big_smile sen lite grövre plast som är i förgasaren

Förstår inte vad du menar riktigt?

När jag har sökt runt efter Sugturbo-byggen så har jag bara mest hittat folk som byggt en traditionell/ren Sugturbo (att man bara styr med förgasaren och lär ha en kol-tätad turbo), oftast på Bubblor och mest i USA, inte alls lika vanligt i sverige.

ja den måste vara kol-tätad för trycken men du har mer säkerhet av att inte ha turbon som du hade för brand risken men kör nästa gång på webber kommer ej ihåg vem som gjorde men de vart fart på den bilen men jag å en körde förgasar turbo på en gammal 240 så byte vi endast ut nålen till lite starkare å stabilare köpte på volvo sen packningen som själva kolven i förgasaren där man häller förgasar oljan sen körde vi en bars ladd funka klockrent

Volvo244DL_SugTurbo
20 september 2015 · 132 Inlägg

Hackev8 skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Hackev8 skrev:
roligt att läsa detta men kolla lite på google så många som byggt sugturbo med förgasare ända är att dom satt dit starkare nån sen haft förgasaren på rätt plats med ic å allt big_smile sen lite grövre plast som är i förgasaren

Förstår inte vad du menar riktigt?

När jag har sökt runt efter Sugturbo-byggen så har jag bara mest hittat folk som byggt en traditionell/ren Sugturbo (att man bara styr med förgasaren och lär ha en kol-tätad turbo), oftast på Bubblor och mest i USA, inte alls lika vanligt i sverige.

ja den måste vara kol-tätad för trycken men du har mer säkerhet av att inte ha turbon som du hade för brand risken men kör nästa gång på webber kommer ej ihåg vem som gjorde men de vart fart på den bilen men jag å en körde förgasar turbo på en gammal 240 så byte vi endast ut nålen till lite starkare å stabilare köpte på volvo sen packningen som själva kolven i förgasaren där man häller förgasar oljan sen körde vi en bars ladd funka klockrent

Men du förstår inte hela poängen med mitt bygge...

Eftersom jag kör med en återcirkulerande dumpventil, då får jag aldrig ett väldigt undertryck mellan förgasare och turbo, vilket gör att jag inte behöver ha en kol-tätad turbo. wink

Dessutom så skulle man i princip inte kunna använda en Weber till denna setup då förgasaren måste vara vakuum-styrd för att det ska kunna funka utan en massa krångel. Skulle kanske kunna gå med en gammal Solex, mwn då blir det fortfarande problem med att man måste ha en till wire till förgasaren då bara sekundär spjället är vakuum-styrt.

Denna setup funkar i princip bara med SU-förgasare av gamla modellen (från 140 som har separat flottörhus). Använder man en SU från 240 dom har inbyggt flottörhus, så blir det nå kattskit med strömmarna i förgasaren, suget ifrån turbon blir att hålla flottören nere hela tiden och det flödar över ORDENTLIGT kan jag lova...
Provade även med Stromberg, funkade inte heller, varken gamla eller nya modellen.
Piersburg provade jag aldrig ens en gång eftersom det är en membran-förgasare.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Hackev8
20 september 2015 · 2 121 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Hackev8 skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Förstår inte vad du menar riktigt?

När jag har sökt runt efter Sugturbo-byggen så har jag bara mest hittat folk som byggt en traditionell/ren Sugturbo (att man bara styr med förgasaren och lär ha en kol-tätad turbo), oftast på Bubblor och mest i USA, inte alls lika vanligt i sverige.

ja den måste vara kol-tätad för trycken men du har mer säkerhet av att inte ha turbon som du hade för brand risken men kör nästa gång på webber kommer ej ihåg vem som gjorde men de vart fart på den bilen men jag å en körde förgasar turbo på en gammal 240 så byte vi endast ut nålen till lite starkare å stabilare köpte på volvo sen packningen som själva kolven i förgasaren där man häller förgasar oljan sen körde vi en bars ladd funka klockrent

Men du förstår inte hela poängen med mitt bygge...

Eftersom jag kör med en återcirkulerande dumpventil, då får jag aldrig ett väldigt undertryck mellan förgasare och turbo, vilket gör att jag inte behöver ha en kol-tätad turbo. wink

Dessutom så skulle man i princip inte kunna använda en Weber till denna setup då förgasaren måste vara vakuum-styrd för att det ska kunna funka utan en massa krångel. Skulle kanske kunna gå med en gammal Solex, mwn då blir det fortfarande problem med att man måste ha en till wire till förgasaren då bara sekundär spjället är vakuum-styrt.

Denna setup funkar i princip bara med SU-förgasare av gamla modellen (från 140 som har separat flottörhus). Använder man en SU från 240 dom har inbyggt flottörhus, så blir det nå kattskit med strömmarna i förgasaren, suget ifrån turbon blir att hålla flottören nere hela tiden och det flödar över ORDENTLIGT kan jag lova...
Provade även med Stromberg, funkade inte heller, varken gamla eller nya modellen.
Piersburg provade jag aldrig ens en gång eftersom det är en membran-förgasare.

okej men går ju att bygga en wakum behållare före förgasaren för kollar du F insuget så är allt bara öppet men säkert nånstans jag vallar bort mig

Volvo244DL_SugTurbo
20 september 2015 · 132 Inlägg

Hackev8 skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Hackev8 skrev:

ja den måste vara kol-tätad för trycken men du har mer säkerhet av att inte ha turbon som du hade för brand risken men kör nästa gång på webber kommer ej ihåg vem som gjorde men de vart fart på den bilen men jag å en körde förgasar turbo på en gammal 240 så byte vi endast ut nålen till lite starkare å stabilare köpte på volvo sen packningen som själva kolven i förgasaren där man häller förgasar oljan sen körde vi en bars ladd funka klockrent

Men du förstår inte hela poängen med mitt bygge...

Eftersom jag kör med en återcirkulerande dumpventil, då får jag aldrig ett väldigt undertryck mellan förgasare och turbo, vilket gör att jag inte behöver ha en kol-tätad turbo. wink

Dessutom så skulle man i princip inte kunna använda en Weber till denna setup då förgasaren måste vara vakuum-styrd för att det ska kunna funka utan en massa krångel. Skulle kanske kunna gå med en gammal Solex, mwn då blir det fortfarande problem med att man måste ha en till wire till förgasaren då bara sekundär spjället är vakuum-styrt.

Denna setup funkar i princip bara med SU-förgasare av gamla modellen (från 140 som har separat flottörhus). Använder man en SU från 240 dom har inbyggt flottörhus, så blir det nå kattskit med strömmarna i förgasaren, suget ifrån turbon blir att hålla flottören nere hela tiden och det flödar över ORDENTLIGT kan jag lova...
Provade även med Stromberg, funkade inte heller, varken gamla eller nya modellen.
Piersburg provade jag aldrig ens en gång eftersom det är en membran-förgasare.

okej men går ju att bygga en wakum behållare före förgasaren för kollar du F insuget så är allt bara öppet men säkert nånstans jag vallar bort mig

Vad för något är "bara öppet" på F-insugen???

Dessutom hur tänker du med en vakuumbehållare före förgasaren, vart skq fu få vakuum ifrån,  hur ska det komma in i systemet, hur ska vakuumet regleras så det inte blir för mycket/lite???

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
20 september 2015 · 132 Inlägg

Hackev8 skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Hackev8 skrev:

ja den måste vara kol-tätad för trycken men du har mer säkerhet av att inte ha turbon som du hade för brand risken men kör nästa gång på webber kommer ej ihåg vem som gjorde men de vart fart på den bilen men jag å en körde förgasar turbo på en gammal 240 så byte vi endast ut nålen till lite starkare å stabilare köpte på volvo sen packningen som själva kolven i förgasaren där man häller förgasar oljan sen körde vi en bars ladd funka klockrent

Men du förstår inte hela poängen med mitt bygge...

Eftersom jag kör med en återcirkulerande dumpventil, då får jag aldrig ett väldigt undertryck mellan förgasare och turbo, vilket gör att jag inte behöver ha en kol-tätad turbo. wink

Dessutom så skulle man i princip inte kunna använda en Weber till denna setup då förgasaren måste vara vakuum-styrd för att det ska kunna funka utan en massa krångel. Skulle kanske kunna gå med en gammal Solex, mwn då blir det fortfarande problem med att man måste ha en till wire till förgasaren då bara sekundär spjället är vakuum-styrt.

Denna setup funkar i princip bara med SU-förgasare av gamla modellen (från 140 som har separat flottörhus). Använder man en SU från 240 dom har inbyggt flottörhus, så blir det nå kattskit med strömmarna i förgasaren, suget ifrån turbon blir att hålla flottören nere hela tiden och det flödar över ORDENTLIGT kan jag lova...
Provade även med Stromberg, funkade inte heller, varken gamla eller nya modellen.
Piersburg provade jag aldrig ens en gång eftersom det är en membran-förgasare.

okej men går ju att bygga en wakum behållare före förgasaren för kollar du F insuget så är allt bara öppet men säkert nånstans jag vallar bort mig

Vad för något är "bara öppet" på F-insugen???

Dessutom hur tänker du med en vakuumbehållare före förgasaren, vart skq fu få vakuum ifrån,  hur ska det komma in i systemet, hur ska vakuumet regleras så det inte blir för mycket/lite???

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Hackev8
20 september 2015 · 2 121 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Hackev8 skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Men du förstår inte hela poängen med mitt bygge...

Eftersom jag kör med en återcirkulerande dumpventil, då får jag aldrig ett väldigt undertryck mellan förgasare och turbo, vilket gör att jag inte behöver ha en kol-tätad turbo. wink

Dessutom så skulle man i princip inte kunna använda en Weber till denna setup då förgasaren måste vara vakuum-styrd för att det ska kunna funka utan en massa krångel. Skulle kanske kunna gå med en gammal Solex, mwn då blir det fortfarande problem med att man måste ha en till wire till förgasaren då bara sekundär spjället är vakuum-styrt.

Denna setup funkar i princip bara med SU-förgasare av gamla modellen (från 140 som har separat flottörhus). Använder man en SU från 240 dom har inbyggt flottörhus, så blir det nå kattskit med strömmarna i förgasaren, suget ifrån turbon blir att hålla flottören nere hela tiden och det flödar över ORDENTLIGT kan jag lova...
Provade även med Stromberg, funkade inte heller, varken gamla eller nya modellen.
Piersburg provade jag aldrig ens en gång eftersom det är en membran-förgasare.

okej men går ju att bygga en wakum behållare före förgasaren för kollar du F insuget så är allt bara öppet men säkert nånstans jag vallar bort mig

Vad för något är "bara öppet" på F-insugen???

Dessutom hur tänker du med en vakuumbehållare före förgasaren, vart skq fu få vakuum ifrån,  hur ska det komma in i systemet, hur ska vakuumet regleras så det inte blir för mycket/lite???

kollar du i insugen på en insprutare så är de hål rakt in i insuget å där trycks luften till turbon även in om man har för stort hål så blir de över tryck ar man mindre ja då blir de mindre vakum... finns även en sån fördelare som styr vakumet och är ställbart

simlar
20 september 2015 · 5 526 Inlägg

Hackev8 skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Hackev8 skrev:

okej men går ju att bygga en wakum behållare före förgasaren för kollar du F insuget så är allt bara öppet men säkert nånstans jag vallar bort mig

Vad för något är "bara öppet" på F-insugen???

Dessutom hur tänker du med en vakuumbehållare före förgasaren, vart skq fu få vakuum ifrån,  hur ska det komma in i systemet, hur ska vakuumet regleras så det inte blir för mycket/lite???

kollar du i insugen på en insprutare så är de hål rakt in i insuget å där trycks luften till turbon även in om man har för stort hål så blir de över tryck ar man mindre ja då blir de mindre vakum... finns även en sån fördelare som styr vakumet och är ställbart

Vad snackar du om?
Hål rakt in i insuget? Bild på hur du menar?
Fördelare som styr vakuumet?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ibanezman Skåning
20 september 2015 · 739 Inlägg

simlar skrev:

Hackev8 skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Vad för något är "bara öppet" på F-insugen???

Dessutom hur tänker du med en vakuumbehållare före förgasaren, vart skq fu få vakuum ifrån,  hur ska det komma in i systemet, hur ska vakuumet regleras så det inte blir för mycket/lite???

kollar du i insugen på en insprutare så är de hål rakt in i insuget å där trycks luften till turbon även in om man har för stort hål så blir de över tryck ar man mindre ja då blir de mindre vakum... finns även en sån fördelare som styr vakumet och är ställbart

Vad snackar du om?
Hål rakt in i insuget? Bild på hur du menar?
Fördelare som styr vakuumet?

Antingen är han full när han skriver, eller så borde någon skjuta hans svenskalärare.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Volvo244DL_SugTurbo
21 september 2015 · 132 Inlägg

Ibanezman skrev:

simlar skrev:

Hackev8 skrev:

kollar du i insugen på en insprutare så är de hål rakt in i insuget å där trycks luften till turbon även in om man har för stort hål så blir de över tryck ar man mindre ja då blir de mindre vakum... finns även en sån fördelare som styr vakumet och är ställbart

Vad snackar du om?
Hål rakt in i insuget? Bild på hur du menar?
Fördelare som styr vakuumet?

Antingen är han full när han skriver, eller så borde någon skjuta hans svenskalärare.

Jag fattar inte ens hälften av vad han menar?  XD

Klart det är hål i insuget, hur skulle motorn annars få luft?  O.o

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang