3345
Sök

Bilen kokar vid körning ej vid tomgång

7 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
Tjena!
Jag har en chrysler pt cruiser -03. Bilen har nu börjat gå varm. När bilen går på tomgång är det lugnt men när man kör över 80km/h så börjar tempen gå upp sakta...sen när man stannar till eller åker långsammare så går tempen ner igen.
Fläkten funkar som den ska, jag har bytt termostat, spolat rent kylarsystemet.
Nån som vet vad detta kan bero på?
MVH//jonas

Dude where's my car?!?

Avstängd
598 Inlägg
12 september 2015
Rasig topplockspackning som trycker ut kompresssssion i kylsystemet, vilket skapar en luftficka (av avgaser) och för mycket övertryck vid högre varv, som gör att vattenpumpen inte orkar pumpa runt vattnet = kokande kylvatten. Testa genom att hänga en avgasmätare i expansionskärlet. Om du får utslag där läcker packningen.

7 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
Ska prova med det! Tack för snabbt svar smile

Dude where's my car?!?

2 251 Inlägg
14 september 2015
Vattenpumpen har inga problem med att pumpa kylvätska med högt tryck!

Detta är bara vad skribenten tror!

Om inga avgaser i kylvätska,  så kan det var ett läckage i kylsystemet övre delar. T ex i expansionskärlet eller i locket. Ev fel på ventilerna i locket, som har till uppgift att reglera trycket i systemet. Vid varm motor ska det flesta moderna motorer ha ett visst övertryck. Annars kokare de!

Avgasprov av kylvätska.
Tryckprov av kylsystemet.
Båda utförs enkelt på verkstad.

allt i allo
40 Inlägg
14 september 2015
Kolla så kylsystemet är tätt. På jeep är de vanligt att kylarlocket  inte håller tätt och då visar mätaren att bilen kokar men det gör den inte utan bara mäter varma luftfickor. kylsystem måste vara helt tätt för att det ska funka bra på chrysler. bara som tips,, kan så klart vara annat med.

Avstängd
598 Inlägg
14 september 2015
Meaganeowner skrev:
Vattenpumpen har inga problem med att pumpa kylvätska med högt tryck!

Detta är bara vad skribenten tror!

Om inga avgaser i kylvätska,  så kan det var ett läckage i kylsystemet övre delar. T ex i expansionskärlet eller i locket. Ev fel på ventilerna i locket, som har till uppgift att reglera trycket i systemet. Vid varm motor ska det flesta moderna motorer ha ett visst övertryck. Annars kokare de!

Avgasprov av kylvätska.
Tryckprov av kylsystemet.
Båda utförs enkelt på verkstad.

Om den trycker ut avgaser i kylsystemet uppstår en luftficka och då pumpar vattenpumpen inte vatten utan snurrar i tomma intet eller så bildas så högt tryck, när kylvätskan når kokpunkten, att vattnet inte längre pumpas runt vilket förvärrar problemet. Och sen när du öppnar expansionskärlet sprutar det ut ånga och kokande vatten. Så vi snackar om mycket högre tryck än normalt. Förklara du annars varför det går att köra motorn på tomgång men att tempen ökar med ökat varvtal och högre belastning av motorn. Det handlar helt enkelt om följdverkan i ett system som inte arbetar under förhållanden det är tänkt att göra.

2 251 Inlägg
14 september 2015
Oooops inte visste jag att det inte gick att pumpa vätskor med högt tryck.

Däremot har jag hört någon nämna kommuniserande kärl. Då tänker jag på sug och trycksidan på en simpel kylvätskepump ( som i princip bara orkar vispa runt vätskan), förbunden via kylare och kylvätskekanaler i motorn. Skillnaden mellan sug- och trycksidan är inte stor i kylsystemet,  även om trycket i hela systemet skulle vara för högt eller lågt.

Rätt kul tanke, att en luftficka skulle kunna parkera sig runt pumpen. Luft har en viss förmåga att dra sig uppåt i vätskor, om jag kommer ihåg fysiken rätt.
Men allt är väl möjligt, speciellt på system där pumpen sitter högt.

Var det avgaser i kylvätskan? Som i s f tyder på trasig blockpackning eller spricka i t ex topp.

Tänk på att de tryckreglerande ventilerna oftast sitter i expansionskärlets lock. Sätt inte i vilket lock som helst!
En ventil släpper in luft när kylvätskan (och luft i t ex expansionskärl) kallnar. Den andra släpper ut tryck när trycket når en viss nivå.
Är det läck på systemet, blir det inget tryck i detta. Och kylvätskan kokar vid lägre temp än vad som är tänkt. Är det läck i de övre regionerna försvinner bara lite vätska. Hade detta fel på en Octavia dom läckte i värmepaketets övre del.
Senast redigerat av Meaganeowner (15 september 2015)

6 691 Inlägg
15 september 2015
En kass kylare kan göra så bilen stiger i temp vid höga hastigheter

De/Dem

6 501 Inlägg
7 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
Nu har jag både gjort avgasprov i expansionkärlet och trycktestat kylaren vilket visade bra resultat samt provat med ett annat kylarlock (lånade polarns lock,han har också en pt cruiser) men problemet kvarstår. Ska jag prova att byta ut expansionskärlet? lr kan man felsöka det på nått sätt?

Dude where's my car?!?

6 691 Inlägg
22 september 2015
Bara för kylaren håller tätt betyder det inte att den är bra.. Byta expansionskärlet hjälper inte

De/Dem

7 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
okej, så prova att byta kylare?

Dude where's my car?!?

Sök