Oooops inte visste jag att det inte gick att pumpa vätskor med högt tryck.
Däremot har jag hört någon nämna kommuniserande kärl. Då tänker jag på sug och trycksidan på en simpel kylvätskepump ( som i princip bara orkar vispa runt vätskan), förbunden via kylare och kylvätskekanaler i motorn. Skillnaden mellan sug- och trycksidan är inte stor i kylsystemet, även om trycket i hela systemet skulle vara för högt eller lågt.
Rätt kul tanke, att en luftficka skulle kunna parkera sig runt pumpen. Luft har en viss förmåga att dra sig uppåt i vätskor, om jag kommer ihåg fysiken rätt.
Men allt är väl möjligt, speciellt på system där pumpen sitter högt.
Var det avgaser i kylvätskan? Som i s f tyder på trasig blockpackning eller spricka i t ex topp.
Tänk på att de tryckreglerande ventilerna oftast sitter i expansionskärlets lock. Sätt inte i vilket lock som helst!
En ventil släpper in luft när kylvätskan (och luft i t ex expansionskärl) kallnar. Den andra släpper ut tryck när trycket når en viss nivå.
Är det läck på systemet, blir det inget tryck i detta. Och kylvätskan kokar vid lägre temp än vad som är tänkt. Är det läck i de övre regionerna försvinner bara lite vätska. Hade detta fel på en Octavia dom läckte i värmepaketets övre del.
Senast redigerat av Meaganeowner (15 september 2015)