Drifting om606 turbo+kompressor vs någon bensinare?

Dannne11
14 juni 2015 · 412 Inlägg

Tjena!

Nu är det så att jag står inför ett dilemma här så vi tar det från början super kortfattat!
Jag älskar drifting = Jag ska bygga en driftingbil!
Jag ogillar volvo = Jag köpte en 244dl från -79.... (logiskt...nej)
Jag älskar diesel = Jag köpte en om606.964 som gått 14900mil
Jag älskar effekt = Jag bestämmer mig för att köra med både turbo och kompressor med en dieselmeken pump!

Jag går på gatebil = var typ 4 bilar som jag såg som körde med om606 varav en med kompressor och turbo. Det gick ju inte särskilt bra för någon av dom om man säger så! Grejen från början var att bygga en driftingbil med en diesel i för att det är coolt men det är ju inte kul om man bygger en bil så kan man inte köra som man vill med den.

Vad tycker ni? räcker en om606 med ca 500 hk till att drifta bra med eller ska man köra på någon bensinare istället och i sånt fall vilken? Har kollat lite på m60b40, m50b25, m104. Jag vill gärna slippa öppna motorn och det ska vara 6 cylindrar och uppåt! Jag studerar så jag kan inte lägga ner hur mycket som helst men det får komma i stötar.

grim-reaper
24 augusti 2015 · 65 Inlägg

OM606 är ju en trevlig motor, att köra vardagligt med och lättare turbotrim (tillexempel 200hk) då de utvecklar ett helt otroligt vridmoment! Men den håller för väldigt lite effekt, rekommenderar att du kollar lite på blacksmoke racing, de kör 606 motorer och de får byta motor efter i princip var och varannan tävling.

Vilken motor du skall köra med är ju väldigt objektivt egentligen.

Vill du ha mycket effekt för lite pengar som håller dåligt?
Vill du ha lagom effekt för en viss summa pengar som håller dugligt?
Vill du ha mycket effekt som är hållbart oavsett?

En BMW motor (tillexempel M50B25) är ju väldigt hållbar utan att öppna, men är inte det lättaste att bygga på tight budget.

M104 motorerna torde hålla för ca 500hk oöppnat men dock inte så länge kanske, de är billiga dock har jag för mig?

I vilket fall som helst så är det ju upp till dig egentligen, sök runt på nätet, kolla in andra driftingbyggen och få dig en uppfattning om vilken motor du tycker verkar smidigast att bygga på.

Men kan säga som så att en B230FK går att få bra fart i om du lättar bilen osh svetsar diffen!

Mvh.

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <
Dannne11
25 augusti 2015 · 412 Inlägg

grim-reaper skrev:
OM606 är ju en trevlig motor, att köra vardagligt med och lättare turbotrim (tillexempel 200hk) då de utvecklar ett helt otroligt vridmoment! Men den håller för väldigt lite effekt, rekommenderar att du kollar lite på blacksmoke racing, de kör 606 motorer och de får byta motor efter i princip var och varannan tävling.

Vilken motor du skall köra med är ju väldigt objektivt egentligen.

Vill du ha mycket effekt för lite pengar som håller dåligt?
Vill du ha lagom effekt för en viss summa pengar som håller dugligt?
Vill du ha mycket effekt som är hållbart oavsett?

En BMW motor (tillexempel M50B25) är ju väldigt hållbar utan att öppna, men är inte det lättaste att bygga på tight budget.

M104 motorerna torde hålla för ca 500hk oöppnat men dock inte så länge kanske, de är billiga dock har jag för mig?

I vilket fall som helst så är det ju upp till dig egentligen, sök runt på nätet, kolla in andra driftingbyggen och få dig en uppfattning om vilken motor du tycker verkar smidigast att bygga på.

Men kan säga som så att en B230FK går att få bra fart i om du lättar bilen osh svetsar diffen!

Mvh.

Jo det är var ju ett tag sen så har fått en bredare uppfattning sen sist.
om606 håller jävligt bra! beroende på hur man kör... kör man manuellt, laddar på som fan, tokvarvar. då rasar skiten som allt annat. Men det hela resulterade i en bmw e34 och en om606.964 + 8mm dieselmeken pump. Ska bli en gatlagligt busbil! Får se vad jag stannar på för effekt men tänkte köra med orginal turbo+grenrör ett tag. trappa upp med större grenrör+turbo. köra ett tag. är jag inte nöjd så blir det även kompressor. är jag inte nöjd blir det h-profiler+stödgördel+värre fjädrar+mls+hx55-16 så ja jag ska prova mig fram helt enkelt! Får se vad som händer! Kanske blir skitnöjd med en hx40 typ och värre grenrör och då stannar jag där! smile Sen har man ju redan börjat planera inför nästa projekt när man faktiskt har jobb och en inkomst.. lutar mot 1uzfe+kompressor+någon bil. Men det är ju ett tag kvar så hinner säkert ändra mig femtioelvamiljarder gånger lol

baltis
4 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

Om du någonsin vill ta dig ut och drifta.... köp en färdigbyggd bil.

Säljs för typ 30-50% av byggkostnaden...

Har du inte 100-150k att lägga... spara ihop dom... istället för att under 2-3 års tid lägga 200k och ändå inte få ihop något.

Dannne11
6 oktober 2015 · 412 Inlägg

baltis skrev:
Om du någonsin vill ta dig ut och drifta.... köp en färdigbyggd bil.

Säljs för typ 30-50% av byggkostnaden...

Har du inte 100-150k att lägga... spara ihop dom... istället för att under 2-3 års tid lägga 200k och ändå inte få ihop något.

Håller faktiskt på att bygga en busbil just nu med en budget på ca 100K.. bilen står på 4 pallbockar utan bakvagn eller drivlina monterad (Har det mesta dyra för att plocka ihop den förutom coils/svänghjul+koppling) och ca 40K är nedlagt på den just nu!...
Kan ju inte påstå att det är smart att bygga bus bil men kul är det ;)
Sen om jag ska bygga en fullfjädrad driftingbil senare så använder jag nog samma bil men byter motorn till en 1uz-fe eller något annat trevligt :lol:

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang