5291
Sök

VW Passat 2.3l V5 4motion - Rycker, låg tomgång, ökad bränsleförbrukning

8 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
God dag!

Jag har en VW Passat 2.3l V5 4motion -03 som gått ca 16500 mil, den är omodifierad. Under förra veckan började den rycka och hacka rätt rejält samt blev drabbad av en ojämn tomgång. Den dog bland annat när jag gick ner i hastighet och varvtal (ex vid korsningar och liknande). Jag tog ut och rengjorde gasspjällhuset till att börja med och det löste problemen för det mesta.

Motorlampan lyser inte men EPC-lampan lyser sporadiskt. Nu har den en tendens att rycka när jag kör i 1ans växel samt när jag försöker hålla en jämn hastighet över 100km/h. Jag upplever också även att den är väldigt trött och accelerar inte lika bra som vanligt. Efter att ha tankat den idag så kände jag att jag måste undersöka det vidare. Vanligtvis ligger bränsleförbrukning någonstans mellan 0.91-0.96 l/milen, denna tanken drack bilen så mycket som ca 1.36l/mil.

Jag får följande felkoder på motorn:
- 17967 ( http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 559/005465 )
- 16684 ( http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 300/000768 )
- 16687 ( http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 303/000771 )

För en eller två månader sen bytte jag tre av fem tändspolar och de två andra såg ut att vara i bra skick.

Jag har mina misstankar på följande saker:
- Tändstift
- Bränslepump
- Luftmassemätaren
- Lambdasond

Är det någon här som känner igen problemet som möjligtvis vet vad det skulle kunna vara?

MVH
wutpoe

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
19 oktober 2015
Låter som vakuumläckage eftersom du får så många olika felkoder som tyder på konstig/fel blandning av soppa och luft. Kolla efter läckor, spruta startgas runtom under huven och kolla om det händer något.

Börja så.

8 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
Tack för tipset, ska göra detta under eftermiddagen.

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så tog jag ju ut gaspjällhuset och rengjorde. Däremot var jag lite slarvig och bytte inte packning, jag antar att det eventuellt skulle kunna ge upphov till vakuumläckaget?

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
19 oktober 2015
wutpoe skrev:
Tack för tipset, ska göra detta under eftermiddagen.

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så tog jag ju ut gaspjällhuset och rengjorde. Däremot var jag lite slarvig och bytte inte packning, jag antar att det eventuellt skulle kunna ge upphov till vakuumläckaget?

absolut, beroende på hur den såg ut.. är den mjuk å fin så är det inget fel på den. Är den torr och sprickig så byt ut.

8 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
Jag har nu kollat efter vakuumläckage med startgas, ingen reaktion från motorn alls. Bör då vara luftmassemätaren eller lambdasond, mitt tips är på den tidigare. Provade att dra ur sladden till luftmassemätaren och det var ingen som helst skillnad från när den satt i. Tänkte fortsätta med att göra rent den och se om problemen försvinner.

MVH
wutpoe

...has left the building...
4 474 Inlägg
19 oktober 2015
Du vet om att V5 motorn har/hade problem med kamkedjor vilka "tänjdes så de blev för långa" vilket gav upphov till en rad konstiga/lustiga felkoder...Jag tror inte att du har detta bekymmer på din, men det kan vara bra att veta att det förekommer...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

8 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
Ska ha det i åtanke dawwe, tackar för informationen!

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
19 oktober 2015
wutpoe skrev:
Jag har nu kollat efter vakuumläckage med startgas, ingen reaktion från motorn alls. Bör då vara luftmassemätaren eller lambdasond, mitt tips är på den tidigare. Provade att dra ur sladden till luftmassemätaren och det var ingen som helst skillnad från när den satt i. Tänkte fortsätta med att göra rent den och se om problemen försvinner.

MVH
wutpoe

Kör en sväng med lmm urkopplat å se om det går bättre (bilen går då med förinställda värden)

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 oktober 2015
OM bilen går i felsäkert läge så kan det vara som så att varvstoppet är långt tidigare än rödmarkeringen, så är det på min Passat från -96, går den i felsäkert så klipper motorn vid 5100 varv istället fö typ 6300 annars. I övrigt märker JAG ingen skillnad i gång eller kraft i motorn de gånger jag tvingat ner den i felsäkert (genom att rycka kontakten till hallsensorn på fördelaren...).
Men eftersom du märker att den går trögt o drar betydligt mer bränsle så tycker JAG att en defekt kamsensor kan ligga bra till, vilket även en av felkoderna pekar på väl?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

8 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
Spontant tror jag inte att det är kamsensorn då en del av problemet åtgärdades av att rengöra gasspjällhuset och gasspjällhuset och luftmassemätaren har väl någon form av relation?

MVH
wutpoe
Senast redigerat av wutpoe (20 oktober 2015)

8 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
*UPPDATERING*

Sista jag gjorde under gårdagen var att dra ur sladden till lmm och tömma den på skit och smuts. Har idag kört till och från jobbet (totalt ca 7-8mil). Bilen verkar gå bra, körde den relativt "hårt". Kändes även som att bränsleförbrukning ser bättre ut. Inga lampor lyser och finga inga som helst felkoder på motorn när jag läste av när jag kom hem.

Det är möjligtvis löst nu. Ska köra denna tanken och se hur det ser ut med bränsleförbrukningen.

Tack för hjälpen och alla förslag!
MVH
wutpoe
Senast redigerat av wutpoe (20 oktober 2015)

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
21 oktober 2015
Har du kört utan sladden i eller drog du ut kontakten, rengjorde kontaktytan och sen i med sladden igen?

8 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
Både och. Körde en sväng utan sladden i, rengjorde sedan kontaktytan och satte i. Det var med sladden i jag körde till och från jobbet under gårdagen (och idag).

Jag noterade ingen större skillnad med sladden i eller ur när jag körde den i förrgår. Dock så körde jag ingen jättelång sträcka. När jag drog ur sladden lyste motorlampan och jag fick extra felkoder från motorn. Nu får jag inga felkoder från motorn alls.

Som sagt bilen går ju bra nu, tänkte undersöka hur bränsleförbrukning ser ut.
Senast redigerat av wutpoe (21 oktober 2015)

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
21 oktober 2015
wutpoe skrev:
Både och. Körde en sväng utan sladden i, rengjorde sedan kontaktytan och satte i. Det var med sladden i jag körde till och från jobbet under gårdagen (och idag).

Jag noterade ingen större skillnad med sladden i eller ur när jag körde den i förrgår. Dock så körde jag ingen jättelång sträcka. När jag drog ur sladden lyste motorlampan och jag fick extra felkoder från motorn. Nu får jag inga felkoder från motorn alls.

Som sagt bilen går ju bra nu, tänkte undersöka hur bränsleförbrukning ser ut.

Kanske var så enkelt som kondens där vid kontakten då! Hoppas det löst sig.

8 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
Ja troligtvis. Men tack så jättemycket för hjälpen, uppskattar det!

MVH
wutpoe

Sök