Hej!
Har en Polo - 95 som beter sig mycket märkligt.
Det började i somras då bilen plötsligt dog när jag var ute och körde. När jag vred på tändningen, utan att försöka starta bilen, så flippade varvmätaren totalt. Den klickade och hoppade mellan 0 och max varv. Detta som sagt utan att jag försöker starta bilen. Bilen gick efter mycket harvning igång, och fungerade sedan felfritt i nån månad. Till för någon vecka sedan.
Bilen går inte alltid att starta, ibland får jag harva på rätt länge. Ofta verkar det mest effektivt att vänta ett tag om den inte går igång direkt.
När den väl är igång så går den IBLAND helt felfritt tills jag startar bilen nästa gång. Men oftast så rycker bilen precis som att den inte får bränsle. När detta händer så hoppar varvmätaren och lever sitt eget liv, upp till max varv på en halv sekund och så upp och ner. Ibland går det över och är ganska tillfälligt, men ibland blir det så illa att den inte återfår bränsletillförsel alls, och bilen saktar långsamt in tills den står helt stilla och går då ofta inte starta direkt.
Det märkliga är att problemet inte alltid finns där, vissa dagar funkar den felfritt, och vissa dagar är det ren katastrof.
Idag blev jag ståendes på motorväg i kanske 30 minuter, då gick den plötsligt igång och gick felfritt den timme som jag hade kvar hem. När motorn stannade märkte jag att jag tappat servostyrningen, även om jag inte vridit av. Men kanske är något som händer om motorn inte får bränsle? Ofta när den bara rycker korta stunder så går det bra att hålla gas och så kickar motorn in när den får bränsle (eller vad som nu är fel) så länge jag har fart kvar. Idag tappade jag dock tillförseln i typ 30 sek så tappade all hastighet.
Batteriet verkar inte vara dåligt då jag aldrig blivit av med kraft för att köra startmotorn. Men kanske det kan vara defekt på andra sätt (för låg/hög spänning som får elektronik att flippa?). Vad tror ni att det kan vara? Bränsle pumpen? Annan elektrisk komponent, relä? Jag börjar bli tokig, så all hjälp uppskattas mycket
Är inte speciellt kunnig, så ber i förväg om ursäkt för eventuella dumma frågor.