5470
Sök

Skrapljud från trumbroms - Opel Astra '99

1 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
Min bil: Opel Astra -99, 1.6 (ca. 20000 mil)

Hej!

Hör ett fasligt skrapljud från den bakre trumman på höger sida. Skrapljudet uppstår endast när jag bromsar och är som tydligast i början av en bilfärd och det försvinner tillfälligt när jag trycker till och bromsar ordentligt. Med tillfälligt menar jag att det kommer tillbaka nästa gång jag använder bilen. Ljudet kan beskrivas som metalliskt, föreställ er att ni skrapar en spade mot asfalt, typ.

Utifrån det jag har läst från andra trådar  så har jag testat följande:

* Putsat lätt med sandpapper i trumman och på beläggen för att få bort eventuella ojämnheter/smuts.
* Lättat på justeringen utifall det är beläggen som ligger emot trumman och skaver.
* Lättat på handbromsjusteringen (gjordes av en verkstad som trodde att det kunde vara orsaken).
* Slipat ner rostkanten som uppstår längst ut i trumman.

Det som skall tilläggas är att nästan alla delar är nya, beläggen, cylindern, fjädrarna etc. Trumman är dock inte utbytt och vid närmare inspektion finns det tydliga "spår" i den. I övrigt hittar jag inga indikationer på att någon del är skadad eller läcker. Jag använder samma bultar som jag har använt i 8 år (läste att det var orsaken för en annan trådskapare).

Tackar ödmjukast för all hjälp som kan fås!

MVH,

Victor

2 253 Inlägg
2 november 2015
Skrapar det så lär det bli metalliskt rent där det tar i. Nu menar jag inte belägget yta eller där de går emot insidan av trumman.

Är hjullagret bra. Lyft upp. Snurra o lyssna. Vicka ordentligt.

2 253 Inlägg
2 november 2015
På ett släp med just opelbromsar, så var en fjäder kass, som höll in bromsbacken mot bromsskölden. De ska inte kunna vicka utåt, sidledes.

Sök