Köra omappad bil

buddha88
19 oktober 2015 · 274 Inlägg

Har lite grejer som ska på min C30.
Målet är 310hk o 500nm.

De som är kvar att göra är att hänga på 3" dp me racekisse samt RS spridare...

Vågar man köra bilen med org mapp på 220hk o 320nm ?

De vill säga org mapp på Alu IC, 3" helsystem me racekisse, RS 440cc spridare o ATM magnetventil.

Nyman1337 Hhehehehhest
19 oktober 2015 · 375 Inlägg

Varför skulle du vilja köra bilen omappad?
Går säkerligen och köra bilen men att hålla på och gasa/leka är inget du ska göra om du inte finner det kul att skruva bil.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
buddha88
19 oktober 2015 · 274 Inlägg

Nyman1337 skrev:
Varför skulle du vilja köra bilen omappad?
Går säkerligen och köra bilen men att hålla på och gasa/leka är inget du ska göra om du inte finner det kul att skruva bil.

Nej jag menar att om ja skruvar på allt ja ska (i Linköping) o kör ner den till mappningen (i Helsingborg).
Skulle man kunna de om man inte laddar järnet, utan fiskör...smile

Christian S
19 oktober 2015 · 4 816 Inlägg

den kommer väll inte gå speciellt bra om du sätter i dom spridarna så att köra en sträcka på ca 36mil (enligt eniro) är väll inte så bra utan montera på dom andra grejerna du skrev och sen monterar du dit spridarna när du är hos dom som ska mappa den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Xebers76
19 oktober 2015 · 2 278 Inlägg

om inte datorn vet om att spridarna är större kommer motorn få på tok för mycket bensin, sen upptäcker styrdatorn via lambdan att något är fel men den vet samtidigt om att den ger rätt mängd (fastän att det är fel i verkligheten), kanske låter dumt men asso man ska inte köra en bil man monterat större spridare på för det kan sluta i att motorn går sönder. att montera större turbo går ju bra om man kör lugnt

Cupra_
19 oktober 2015 ·

IC=Inga problem, DP=Kan ge skenande laddtryck, Spridare=Se ovan, Magnetventil=Safe.

Rätta mig om jag har fel.

torpis Forummoderator
6 november 2015 · 10 572 Inlägg

Deception skrev:
Rätta mig om jag har fel.

Haha...  rätta mig om jag har fel...   sämsta meningen ever. Använd inte den meningen, den gör ju bara att ditt inlägg är meningslöst eftersom du antingen är osäker eller ger sken av att vara osäker.  Du har ju ett bra svar annars.


Christian S har en lösning jag brukar använda.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Cupra_
6 november 2015 ·

torpis skrev:

Deception skrev:
Rätta mig om jag har fel.

Haha...  rätta mig om jag har fel...   sämsta meningen ever. Använd inte den meningen, den gör ju bara att ditt inlägg är meningslöst eftersom du antingen är osäker eller ger sken av att vara osäker.  Du har ju ett bra svar annars.


Christian S har en lösning jag brukar använda.

Bäst jag omformulerar mig så ingen tar illa vid sig då..

Jag är SÄKER när det gäller informationen jag skrev om IC (Jag har bytt IC utan mappning).

Jag är säker när det gäller DP då i princip alla trimfirmorna jag varit i kontakt med har varnat mig för det.

Spridare säger sig självt att det är inte är optimalt, precis som Christian S skrev.

Magnetventilen skulle väl vara den delen som jag är lite osäker på, men eftersom det är en ventil och ingen metastor turbo eller liknande så kan jag inte se vad den skulle kunna skapa för problem.

"Rätta mig om jag har fel" sa/skrev jag för att någon kanske har en annan erfarenhet. Du själv bland annat har ju pillat lite mer än mig och borde således kunna bidra med något konstruktivt kan man tycka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang