Köpråd Audi A4 Avant 1.8TS -99

Naikon Trummis
8 november 2015 · 404 Inlägg

Tjena!

Är på jakt efter en bra slitbil, kommer använda den typ 2-3 gånger i månaden då jag annars tar bussen till jobbet.

Jag var just och tittade på en A4 Avant 1.8TS -99 här i området men det blev inget spontanköp, utan jag fick klura lite på det. Tanken var väl först en enkel V70, men Audi är ju rätt schysst också. Kan dock inte särskilt mycket om Audi så tänkte höra mer er här först. Tänkte att jag summerar bilen:

- Manuell växellåda
-  22700 mil
- Dragkrok
- Standardutrustad, inget speciellt

Positivt:
- Väldigt fin på både in och utsidan. Nästan ingen rost förutom en pytteliten bubbla på huven. Något slags sportpaket verkar det vara också.
- Nybesiktigad
- Motor och växellåda kändes bra
- AC fungerar

Negativt:
- Kamrem är bytt vid 11000 mil år 2006, och då är det ju på tiden att byta nu.
- Små vibrationer ibland när man svänger vänster. Ägaren sa att drivknuten vänster fram var dålig men att det går bra att köra.
- Bromsskivorna hade rostig beläggning. Tydligen var det bara att ta och bromsa några gånger så borde det slipas ner (?)
- Oskattad

För bilen vill han ha 10.000kr, och då är den oskattad. Alltså ytterligare 2.000kr för att få den i drift.
Det jag undrar helt enkelt är om det är ett kap eller bara skit? Har som sagt ingen koll på Audi, bara ägt BMW tidigare.

Är drivknut svårt att byta själv? Har meckat en del tidigare, men då har det mest varit basic-grejer som t.ex bromsar.
Undrar samma sak om kamrem, är det generellt extra svårt att byta kamrem själv på 1.8TS eller råkar det vara extra enkelt? Hittade denna guide på Youtube som var rätt bra: https://www.youtube.com/watch?v=kwqwVpSNeoU
Vet att till äldre BMW fanns det många billiga reservdelar om man köpte från Tyskland, är det generellt samma för äldre Audis?

Är fjärrlås standard på dessa? Han har bara en vanlig nyckel som går till dörren.

Hoppas på några schyssta tips innan jag bestämmer mig!
MVH Naikon

TS_quattro fyrkrafsare
8 november 2015 · 1 443 Inlägg

Om det är rostbeläggning på skivorna så kan det behövas mer än några kraftiga inbromsningar för att få bort, är det bak så är det inte helt osannolikt att du får byta ok, skivor och belägg för att vara helt säker på att bli av med eländet, om du har tur räcker det med att smörja oken men det finns inga garantier. Kamremsbyte på verkstad är dyrt, kostar lika mycket som bilen, byte av vattenpump när allt ändå är nedmonterat rekommenderas, billigare reservdelar finns i tyskland. Byta drivknut är inte jättekomplicerat om du har rätt verktyg, ett REJÄLT långt dragskaft till torx-skruven i navet är ett måste, om jag minns rätt ska den dras med 150Nm + ett halvt varv?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
it_mutt Avstängd
8 november 2015 · 10 388 Inlägg

Naikon skrev:
Tjena!

Är på jakt efter en bra slitbil, kommer använda den typ 2-3 gånger i månaden då jag annars tar bussen till jobbet.

Jag var just och tittade på en A4 Avant 1.8TS -99 här i området men det blev inget spontanköp, utan jag fick klura lite på det. Tanken var väl först en enkel V70, men Audi är ju rätt schysst också. Kan dock inte särskilt mycket om Audi så tänkte höra mer er här först. Tänkte att jag summerar bilen:

- Manuell växellåda
-  22700 mil
- Dragkrok
- Standardutrustad, inget speciellt

Positivt:
- Väldigt fin på både in och utsidan. Nästan ingen rost förutom en pytteliten bubbla på huven. Något slags sportpaket verkar det vara också.
- Nybesiktigad
- Motor och växellåda kändes bra
- AC fungerar

Negativt:
- Kamrem är bytt vid 11000 mil år 2006, och då är det ju på tiden att byta nu.
- Små vibrationer ibland när man svänger vänster. Ägaren sa att drivknuten vänster fram var dålig men att det går bra att köra.
- Bromsskivorna hade rostig beläggning. Tydligen var det bara att ta och bromsa några gånger så borde det slipas ner (?)
- Oskattad

För bilen vill han ha 10.000kr, och då är den oskattad. Alltså ytterligare 2.000kr för att få den i drift.
Det jag undrar helt enkelt är om det är ett kap eller bara skit? Har som sagt ingen koll på Audi, bara ägt BMW tidigare.

Är drivknut svårt att byta själv? Har meckat en del tidigare, men då har det mest varit basic-grejer som t.ex bromsar.
Undrar samma sak om kamrem, är det generellt extra svårt att byta kamrem själv på 1.8TS eller råkar det vara extra enkelt? Hittade denna guide på Youtube som var rätt bra: https://www.youtube.com/watch?v=kwqwVpSNeoU
Vet att till äldre BMW fanns det många billiga reservdelar om man köpte från Tyskland, är det generellt samma för äldre Audis?

Är fjärrlås standard på dessa? Han har bara en vanlig nyckel som går till dörren.

Hoppas på några schyssta tips innan jag bestämmer mig!
MVH Naikon

Nej, fjärrlås är inte standard.

Det är inte svårare att byta kamrem på en Ts än på en T. Fram med fronten i serviceläge och kör på bara.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Naikon Trummis
9 november 2015 · 404 Inlägg

Tack för svaren, om någon är nyfiken så kan jag berätta att det blev ett köp ändå.

Var har ni upplevt att man får mest reservdelar för pengarna? Är det Ebay.de? Biltema? Eller finns det någon speciell tysk sajt? smile

Anders_TQ
9 november 2015 · 33 Inlägg

Grattis till köpet, även om det lät väldigt dyrt och att det finns garanterat bättre objekt. B5:or är billiga nu.
Det är en riktigt rolig bil med ett trevligt chassi om allt är fräscht och nytt.

Ett råd - köp endast originaldelar eller delar av hög kvalitet. Det finns så fruktansvärt mycket dåliga piratdelar till dessa bilar, särskilt drivknutar och länkarmar eftersom dessa är förbrukningsmateriel som byts lika ofta som oljan om man köper det billigaste billiga. Köp originaldelarna i tyska bukten, grymt bra priser.

Naikon Trummis
9 november 2015 · 404 Inlägg

Anders_TQ skrev:
Grattis till köpet, även om det lät väldigt dyrt och att det finns garanterat bättre objekt. B5:or är billiga nu.
Det är en riktigt rolig bil med ett trevligt chassi om allt är fräscht och nytt.

Ett råd - köp endast originaldelar eller delar av hög kvalitet. Det finns så fruktansvärt mycket dåliga piratdelar till dessa bilar, särskilt drivknutar och länkarmar eftersom dessa är förbrukningsmateriel som byts lika ofta som oljan om man köper det billigaste billiga. Köp originaldelarna i tyska bukten, grymt bra priser.

Tack för tipsen. 10.000kr var väl inte särskilt dyrt? Jag kunde inte hitta någon billigare på hela Blocket i Sverige i alla fall. Visst tillkommer skatten men det räknas ju utanför bilen. Kamrem och drivknut kan jag byta själv.

Uppskattade också handlingen, från att ha kört större BMW E39 och Volvo V70. Denna kändes lite sportigare och lättare.

it_mutt Avstängd
9 november 2015 · 10 388 Inlägg

Naikon skrev:

Anders_TQ skrev:
Grattis till köpet, även om det lät väldigt dyrt och att det finns garanterat bättre objekt. B5:or är billiga nu.
Det är en riktigt rolig bil med ett trevligt chassi om allt är fräscht och nytt.

Ett råd - köp endast originaldelar eller delar av hög kvalitet. Det finns så fruktansvärt mycket dåliga piratdelar till dessa bilar, särskilt drivknutar och länkarmar eftersom dessa är förbrukningsmateriel som byts lika ofta som oljan om man köper det billigaste billiga. Köp originaldelarna i tyska bukten, grymt bra priser.

Tack för tipsen. 10.000kr var väl inte särskilt dyrt? Jag kunde inte hitta någon billigare på hela Blocket i Sverige i alla fall. Visst tillkommer skatten men det räknas ju utanför bilen. Kamrem och drivknut kan jag byta själv.

Uppskattade också handlingen, från att ha kört större BMW E39 och Volvo V70. Denna kändes lite sportigare och lättare.

Finns gott om bra piratdelar, som håller minst lika bra som original. Brukar fungera bra så länge man inte köper det billigaste. Får bra kvalité för "Biltemapengar".

10.000:- för en Ts är inte dyrt, fine inte tokbilligt, men jag skulle nog inte klassa det som vidare dyrt (beror ju på skick osv givetvis).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang